Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämpligt kött att grilla  (läst 22398 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Lämpligt kött att grilla
« skrivet: 03 jun-08 kl 10:18 »
Har frysen full med älg- och rådjurskött och vill gärna få tips på vad som är lämpligt att grilla.

Brukar grilla filéer och sadlar. Men mer? Vad skiljer i mörhet på fransyska och innanlår? Rostbiff?
Rullen och ytterlår går väl inte att grilla? Framdelskött går väl helt bort? Har flera stora stekar som kunde komma till pass, bara jag vet vilka jag kan använda, vill ju inte fördärva kött som bättre lämpar sig till annat, som tjälknöl el stek. Blir det torrt att grilla köttet i skivor eller är stora "kuber" bättre? Tips på mörande marinad? Papaya, kiwi, coca cola etc? OBS har inga finesser på grillen såsom lock och sånt.

Hit med era erfarenheter!

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Lämpligt kött att grilla
« Svar #1 skrivet: 03 jun-08 kl 10:48 »
Köp en lokomotiv på Jula så kan man först grilla utsidan och sedan röka tills det blir färdigt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 03 jun-08 kl 13:13 »
Just ja, en sån. Är den nå bra?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 03 jun-08 kl 14:28 »
Nja, sådär. Alltså själva ideen är rätt perfekt, äkta slowfood ramlar det ur en sådan, men konstruktionen kunde vara bättre. Jag snor lite länkar från en kompis:

Citera
Lite pit-bilder, utan sammanhang...
http://www.conchovalleywroughtiron.com/BBQ%20Pit.JPG
http://www.happyjacksbbq.com/images/BBQ-pit.jpg
http://www.lsrpca.com/Rally/2006%20Spring%20Tour/2006%20Spring%20Tour%20Images/08-BBQ%20Pit.jpg
http://bp3.blogger.com/_E5xmP72D0s4/Rr8LUazZH6I/AAAAAAAAAAY/IWLAU7cuqjo/s1600-h/bbqpit1.jpg
http://www.grillsandlogs.com/ProductImages/images/1628.jpg
http://www.grillsandlogs.com/ProductImages/tejas/1628CC.jpg Kolla
färgen på köttbitarna nedan... Mums!
http://www.waltsbarbeque.com/Picture%20063.jpg

Nåt sånt här vill jag ha, men större BBQ-längder. Mycket snyggt bygge!
http://www.crittercreekranch.net/bbq.htm

Tack flax.

Tau

« Svar #4 skrivet: 04 jun-08 kl 19:15 »
Grillar som får det att vattnas i munnen finns på:
http://www.bbqnordic.se/produkter.html
Spana in Char-Griller Smokin Pro kolgrill ha begär!!!

/J
"Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacka"

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 06 jun-08 kl 12:44 »
Läst över 100 gånger och inget svar på min egentliga fråga?
Ursäkta, men jag frågade inte om vilka grillar som var bra, så det kanske kunde bli en egen tråd...
Min fråga ställde jag till charkuterikunniga personer - inte svetsare.
Tack!  ;)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 06 jun-08 kl 12:53 »
Svaret är att antingen
kan du skiva upp kött, vissa köttbitar kan behöver lite marinad för att inte bli torra, och sedan grilla på klassiskt sätt
eller så kan du ta en hel köttbit, grilla utsidan av den och sedan låta den puttra färdigt på låg temperatur, då blir det alltid mört och saftigt.

Det finns även ett tredje alternativ och det är att du och jag gör ett byta, du får av mig en frys fullt med färdigmarinerad flintastek så tar jag hand om dit viltkött. Se vilken altruistiskt person jag är....

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 06 jun-08 kl 12:53 »
Feta och möra bitar lämpar sig bättre för att grilla än fettfria  bitar eller kokekött.

För grillning gäller samma uppdelning av köttet i mörhet som för vanlig matlagning.

Graden av mörhet beror på mörning och ålder på djuret, otillräcklig mörning eller felaktigt tillvaratagande leder till skosulor oavsett styckningsdetalj.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 09 jun-08 kl 12:27 »
Jag kan bara svara på älg-delen av din fråga eftersom jag aldrig grillat rådjur.
Förutom att grilla filén så brukar jag göra grillskivor av biffraden, fransyskan och innanlår. Ganska rejält tjocka eftersom jag gillar kött som är lite rött i mitten när det ska ätas.  ;) Detta kräver dock att köttet fått hänga sina 40 dygnsgrader och att man skär köttet på rätt ledd. Man kan förstöra mycket fint kött med felaktig hantering.
Att varva skivad kiwi med grillskivorna (eller vad du nu ska grilla för köttdelar) och låta ligga i kylen minst ett dygn ska visst möra upp de mest sega skosulorna, men jag har aldrig testat det...
Som marinad till älgkött brukar det bli "det vanliga", nämligen soya, matolja, allroundkrydda, färskmalen svartpeppar och vitlök. Låt dra några timmar, badda av innan grillning.
Stora köttbitar (stekar o dyl) grillar jag aldrig... det tar sån jäkla tid...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

leifhh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 jun-08 kl 15:09 »
Gjorde spett på rådjursbog till svärfar när han fyllde 70:

Trimma bort så mycket hinnor och senor som möjligt skär därefter köttet i kuber.

Gör en marinad av färsk koriander, bladpersilja, olivolja, japansk soja, lite citronsaft, 1 krossad pepparfrukt, lite krossad vitlök.

Låt köttet dra något dygn i marinaden. Trä upp på blötta bambuspett och varva med charlottenlök.

Köka med tzatziki, grönsallad och potatis (färsk kokt eller i klyftor)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 09 jun-08 kl 15:52 »
Gjorde spett på rådjursbog till svärfar när han fyllde 70:

Trimma bort så mycket hinnor och senor som möjligt skär därefter köttet i kuber.

Gör en marinad av färsk koriander, bladpersilja, olivolja, japansk soja, lite citronsaft, 1 krossad pepparfrukt, lite krossad vitlök.

Låt köttet dra något dygn i marinaden. Trä upp på blötta bambuspett och varva med charlottenlök.

Köka med tzatziki, grönsallad och potatis (färsk kokt eller i klyftor)

Va hungrig jag blir...  :P

/Sara

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #11 skrivet: 09 jun-08 kl 18:48 »
Rådjursbog! Det lät intressant, måste prova, trodde nog inte det var mört nog...
Sara: tack för tips, ska testa innanlår, men som sagt, viktigt att skära på rätt ledd...

Någon mera?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 10 jun-08 kl 01:04 »
Rådjursbog! Det lät intressant, måste prova, trodde nog inte det var mört nog...
Sara: tack för tips, ska testa innanlår, men som sagt, viktigt att skära på rätt ledd...

Någon mera?

Japp, viktigt att skära fibrerna tvärs av, aldrig längs med fibrerna... Brukar vara väldigt lätt att se på typ biffrad och innanlår. Liiite knepigare när man har en nästan rund stek...  ;) Det gäller att klämma och känna på köttet, så brukar man "hitta rätt" till slut.

Om du testar det där med att möra älg med kiwi får du gärna berätta hur det gick, är lite nyfiken...  ;)

/Sara

leifhh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 jun-08 kl 11:30 »
Gjorde en variant av shish-kebab v rådjursfärs i helgen:

-rådjurfärs (är inte så förtjust i att laga gryta så det blir rätt mkt färs)
-fläskfärs
-dijonsenap
-salt
-peppar
-vitlök
-lite potatismjöl

arbetade ihop degen ordentligt och klämde på tunna "färskorvar" på grillspett. grillade över het glödbädd och åt till tzatziki och cous-cousröra.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #14 skrivet: 24 jun-08 kl 15:00 »
Skall prova att grilla en lammbogstek. Borde bli ätbart.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 jun-08 kl 21:35 »
Skall prova att grilla en lammbogstek. Borde bli ätbart.

Det blir gott. Försök att ha köttet högt över grillen bara och ge det bortåt 1,5 timmars tillagningatid så blir det mört och fint. Grillade själv ett helt lamm i midsomras, men det blir nog en Återartikel om det iställer för ett inlägg här  ;)

covboy

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 jun-08 kl 22:14 »
Jag brukar grilla filead lax och forell,det blir jätte gott !
Klipper av filebitarna i lämliga bitar och har dem i grillmarinad över natten..sen är det bara att grilla bitarna med skinnet neråt och när köttet lossnar från köttet är det färdigt för måltid :P

Rexi

• kanonkaniner
« Svar #17 skrivet: 06 jul-08 kl 00:57 »
Vansinnigt gott är "kaninvingar"... kanin framben som först får gå en tur i en stekpåse i ugnen och sedan grillas med önskad grillkrydda och grillsås, man får inte en bränna utsidan och få en rå insida. Mums! Fungerar även med bakben och ryggar naturligtvis, men frambenen är ungefär som ett stort kyckling lår.  :P
Rexar, Belgisk jätte, Frassar, vädur, hermeliner och vit lant, lilla silver samt Angoror. Myskankor, vaktlar, hästar, katter och hundar plus en del annat

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #18 skrivet: 22 nov-08 kl 18:28 »
Jag brukar grilla rådjursstekar. Brukar ta bort senor och hinnor, sen är det bara att skära steken i skivor. Lägga dom i marinad en dag och sen på grillen. Smakar riktigt gott.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #19 skrivet: 23 nov-08 kl 20:31 »
Angående marinad och mörning så fick jag tipset att marinera viltkött i svartvinbärssaft och sedan slänga in det i frysen. Marinaden ska då "spränga" sönder "köttcellerna" (-heter det så?!) och göra köttet mört.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser