Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Havre  (läst 3251 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Havre
« skrivet: 20 maj-08 kl 13:17 »
Min farfar gav endast havre till hönorna. Undrat ibland hur de kunde överleva på det. Vad gav de mer förr, nåt mer måste de väl gett så de värpte bra?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Havre
« Svar #1 skrivet: 20 maj-08 kl 13:32 »
Matrester.. Ungefär samma diet har mina höns som man hade "förr."
Med skillnad att dom får allfoder om vi är bortresta te.x eller det inte blivit nåt av nån annan anledning. Obs! Jag har genbank på lantrashöns!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 maj-08 kl 14:46 »
Ok jag trodde att man behövde ge flera sädeslag om man skulle sluta med allfoder.

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 21 maj-08 kl 10:26 »
Min farfar gav endast havre till hönorna. Undrat ibland hur de kunde överleva på det. Vad gav de mer förr, nåt mer måste de väl gett så de värpte bra?
På den "gamla goda tiden" accepterade man att hönsen inte värpte under vintern. Min granne berättade att korna kunde vara så svaga att de inte kunde gå ut till vårbetet utan fick köras med vagn.

Modern djurhållning innebär att djuren får en väl sammansatt foderstat. Javisst överlever höns på bara havre på samma sätt som vi kan överleva länge på bara potatis.

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 21 maj-08 kl 10:38 »
Något jag funderat på är vad har en torrlagd vuxen höna för näringsbehov.

johe71

« Svar #5 skrivet: 21 maj-08 kl 10:41 »
Något jag funderat på är vad har en torrlagd vuxen höna för näringsbehov.

från jordbruksverkets publikation "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk"

"En höna som väger två kg har ett s.k. underhållsbehov på ca 88 g foder med ett energi innehåll av 10,4 MJ/kg. En trekilos höna behöver ca 120 g av samma foder för sitt underhåll."

"För att producera ett ägg på 60 g går det åt ytterligare 68 g foder."

samt det här om temperatur

"Inom hönsens s.k. komfortzon, dvs. när temperaturen i hönshuset är mellan 15 och 25 grader, betyder varje grads temperaturändring ett ändrat energibehov med ca 1,5 g foder per höna och dag."
« Senast ändrad: 21 maj-08 kl 10:45 av johe71 »

Byracka

• -
« Svar #6 skrivet: 21 maj-08 kl 10:58 »
Det tackar man för, hur är det med proteinbehovet?
Metionin/lysin?

johe71

« Svar #7 skrivet: 21 maj-08 kl 11:19 »
Det tackar man för, hur är det med proteinbehovet?
Metionin/lysin?

ur samma publikation (här är en länk till den i pdf-format, kan beställas i pappersformat från jordbruksverket om man skulle vilja)

"I något äldre litteratur rekommenderas 15-16 % råprotein i torrsubstansen vid en värpprocent på 60-70 %. I början på 70- talet låg råproteinhalten i kommersiella blandningar kring 17 %, men sedan 1973 har man sänkt till ca 15 % och i stället tillsatt syntetiska aminosyror, främst metionin. Som framgår av tabell i är en råproteinhalt på 14 % lämplig i ekologisk äggproduktion."

"Man ser här att kommer man under ett dagligt intag av ca 300 mg metionin så minskar äggproduktionen dramatiskt, medan skillnaden mellan 350 och 400 mg per dag inte är så stor. Vid en konsumtion på ca 120 g foder per höna och dag behövs alltså minst 2,9 g (2 900 mg) metionin/kg foder för att hönan skall få i sig tillräckligt."

lite foderblandningar från just den publikationen

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 22 jun-08 kl 17:14 »
På den "gamla goda tiden" accepterade man att hönsen inte värpte under vintern. Min granne berättade att korna kunde vara så svaga att de inte kunde gå ut till vårbetet utan fick köras med vagn.

Under samma tid berättar mina f.ä f.15 och 21 att de hjälptes åt att krossa porslin som de gav hönsen i stället för snäckskal. Samma höns fick annars gröpe, havre och skulor från köket. De värpte endast under den gröna årstiden när de också gick ute och sprätte. Heta dagar kröp de in under lagårn. Endast unghönsen gick på tillväxt i gård.

Givetvis så höll man sig med vit Leghorn.

VH från Kolbäck
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 22 jun-08 kl 17:25 »

Och jag har läst i en gammal sockenkrönika att bönderna brukar samlas på våren för att gå runt i byns lagårdar och knuffa upp korna på benen inför vårbetet.
Men det måste väl ha varit för väldigt länge sen, kanske på vissa håll i samband med missväxterna på 1860-talet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Taggis

• vänner
« Svar #10 skrivet: 02 jul-08 kl 19:49 »
Har fått höra att en granne inte gav sina höns nåt att äta på sommaren med motiveringen att "-dom får hitta sin mat själv på sommaren"!
Jag ger alltid mina hönsmat o rester oavsett årstid, kan inte tänka mej att dom ska kunna hitta så mkt mat själv att dom blir mätta på det även om dom går fritt ute hela dagen.Nu har grannen en tjej som inte köper det snacket så om där blir nya så kommer hon att se till att dom får mat (dom andra hönsen tog räven)!
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare
Besksöta, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser