Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gödsla med urin  (läst 21963 gånger)

Lotta_och_Micke

• Skolan Forsaström
gödsla med urin
« skrivet: 29 maj-08 kl 13:17 »
Undrar över om några har erfarenhet av att gödsla med urin,är det några växter som inte trivs med uringödsel?
Annat att tänka på förutom att späda ut urinen samt inte gödsla nära inpå skörd?
Kan jag gödsla mina tomatplantor med urin eller vilket gödsel är bäst annars för dessa?

Ior

• I am a happy gal.
SV: gödsla med urin
« Svar #1 skrivet: 29 maj-08 kl 16:22 »
Jag skulle personligen inte vilja gödsla ätliga växter med människoavföring av känslomässiga själ.  :-\

Eftersom jag vet väldigt lite kan jag bara tipsa dig det jag vet:
"Guldvatten" kallas en urin:vattenspädning 1:10.
Sök på detta på nätet så får du säkert fler infallsvinklar!

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 29 maj-08 kl 16:25 »
Läs i Anna-Majs bok om kvinnlig odling (den finns nånstans här som länk) om uringödsling och kretslopp. Jätteintressant.

Anders Plogen

• -
« Svar #3 skrivet: 29 maj-08 kl 16:41 »
Det kan lukta ganska äckligt. Jag vill inte göra det för nära huset eller uteplatsen. Gödsla helst i fuktigt, svalt väder. I gassande solsken avgår mycket kväve i luften. Mylla gärna ner det lite så luktar det mindre.

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 maj-08 kl 16:50 »
Färsk urin är absolut rent, om man inte äter mediciner, förstås. Om man gödslar med färskt guldvatten, luktar det ingenting. Jag använder det t o m inomhus och det blir ingen lukt alls. Jag gödslar mina tomater, gurkor, paprikor, aubergine med guldvatten och det funkar hur bra som helst! Jag vattnar försiktigt även på t ex sallat, men då inte en vecka innan skörd.

Det är märkligt att många förfasar sig över att vattna med guldvatten, men det går bra att gödsla med koskit!? Jag tror inte det ena är värre än det andra, utan det funkar lika bra!
MVH Rosita zon 1

Anders Plogen

• -
« Svar #5 skrivet: 29 maj-08 kl 16:55 »
 MItt luktar... Men det kanske är en personlig defekt.  :-\

Sommartorparn

« Svar #6 skrivet: 29 maj-08 kl 16:56 »
Du kanske dricker för mycket kaffe.

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 29 maj-08 kl 17:30 »
Vattna inomhus med piss...funkar kanske om man bor själv och har diplomatiska gäster.
En del tror sig sakna kroppsodörer, det är bara det att man inte känner sina egna lukter så väl som andras.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=7;action=display;threadid=5709
« Senast ändrad: 29 maj-08 kl 17:40 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Anders Plogen

• -
« Svar #8 skrivet: 29 maj-08 kl 17:32 »
Du kanske dricker för mycket kaffe.

Ja. Det och snus. Och kött. Och annat skräp. Luktar gör det i alla fall.... Men det verkar avskräckande på rådjuren.

Anders Plogen

• -
« Svar #9 skrivet: 29 maj-08 kl 17:41 »
Jag tycker i och för sig att den bästa metoden för uringödsling är den s.k. "strålprincipen". Gör så här: Använd 100% urin. Rikta en koncentrerad kraftig stråle mot målet med hjälp av inbyggt biologiskt spridarmunstycke. Är växten känslig så sprid över ett lite större område. Krafsa vid behov över lite jord eller torrt gräs. Det är precist, enkelt och effektivt och man slipper slabba med vattenkannor och annat.

Vurre

« Svar #10 skrivet: 29 maj-08 kl 21:58 »
Jag tycker i och för sig att den bästa metoden för uringödsling är den s.k. "strålprincipen". Gör så här: Använd 100% urin. Rikta en koncentrerad kraftig stråle mot målet med hjälp av inbyggt biologiskt spridarmunstycke. Är växten känslig så sprid över ett lite större område. Krafsa vid behov över lite jord eller torrt gräs. Det är precist, enkelt och effektivt och man slipper slabba med vattenkannor och annat.

Bra idé! Jag har funderat på guldvatten till mina tomatplantor...  Och vid närmare eftertanke blir det nog guldvatten, skulle inte komma ihåg vilken planta jag pinkat på, det är ca 150 st.
snus? vad är priset på en pris?

Acleja

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 30 maj-08 kl 16:28 »
Det är märkligt att många förfasar sig över att vattna med guldvatten, men det går bra att gödsla med koskit!? Jag tror inte det ena är värre än det andra, utan det funkar lika bra!

Fast man har ju föreställningen att kossor bara äter gräs och dricker vatten och så - vi äter ju däremot en massa skit. Bara glassen jag åt nyss innehöll en massa bokstäver och nummer som ingredienser...

Acleja

Gryning

• Mirandas have
« Svar #12 skrivet: 31 maj-08 kl 07:03 »
En nackdel med strålprincipen är att det kan bli för stark näring och skada växterna. Det är därför man rekommenderar att spä urinen med 9 delar vatten. Själv tar jag omvägen via gräsmattan, har aldrig varit med om att det har luktat om man bara har spritt ut det, och sen lägger jag gräsklippet på växterna.
Men du inspirerar Rosita!

rosita51

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 31 maj-08 kl 07:52 »
Visst, urin luktar, men när man har spått ut det med 9 delar vatten och sedan vattnar på jorden, så "blandas" det ut ytterligare med jord och luft. Nästan genast man har vattnat, försvinner doften! Om man däremot samlar urin tills man har fått en hel kanna, då är det inte färskt längre och då luktar det och den doften tar längre tid att bli av med.
MVH Rosita zon 1

Hopp

« Svar #14 skrivet: 02 jun-08 kl 20:47 »
Färsk urin är absolut rent, om man inte äter mediciner, förstås. Om man gödslar med färskt guldvatten, luktar det ingenting. Jag använder det t o m inomhus och det blir ingen lukt alls. Jag gödslar mina tomater, gurkor, paprikor, aubergine med guldvatten och det funkar hur bra som helst! Jag vattnar försiktigt även på t ex sallat, men då inte en vecka innan skörd.

Tillräckligt spädd så ser ja inga bekymmer.
I am with you!
How could I believe this beauty was futility?
Call me a skeptic,
It takes more faith to believe this all just happened.  Om Du påstår att det inte finns någon absolut sanning påstår du att ditt påstående inte är sant!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #15 skrivet: 06 jun-08 kl 09:26 »
Är människo-urin tillåtet att använda i ekologisk odling? Om man är KRAV-ansluten?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Byracka

• -
« Svar #16 skrivet: 06 jun-08 kl 20:13 »
Är människo-urin tillåtet att använda i ekologisk odling? Om man är KRAV-ansluten?
Intressant fråga. Om regelverket är enhetligt är det antagligen inte tillåtet om inte samtliga urinproducenter är kravcertifierade med erfodelig dokumentation av fodervanor och rutiner för att undvika kontaminering av ocertifierat foder.
Dessutom bör all gödsel produceras på den egna gården och självförsörjningsgraden bör lånsiktigt vara över 90% (har inte exakt) siffra.

Dessutom kan karensen för läkemedel ställa till det med tanke på preventivmedel, öronbarn eller andra medicinerade tillstånd.

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 06 jun-08 kl 20:53 »
Man kan också kolla hos Krav.se om man är nyfiken, så slipper man spekulera.

Citera
4.3.4
Källsorterad urin insamlad från ett slutet insamlingssystem av hushåll på brukningsenheten eller ett fåtal
enskilda hushåll i nära samarbete med brukningsenheten, samt avloppsslam från egen trekammarbrunn
eller liknande får spridas, om avloppet inte är kopplat till verksamheter där miljöfarliga ämnen hanteras.
Följande villkor ställs för att användningen ska vara godkänd: (EU)
– Den senaste kunskapen inom området ska beaktas vid användningen av humanurin och fekalier.
– Användningen ska följa svenska och internationella riktlinjer med avseende på hygienisering och
hantering av gödselmedlen, samt på vilka grödor som spridning får ske.
– Rengöringsmedel ska vara miljömärkta
– De hushåll som systemet gäller ska ha information om vilka ämnen som får användas och vilka
som inte får användas.
– Gödselmedel som innehåller humanurin och fekalier får inte användas för övergödsling.
Om insamlingssystemet omfattar fler hushåll än det egna hushållet på brukningsenheten, eller om gården
har småskalig besöksverksamhet eller om systemet omfattar ett fåtal hushåll utanför brukningsenheten,
vilket endast kan godkännas i undantagsfall som pilotprojekt, se villkor nedan, ska insamlingssystemet
godkännas av certifieringsorganet före användning.

Kravs regler som .pdf

soulflow

• lilla tärnö
« Svar #18 skrivet: 12 jun-08 kl 10:11 »
>> utspädd urin som näring är suveränt. färsk utspädd urin tas upp av jorden väldigt fort och luktar inte ett smack. punkt. har använt mig av urin som näring till allt från tomater till cannabis med utmärkt resultat !!!!

gratis, ekologiskt och närproducerat.

fattar överhuvudtaget inte skepsisen runt urin som näring. i stort sett allt vi äter från butiken är gödslat med  stallgödsel, grisurin eller kemikalier men när det kommer till vår egen urin slår folk bakut. larvigt.

jenz *
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 12 jun-08 kl 10:23 »
Urin är bra gödsel och det går alldeles utmärkt att pissa i vattenkannan. Gödsla hellre dina grönsaker än Östersjön.  Helt oekologiskt att pissa i vatten och spola bort det med ännu mera vatten. I Mongoliet var det en gång dödsstraff på att pissa i vatten.

Sluter vi det humana kväve/fosfor kretsloppet skulle aldrig konstgödsel vara nödvändigt för det humana behovet av vegitabilier.

Har man problem med lukten, ska man nog söka terapi för sin "civilisatoriska förfining", som är ett hot mot vår civilisation.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser