Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra odlingsböcker, mest grönsaker!  (läst 3796 gånger)

Alba

• Södermanland
Bra odlingsböcker, mest grönsaker!
« skrivet: 11 jun-05 kl 15:47 »
Lena Israelsson skriver otroligt intressanta trädgårdsböcker. Mest om grönsaker, men även lite blommor. Framförallt bra information om grönsaker man inte kan köpa i affären och som inte säljs i den vanliga frökatalogen. Odlingsteknik i olika länder, gamla och udda sorter beskrivs.
Hennes böcker vänder sig till alla intresserade, trevliga att bläddra i, inspireras av och rena uppslagsverken.

Köksträdgården - det gröna arvet (1996)
- Om gamla och bortglömda grönsaker och hur man odlar dem.

Ciderboken (1997)
- Om att göra sin egen cider.

Odla orientaliskt (1998)
- Hur gör de i asien för att få ut maximal skörd på liten yta? Det finns en mängd bladgrönsaker som passar i vårt klimat, och odlingsteknik som funkar bra på liten yta på kolonilotten eller hemma i rabatten.

Handbok för köksträdgården (2000)
- Stor bibel på över 400 sidor som tar upp odlingsmetoder, grönsaker, kryddor och bärodling. Tror att om jag skulle välja en enda trädgårdsbok skulle jag välja denna.

Jordens täppor (2002)
- Besök i olika länder hos olika småskaliga odlare. Visar på speciella odlingsrekniker, roliga grödor som kanske inte går att odla här men som är intressant att läsa om.

Cityodling (2004)
- Om odling på trånga ytor. Balkongen och lotten.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Bra odlingsböcker, mest grönsaker!
« Svar #1 skrivet: 06 okt-05 kl 12:46 »
Hennes böcker är för mig som bibeln för religiösa. De ligger ständigt på nattduksbordet. :)
kan själv

Kiddo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 nov-05 kl 23:27 »
Jag hade velat få tag i "Handbok för köksträdgården" men den är slut på förlaget och finns inte på adlibris och bokus. Om någon ser den i nån annan internetbokhandel får ni gärna tipsa mig!

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 14 nov-05 kl 18:32 »
Hej Kiddo!

Sökte på www.bokfynd.nu och hittade "Handbok för köksträdgården" på Internetbokhandeln.

http://www.internetbokhandeln.se/_114MJ1GCMS/X/bok9146175393.html?ref=bokfynd

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Kiddo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 dec-05 kl 00:22 »
Försökte köpa den där men då står det att den är slut på förlaget, vad synd! De luras som har kvar den i butiken med pris och allt.
Tack så mycket för att du letade åt mig! Det var snällt.  :)
« Senast ändrad: 13 dec-05 kl 00:27 av Kiddo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 6 användare
Bokohammare, Stengrim, Sundance, Biofilo, javill, Jano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser