Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka växter gillar ej getter?  (läst 5356 gånger)

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Vilka växter gillar ej getter?
« skrivet: 05 jun-05 kl 16:14 »
Hej alla getägare!

Undrar om er erfarenhet: vilka blommor, växter, gillar ej getter??

Jag älskar blommor, örter. Då mina getter delvis går fritt, även fram vid huset har jag upptäckt att de inte föredrar rosor. Numera har jag då blivit ros-fantast...

Min erfarenhet med getter är att de är som barn; man får anpassa sej efter dem.

De är HELT underbara, vår familj är mycket nöjda get-ägare!

Häx

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Re:Vilka växter gillar ej getter?
« Svar #1 skrivet: 05 jun-05 kl 22:09 »
Tyvärr så gillar getter det mesta som är ätbart....vi har en par jätte tagiga buskar i häcken men getterna mumsar glatt i sig dessa...

Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Vilka växter gillar ej getter?
« Svar #2 skrivet: 05 jun-05 kl 22:22 »
Ganska hopplöst alltså; att bli botaniker.. ???

Getterna är mina gunstlingar. Då vi köpte dem så gjorde vi iordning en outbryrtbar hage, denna var rena barn-leken för dem= de både hoppa och poppa som popcorn ur hagen.
Numera har de valt en hage som är mitt framför huset.

Jag älskar örter, blommor. Vill gärna ha trädgård. .
Som sagt rosor verkar de ej föredra.
(älskar mina getter, de är mycket speciella och kloka djur).

Urlycklig get-ägare; Häx


Bonnatösen

  • Inlägg: 46
    • Småland
Re:Vilka växter gillar ej getter?
« Svar #3 skrivet: 13 jun-05 kl 12:05 »
Getter äter det mesta. Jag har haft getter i många år och kan tillägga att de även är duktiga på att beskära rosorna rejält.

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Vilka växter gillar ej getter?
« Svar #4 skrivet: 13 jun-05 kl 13:19 »
Åh nej!
Man kan tro att getter äter typ ALLT! Men även om de ena stunden glatt mumsar i sig en plastpåse, kan de nästa stund rata något som ser betydligt smakligare ut!

Våra getter får gå lösa hemma på tomten när vi är hemma, och vår tomt har efter alla rådjursår, blivit ganska rådjurssäkrad, dvs, allt som rådjuren äter, finns icke längre...

Men i alla fall så äter inte våra getter:
Påsklilja, Pion, Myskmadra, olika Myntor, många kryddor, som Malört, Timjan, Citronmeliss, Såpört mf. Lammöra, Johannesört, Salvia, Lavendel, Taklök.....Kommer inte på fler just nu....

M

  • Gäst
Re:Vilka växter gillar ej getter?
« Svar #5 skrivet: 13 jun-05 kl 18:08 »
Jo mina äter inte tagetes, astilbe, kärleksört eller höstflox som jag vet just nu iaf
Däremot älskar  iaf min lilla Stella klematris, smultron, jordgubbar, mina planterade gräs och rosorna är poppis.

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Vilka växter gillar ej getter?
« Svar #6 skrivet: 13 jun-05 kl 22:03 »
Mina gunstlingar går ganska fritt.
Hundarna skyddar närområdet, trädgården.
Då de trots hundarna går över så verkar dej ej tycka om rosor. även jordgubbar. Jordgubbarna står ihop med gräslöken; denna är uppäten....

Enligt kära alt-vänner så är det tydligen kört; vad det gäller getter. Det går inte att kombinera; att vilja ha en blommande trädgård??

SKRÄP Häx

kalkontupp

  • Gäst
Re:Vilka växter gillar ej getter?
« Svar #7 skrivet: 28 aug-05 kl 03:08 »
Hej! Var försiktiga bara så ni inte har giftiga blommor i er trädgård. Getter äter tyvärr även sånt som är giftigt och det som kanske inte är så farligt att sätta i sig kan bli giftigt i större mängd. Ett tips är att ringa till giftinformationen

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:Vilka växter gillar ej getter?
« Svar #8 skrivet: 22 sep-05 kl 11:05 »
Grannens getter går lösa och hon har ett jättebestånd med tovsippor som får vara ifred.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 4 användare (2 dolda)
kretslopp, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser