Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helstekt gris  (läst 6257 gånger)

butterix

• Gäst
Helstekt gris
« skrivet: 04 jun-05 kl 09:36 »
Hej, är det nån som kan beskriva hur man gör när man vill tillaga en helstekt gris? ???

Susanne

Re:Helstekt gris
« Svar #1 skrivet: 07 jul-05 kl 20:19 »
Hur det är med gris vet jag inte, men för ren vet jag på ett ungefär, och principen borde ju vara densamma.

Salta med en saltspruta som du sprutar in saltet i renen. I sprutan kan du ha kryddor också. Häng upp renen ovanför en kolbädd, i början har du lite högre värme för att porerna ska gå igen, sedan lägre värme. Du vänder och penslar, vänder och penslar, vänder och penslar, osv, hela dagen lång. Penslar gör du med en oljekryddblandning.

För att kolla att den är klar ska du inte sticka kniven i den hela tiden, för då rinner köttsaften ut. Använd gärna något nålaktigt och lägg renen i sidoläge när du sticker så att köttsaften inte rinner ut.

När den är klar är det bara att tranchera och njuta av en mycket god måltid!  ;D

Hoppas det var till någon hjälp, även om det inte var just gris, men som sagt så borde principen vara densamma. En gris är fetare, vet inte om det blir annorlunda pga det ? plus att den tar kanske inte lika lång tid som en ren. Att helsteka en vuxen ren är ett heldagsjobb.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser