Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan höns ruva fram påfåglar?  (läst 5248 gånger)

lindelou

• -
Kan höns ruva fram påfåglar?
« skrivet: 26 maj-08 kl 22:23 »
Påfåglarna började värpa igår och jag ser inga tecken på att de kommer att lägga sig själva. Äggkläckningsmaskin har jag ,men även en extremt ruvvillig höna. Kan det funka?
Har för mig att jag läst någonstans att hönan aldrig kommer att ruva igen..... Är det sant eller kan hon få 2-3 ägg? Det är en frisserad dvärgkochinliknade höna.
Förra sommaren fick vi strömavbrott så jag vill gärna spida äggen lite i år. Någon som vet?

lindelou

• -
SV: Kan höns ruva fram påfåglar?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-08 kl 23:24 »
Nu har jag chansat och hönan ligger snällt på tre ägg:-)

Tuve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 maj-08 kl 07:12 »
Jag läser gärna mer om hur det går! Har inga svar att ge dig i övrigt. Jag har inte "kommit på" mina påfåglar med att värpa än. Men de har nu gjort sig bekväma med att strosa in i ladan, så jag hoppas att de väljer boplats där, hellre än i skogen, för rovdjurens skull.

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #3 skrivet: 29 maj-08 kl 13:51 »
Hej,

Det går alldeles utmärkt att använda sig av en höna till att ruva fram påfågleägg, tänk bara på att när kycklingarna väl kläcks sedan måste du själv ta hand om dem. Om man låter hönsmamman ta hand om påfågelkycklingarna kommer de troligtvis att dö då de är så olika i sitt fodersökbeteende.

Hur menar du med att hönan aldrig kommer att ruva igen?

Mvh Linda

Dolvis

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 03 jun-08 kl 11:18 »
Hej!

En kompis till mig lät en höna ruva fram två påfågelkycklingar och hönan tog hand om dem jättebra. Men det var en VÄLDIGT duktig, tålmodig och pedagogisk(!) höna, och man märkte att de fick jobba ganska mkt för att förstå varandra. Kycklingarna ragerade inte så tydligt på här-är-det-mat skrockandet tex. Sedan tar det ju längre tid för påfåglar att bli vuxna än höns, och även här visade hönan ett oändligt tålanod då hon ännu då den kvarvarande kycklingen (en försvann) var över ett halvår lät den sova med huvudet under hennes vinge på sovpinnen - då var den ju större än hon!
Så det går altlså att låta en höna föda upp dem, men man kanske inte ska chansa...

lindelou

• -
« Svar #5 skrivet: 06 jun-08 kl 14:59 »
Kul att höra! Jag tänkte prova! Jag ska låta hönan följa med dit jag ändå ska ha kycklingarna när dom kläcks. Kanske vill hon sköta värmebiten iaf:-)

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #6 skrivet: 11 jun-08 kl 17:30 »
Så spännande. :) Hoppas allt går bra!
ofrivilligt hönslös

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 jun-08 kl 15:00 »
Detta bör gå bra en höna kan ta hand om en påfågelkyckling när de är i fångenskap, de söker sällan all mat i naturen utan mycket i fodeskålen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 jun-08 kl 00:25 »
Min dvärgkochin höna ruvade fram två påfågelungar förra året, och det gick
kalasbra!! ;D
När dom växte och blev större och större..så såg det enormt roligt ut när lilla
hönan satt uppe på ryggen på en av påfågelungarna som fortfarande trodde han
kunde krypa under "mamsen" ;)

lindelou

• -
« Svar #9 skrivet: 25 jun-08 kl 18:36 »
Nu har jag fått tillökning! Tre påfåglar av tre ägg:-)  Men en är vit (gul/vit) ??? Fast den har svarta ögon så det är ingen albino.....Dom andra är bruna.
Jag ser att dom inte svarar som kycklingar gör på mammornas matrop. Men hur gör man? Dom måste ju vara bättre än mig på att visa även om en påfågelmamma förstås varit bäst.....
Vad ska dom få för kalasmat nu tro? Jag har gett kokt ägg och hönsfoder. Vidare, är det till att plocka daggmask och köpa maggots eller vill dom ha kött?

Tuve

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 26 jun-08 kl 09:50 »
Grattis! Fortsätt gärna skriva om hur det går. Själv går jag och väntar på att mina två påfågelhönor ska dyka upp med kycklingar, de har hållit till på hemlig ort så mycket på sistone att jag bara ser dem varannan dag eller så, när nån av dem kommer och tutar.

lindelou

• -
« Svar #11 skrivet: 14 jul-08 kl 22:44 »
Allt väl,den "vita" börjar få nougatfärgade vingar. Från två håll har jag hört att den är svartvingad!
Hönorna är SÅ duktiga. Den ena visar maten och den andra håller värmen. Dom har fått kokt ägg, frikadeller på barnmatsburk,kattmat,daggmaskar (som dom var livrädda för) Höns och kalkongöd fri tillgång,majs och barnmatsburkar med diverse. Det som funkat bäst är dock fri tillgång på höns/kalkonmat och frukost och kvällsmat av falukorv blandat med kokt ägg. Jag kör ägg i micron 30 -45 sek rör om innan och igen ,sedan 30 - 45 sek igen.
Jag märker att man måste servera mat mååånga gånger om dagen.
Om man ger mat så äter dom som på signal,men om man låter mat stå så rör dom den inte. Detta är den viktigaste skillnaden som jag upptäckt. Sen verkade det som i början att dom bara åt ur mammornas näbb,men det fixade ju hönsen.
Ikväll är det ny påfågelkyckling på gång under en annan höna!
Äggen i kläcken har passerat kläckdatum för flera dagar sedan. Hönsägg kläcks med 70-100 % i min kläck men påfåglarna vill inte kläckas där. Dock har jag lyst och 100 % av äggen är befruktade.
Jag vet inte hur detta slutar,men jag kommer bara lägga ägg under hönor i fortsättningen. Hittils 100 % kläckresultat och med mer stöd än till vanliga kycklingar i form av allehanda proteiner så borde det gå.  Jag lär meddela annat:-) Jag har känt på dom och dom känns normalstora över bröst och så om man jämför med vanliga kycklingar.
Det viktigaste för dom som vill prova är alltså proteiner och mat ofta. MINST fem gånger om dagen,helst tio:-) Och det är ju inte svårt att uppfylla,så söta dom är.

Tuve

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 15 jul-08 kl 22:51 »
Oj, mat så ofta! Min ena påfågelhöna har visat sig ute med kycklingar nu, men hon smyger bara i hög vegetation, så jag vet inte hur många. Hon smet undan när jag kom med hönsmat. Och eftersom jag har fler frigående djur som skulle sluka kokt ägg kan jag inte lägga ut i förebyggande syfte...
Men de har i alla fall en mamma av rätt art. Hoppas det duger.

lindelou

• -
« Svar #13 skrivet: 21 jul-08 kl 13:48 »
Det klarar hon säkert galant! Det är ju som det ska vara.
Mina får nu vara ute under uppsikt med sina hönsmammor och dom sprätter fram proteiner åt dom:-)

Jag kunde inte låta bli att kolla vad som fanns i äggen som gått över tiden. Det är fullt utvecklade kycklingar med fjädrar,klor och allt, fast det är en tunn hinna med blodkärl i ikring dem. Dom måste falla bort en eller två dagar innan kläck..... Av sex ägg var alla sådana. Fyra vanliga och två vita.
Konstigt eftersom det funkade till 100% med hönsmammorna.
Nu ska jag vara rädd om mina ruvhönor så jag är beredd nästa år:-) Rekord,6 st ruvhöns:-)
Tuve,har du kunnat räkna dina?

Tuve

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 21 jul-08 kl 17:29 »
Ja, två stycken, är de. Jättesöta. Mamman håller dem diskret undan för det mesta.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 08 okt-08 kl 20:14 »
Rekord,6 st ruvhöns:-)

ca 15 st ruvhöns...  :-X Det blir väldigt jobbigt när man inte vill ha så mycket kycklingar.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 08 okt-08 kl 20:14 »

ca 15 st ruvhöns...  :-X Det blir väldigt jobbigt när man inte vill ha så mycket kycklingar.
Ännu jobbigare när knasmajorna ska lägga sig mitt i vintern med minusgrader!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser