Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ha genbankshöns i norge?  (läst 1276 gånger)

Stavern

• Norge
Ha genbankshöns i norge?
« skrivet: 20 maj-08 kl 14:15 »
Om man vil vara med o bevara svenska lantraser, men bor i norge...är det möjligt eller är det för krångligt med o ta över djur om det ska göras "ordentligt".... ???
Nån som vet några fler som har det i norge eller??
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Ha genbankshöns i norge?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-08 kl 15:34 »
Kolla med lanthönsklubben, det finns svenska genbanker i grannländerna!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 22 maj-08 kl 23:23 »
Jag har i fjol skickat ägg till absolut nordligaste Norge = Ryssland mitt över viken.
Huruvida ägaren ansökt om genbank eller ej vet jag inte, men mina Hedemoror går ända uppe i Krempenes. Av 15 ägg kläcktes 11 och ändå hade äggen varit beresta i en dryg vecka. Inte illa!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 23 maj-08 kl 15:55 »
Rättelse

Citera
Krempenes

Krampenes heter orten (där mina höns knallar runt) som ligger mellan Vadsö och Vardö - långt upp i östra nordNorge.

Det blev fel i hastigheten...;o)

/Amanda
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser