Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggets kvalitet  (läst 1673 gånger)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
Äggets kvalitet
« skrivet: 28 maj-08 kl 16:32 »
Hej!

Har försökt hitta var jag kan läsa om äggets kvalitet. Finns det någon här som kan tipsa mig om det?
Vi har fyra hönor som värper alldeles släta ägg av skiftande beighet, medan en hönas är något skrovligt. Alla är lika starka i skalet och gulan rent av otrolig till färg och form och höjd i pannan. Smaken ska vi inte prata om!
Beror det ngt. skrovliga på att just den hönan saknar något i födan? Någonting som hon inte kan ta upp?
Den första ruvhönan avslutade med ett ägg med mjukt skal men det verkar för mig rätt logiskt ändå. Den andra ruvhönan är mitt i sin surhet.
Våra hönor värper nu mellan 44 och 53g tunga ägg. De är av rasen Hedemora.

VH från Kolbäck
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

murdoc

• Västmanland
    • Alyose AB
SV: Äggets kvalitet
« Svar #1 skrivet: 28 maj-08 kl 20:16 »
Här har du en bra länk om ägg. Här kan man hitta vad det kan vara brist eller för mycket av beroende på hur äggen ser ut

http://www.thepoultrysite.com/publications/1/egg-quality-handbook

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Äggets kvalitet
« Svar #2 skrivet: 29 maj-08 kl 04:44 »
Tack !

Det ska bli intressant.

Hälsningar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser