Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckning på tisdag - jag är så orolig  (läst 3338 gånger)

Prosit

• Södermanland
Kläckning på tisdag - jag är så orolig
« skrivet: 16 maj-08 kl 23:41 »
 :-\ :-\
Nu är det bara fyra dagar kvar. Hönan beter sig allmänt konstigt och alla är sura på henne när hon visar sig - även tuppen. Nu har hon fått löss varvid hon fick en dos Frontline (även de andra fick varsin dos). I kväll satte jag fart och tömde hönshuset och tvättade allt med såpa och vatten och damsög. Tillslut fick hönan sitta i husses famn medan äggen hamnade i en kofta och redet skurades och kalkades och ny fräsh halm i med äggen och så in med hönan men nej - då skulle hon upp på pinnen och testade några andra reden, äta osv. Tuppen skulle ner och lägga sig i... Tillslut tog jag hönan och stoppa in henne i redet och satte en kartongskiva för. Hon bröt sig ut en gång men nu ligger hon där ialla fall.

Skulle vara typiskt om hon lämnar äggen just nu! Jag har ja städat så noga för att minska risken för kycklingarna sen.

Nej det här med kycklingar och vaktelbebbar och ankällingar DET ÄR BARA FÖR NERVÖST! Oh vad jag längtar till på tisdag då de ska komma! Kanske kan jag slappna av då!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
SV: Kläckning på tisdag - jag är så orolig
« Svar #1 skrivet: 17 maj-08 kl 01:04 »
Hade nog väntat med denna städning efter att kyllingarna vart kläckta ::) ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 maj-08 kl 08:24 »
Prosit!
Jag förstår din oro, jag ska hålla tummarna att hon ligger kvar ;)

Min ruvhöna fick också löss vid ruvning och hon mådde helkass, jag droppade på Frontline och efter bara ett par timmar var hon märkbart piggare! Det kan vara bra (och skönt) att veta att lusen endast lever på värddjuret - dör inom kort om den hamnar utanför  :) så nästa gång så kan du dröja med städningen till efter kläckning - om du är säker på att det är lus förstås, och inte kvalster.

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 maj-08 kl 09:29 »
Ni har helt rätt! Jag skulle definitivt ha väntat.  :'( Nu på morgonen satt höna Pöna på pinnen och skrockade  :'( Jag la äggen i kläckaren och då la hon sig i redet. Så jag la tillbaka hälften av äggen varvid hon reste sig. Nu har jag stängt in henne i hönshuset och stängt luckan och hon ligger i alla fall på äggen. HOPPAS!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Ce

« Svar #4 skrivet: 18 maj-08 kl 21:35 »
Hur har helgen gått för Pöna?

Jag håller tummarna för dig - man är alltid orolig för något under ruvningen och löss och påtvingad storstädning är ju inte vad man önskar sig! Här hoppas vi på kläckning nästa helg!

//CE
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #5 skrivet: 19 maj-08 kl 18:51 »
Har det hänt nåt?  ???

Prosit

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 19 maj-08 kl 19:58 »
Pöna är instängd i en bur nu och hon ligger i brist på annat att göra. Så fort det blir någon störning så reser hon sig. De fem ägg hon har under sig är aldeles säkert döda. Jag har sex ägg i kläckaren som jag tänkte lägga ut så fort de har kläckts. Det bästa är väl att lägga ut dem på kvällen så fort de är torra eller kan man lägga ut dem blöta? Det viktigaste är väl i alla fall att det är kväll och mörkt.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #7 skrivet: 19 maj-08 kl 20:10 »
Hmmm...jag tror det viktigaste är att du kan titta till dem en gång i kvarten så hon inte gör nåt dumt.   :-\

Med tanke på mordförsöken mina ruvhönor utsatte kycklingarna jag försökte stoppa under dem för...

Du kan inte lägag dem under henne när de börjat pipa? Eller pickat hål?

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #8 skrivet: 19 maj-08 kl 20:10 »
Äggen alltså, inte kycklingarna...

Prosit

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 19 maj-08 kl 20:14 »
Ja det kanske är bäst? Hon reser sig så fort hon ser mig så jag får smyga dit äggen och försvinna fort eller sitta tyst som en mus och hoppas att hon glömmer bort mig. Då lägger jag äggen i morgon kväll om det har blivit hål i dem och så sätter jag klockan på 04,30 och går upp och kollar så hon inte lämnar äggen när det börjar ljusna på onsdag. Jag tror inte jag behöver sova i hönshuset som min moster gör när det är dags för lammning. ::)

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #10 skrivet: 19 maj-08 kl 20:41 »
VAAAA, sover du INTE i höshuset :o nu tycker jag nog att du fuskar lite med tillsynen, själv har jag sovit där sen februari :P ::) ;D
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Prosit

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 19 maj-08 kl 21:12 »
Ja risken är att det slutar med det. Vi får se :-[

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #12 skrivet: 20 maj-08 kl 08:38 »
VAAAA, sover du INTE i höshuset :o nu tycker jag nog att du fuskar lite med tillsynen, själv har jag sovit där sen februari :P ::) ;D

Har du ett eget rede då, eller ligger du ihop med de 8 silkeshönorna?  ;)

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 20 maj-08 kl 18:43 »
Idag är det tisdag :D
Hur går det för dig???
Blir det några kycklingar???

Maria.
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Prosit

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 20 maj-08 kl 19:41 »
Är på G i kläckaren. Får se om jag kan lägga ut äggen till tokan i hönshuset (Hönan altså - inte jag) ::)

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #15 skrivet: 20 maj-08 kl 23:00 »
Har du ett eget rede då, eller ligger du ihop med de 8 silkeshönorna?  ;)
Klart jag pressar ned mig i högen med "Kobror" :o om inte jag gör det så gör höna nr 9 och 10 det i allafall ;D :P
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Prosit

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 22 maj-08 kl 08:37 »
Fyra små låg i kläckaren i morse :o 8) :)

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 22 maj-08 kl 09:27 »
Grattis!!!

Alltid lika kul när dom kommer.
Själv låg min 16:de i kläckaren i morse ;D

Lycka till med de resterande.

Maria.
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #18 skrivet: 22 maj-08 kl 09:32 »
Är på G i kläckaren. Får se om jag kan lägga ut äggen till tokan i hönshuset (Hönan altså - inte jag) ::)
En sekund tänkte jag att det var mimmimera som var tokan i hönshuset - men så kom jag på att hon ligger ju i sitt eget hönshus, inte ditt  ;)

Hur har det gått? Blir det några ullingar?

Prosit

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 22 maj-08 kl 17:48 »
Fyra blev det! Här tillsammans med sina 10 dagars "syskon". Vaktlarna tycker nog de har fått ovanligt varmt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 4 användare (2 dolda)
beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser