Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fjäderätande ohyra!?  (läst 2088 gånger)

ome

• Småland
fjäderätande ohyra!?
« skrivet: 01 jun-08 kl 16:21 »
vår ena mysk-hona ser hemsk ut!!
har troligtvis fått någon slags ohyra som käkar upp fjädrarna på henne..
fjädrarna på sidan är på nåt sätt avskalade..
vad ska jag göra, finns det nåt bra medel i zoo affären som man kan ta till?
någon som vet vad det är?

vill inte att det ska spridas till dom andra ankorna, kan det vara farligt för ällingarna?

mycket tacksam för hjälp.
MiniGrisar, Katter, Ko och höns av raserna brahma, silkes.

Prosit

• Södermanland
SV: fjäderätande ohyra!?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-08 kl 09:59 »
Ingen som vet något tydligen! Kanske du kan ställa frågan under höns och sjukdommar. Där finns redan flera trådar i liknande ämne. Folk använder frontline (från apoteket) eller Etotal från lantmännen.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

rubin1

« Svar #2 skrivet: 18 jun-08 kl 08:10 »
Hej jag kan inget om höns men då får du en höna i frysen.
Jag bor på landet i sörmland

sallyomolly

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jun-08 kl 10:38 »
Alla por on produkter tar väl bara blodsugande. Säkert finns det nåt pulver i zooaffären som du kan använda. Exner petguard el nåt.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 18 jun-08 kl 10:58 »
Kan inte löss käka fjädrar, eller vad är det egentligen för ohyra som gör det?
Sva skriver om löss och fjäderätare som samma grupp tycker jag http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Lossfjaderatare/

Googlade lite och hittade denna sida: http://www.efa.sk/sve/index.html där följande text finns att läsa
Citera
Fjäderätare

Fjäderätare (Knemidocoptes gallinae) tillbringar hela sitt liv på värddjuret. De har tre larvstadier och utvecklingen från ägg till vuxen tar ca 2-4 veckor. Fjäderätarna lever av att äta på fjädrarna vilket förstås ger upphov till en ful och sliten fjäderdräkt hos drabbade djur. Vid allvarliga angrepp kan hönsen pudras med Etotalpulver som finns receptfritt i Lantmännens butiker. Obs! Följ karenstiden enligt KRAV-reglerna vid ekologisk äggproduktion.

Blev lite förvånad över att en sida om ekologiskt lantbruk tipsar om etotal, men men alternativen är ju få.. Nån som känner till den där karenstiden?

Nu gällde ju trådstarten ankor, vet inte om de får samma ohyra som höns?

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser