Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängig höna med nya kycklingar  (läst 2191 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Hängig höna med nya kycklingar
« skrivet: 05 jun-08 kl 10:46 »
Min ruvhöna började bli hängig i slutet av ruvningen. Hon var vinglig när hon var uppe men som den surhöna hon var så gick det inte att hjälpa henne. Resultatet av min koll på henne blev blodiga händer. Hon fick ligga då det bara var ett par dagar kvar. dag 23 kläcktes sen fyra små Araucanakycklingar och hönan verkade piggare.
Men nu i dag verkar hon riktigt dålig, hon flyger ut ur ringen där hon går med kycklingarna och sätter sig på golvet och blundar, jag har satt tillbaka henne flera gånger och då står hon inne hos kycklingarna i stället, hon ligger inte alls så kycklingarna kan få värme.
Jag har nu en värmelampa hos dem så kycklingarna inte ska bli kalla men bör jag isolera hönan eller hon ska få vara kvar hos sina kycklingar?
Tacksam för hjälp och förslag på vad det kan vara för fel på hönan.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Margit

• Gäst
SV: Hängig höna med nya kycklingar
« Svar #1 skrivet: 05 jun-08 kl 11:02 »
Min ruvhöna började bli hängig i slutet av ruvningen. Hon var vinglig när hon var uppe men som den surhöna hon var så gick det inte att hjälpa henne. Resultatet av min koll på henne blev blodiga händer. Hon fick ligga då det bara var ett par dagar kvar. dag 23 kläcktes sen fyra små Araucanakycklingar och hönan verkade piggare.
Men nu i dag verkar hon riktigt dålig, hon flyger ut ur ringen där hon går med kycklingarna och sätter sig på golvet och blundar, jag har satt tillbaka henne flera gånger och då står hon inne hos kycklingarna i stället, hon ligger inte alls så kycklingarna kan få värme.
Jag har nu en värmelampa hos dem så kycklingarna inte ska bli kalla men bör jag isolera hönan eller hon ska få vara kvar hos sina kycklingar?

Hur är magen?
Dricker hon ordentligt? Ohyra?

Vid coccidos vill de ogärna lägga sig ner  :-\

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 05 jun-08 kl 11:29 »
Nu varken dricker eller äter hon, hon bara står där. Magen kan jag inte säga hur den är för hon har varit ute med dem andra och gjort sina behov där antar jag, men nu när du säger det så var faktiskt hennes ägg kladdiga av avföring så hon är nog lös i magen... FAAAN vad ska jag göra åt det då? det smittar väl bra oxå?
Jag sätter henne i ett annat rum nu direkt.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 05 jun-08 kl 11:43 »
Glömde skriva att hon blundar med ena ögat hela tiden, det är dock inte skadat för jag har kollat det. Det andra ögat öppnar hon när hon ska gå nånstans eller äta filen jag precis gav henne (den åt hon). Dessutom är hon mycket mager, har försökt göda henne dessa dagar men det tar ju lite tid innan dem återfår hullet, så hon har väl kanske nedsatt immunförsvar pga det.

anemone59

« Svar #4 skrivet: 05 jun-08 kl 23:44 »
någonstans har jag läst att de kan självmedicinera sig med kol om de bara är lite dåliga i magen ( vi har skruvat fast en bit kol på väggen bredvid foderautomaten). Men din höna verkar krassligare. Krossa lite små kolbitar och lägg i filet, kanske någon halv tesked ungefär skulle jag ha försökt..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 06 jun-08 kl 10:43 »
Min ruvhöna började bli hängig i slutet av ruvningen. Hon var vinglig när hon var uppe men som den surhöna hon var så gick det inte att hjälpa henne.Men nu i dag verkar hon riktigt dålig, hon flyger ut ur ringen där hon går med kycklingarna och sätter sig på golvet och blundar,

Är det här hönan som ruvat dina sjuka "skak" och "gap" kycklingar ??
« Senast ändrad: 06 jun-08 kl 11:20 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 06 jun-08 kl 11:11 »
Nej det är inte denna hönan, kycklingarna som skakar är 4 mån gamla, och denna hönan fick kycklingar för en vecka sen.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 08 jun-08 kl 07:57 »
Min HönaPöna dog iaf i går  :'( så nåt var det som var ordentligt fel. Vet inte om hon fått sänkt immunfösvar av att ligga och ruva kanske, hon var uppe ytterst sällan och var magen som en sticka, så hon kan ju ha varit mottaglig för nåt skit för dem andra verkar vara friska.
Även kycklingarna som skakar på huvudet beter sig ju för övrigt helt vanligt. Säkert bara jag som övertolkat deras beteende för att jag hade en sjuk höna. Orolig hönsmamma som man är.

Sess

• Dalarna
    • Min sida
« Svar #8 skrivet: 08 jun-08 kl 09:46 »
Jag hade en höna som dog för några veckor sen. Hon la sej för att ruva, pigg och fin. Hon fick 3 ägg att ligga på, men ju längre tiden gick så blev hon hängigare.... försökte också få henne att sluta ruva men hon skulle ligga där.... matade henne så mycket jag kunde men tillslut åt hon inget mer och en morron när jag kom ut så hade hon klivit av äggen och stod å blundade i ett hörn, äggen va iskalla och skitiga av lös avföring... Bar ut henne i gröngräset, gav henne vatten och mat så hon hade det runt sej och hon började äta, dricka och tog några grässtrån. Men mer var det inte.... hon blev bara sämre och sämre... Hon var väldigt smal också, kollade igenom ohyra på henne och alla andra hönor men jag såg inget....
Tillslut va hon så himla dålig så hon fick sluta sina dagar....
Kan det vara så att dom helt enkelt svälter sej till döds?  :-\  Dom hade ju fri tillgång på mat och vatten men åt inte....
Två av mina andra hönor som har kycklingar nu är också väldigt tunna men lever och äter upp sej nu.... Varmt har vi ju också om det har nån betydelse  ???
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 09 jun-08 kl 09:12 »
Jag var inne på samma sak då jag vet att hon inte varit uppe mer än nån enstaka gång och ätit och druckit, men vad gör man? man kan ju inte tvinga dem. Jag har oxå hållt fram fil och vatten när jag märkte att hon började bli hängig. Filen åt hon men vatten ville hon inte ha. Jag tror att dem blir så nedsatta i immunförsvaret att dem drar på sig nån vanlig sjuka och dör av det. Jag vet inte, men för mig låter det rimligt.
Min höna hann iaf kläcka fram sina kycklingar som då får vara utan mamma nu, men jag har dem små iaf.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #10 skrivet: 13 jun-08 kl 02:27 »
Mina hönor älskar majs så de som lagt sig att ruva och blev lurade så de fick ligga länge fick majs några gånger om dagen. Och hade ständigt en skål med foder respektive vatten intill sig...
Men jag tror att det var majskornen som klarade dem så bra genom ruvningen. (köptes till extrapris varhelst det gick!)
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser