Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varm fårsax, doppa i oja lr vatten?  (läst 12637 gånger)

louise

• Gäst
varm fårsax, doppa i oja lr vatten?
« skrivet: 15 maj-08 kl 19:56 »
Nu ska jag inviga min fårsax! Men, nu minns jag inte vad folk brukar doppa den i när den blir för varm. Vatten, olja (vilken sort?) eller en blandning av båda? Inväntar svar här och hoppas få det gjort imorgon förmiddag!

vallhunden

• Västergötland
SV: varm fårsax, doppa i oja lr vatten?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-08 kl 20:27 »
LG-produkter säljer en saxolja som man kan doppa saxen i. Jag tror inte att du ska doppa den i vatten!
Det finns säkert andra här som har mer erfarenhet - jag lejer bort min fårklippning  :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 15 maj-08 kl 22:33 »
har du inte tillgång till LG super bra klippolja som både smörjer o rengör saxen (allt ullfett försvinner) så smörj saxen med vanligt motor olja eller olja från oljekanna..

smörjden fera gånger under klippningen.

du kan sen behöva skrapa bort ev uppfett från skären . går tex diskborste..

förr doppade man ofta i tex diesel.. men nu har man gjort om dieseln så den funkar inte lika bra längre...

MEn vill bara säga att LG klipp olja är SUPER BRA!!!!
 ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 maj-08 kl 22:40 »
Smörja.. alltså, det här med att doppa saxen emellanåt då?

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 15 maj-08 kl 22:55 »
Jag får väl ansluta mig till "Lovsångskören" LG-Oljan är bra!
Man doppar saxen i oljan då och då när man klipper.
                         Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #5 skrivet: 15 maj-08 kl 23:08 »
LG oljan är bra , den funkar lika bra om man blandar 1 del olja 4 vatten (billigare).
vanlig olja behövs oxå , annars blir skären snabbt slöa .

Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 maj-08 kl 08:45 »
Med saxen följde:

Universalolja 100 ml (LG:s)
Lubricating oil (från tillvekaren Oster)

Vilken har jag till vad? Tänker mig att det är universaloljan ni pratar om till "doppning". Men hur smörjer jag med "vanlig olja"? Var på saxen?

Jag har bara sex får att klippa, kanske inte behöver oroa mig för att saxen blir slö så fort? varm har jag förstått att den blir snabbt.
« Senast ändrad: 16 maj-08 kl 08:52 av Lollo »

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 maj-08 kl 09:09 »
äsch, nu är jag surer.

Ingen instruktionsbok har följt med och den där lgoljan ni pratar om är inte en av alla dessa oljor. Verkar som om det följde med två likvärdiga oljor som ksa in i hålen i saxen. Det blir akutfärd till macken efter motorolja.

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 maj-08 kl 09:25 »
Plocka fram Åter nr 2/06.

I artikeln om fårklippning rekommenderas motoroljan SAE 10W-30.

Smörj skären ofta!

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 maj-08 kl 10:22 »
Äsch. Nu är skären slöa och jag kom inte ens igenom ett får. Har småbitar kvar.

Doppade i en av oljorna som följde med saxen, rekommendation från LG som jag ringde imorse. Å gjorde det rätt ofta tycker jag.

Som den nybörjare jag är anar jag att jag tagit för många tag och "duttat" vid klippningen. Skitsamma, jag måste ju ha skarpa skär, vad fan gör jag nu? Ska jag behöva två skär/tacka för att bli färdig? Slipa dem vågar jag mig nog inte på. Särskilt inte när LG mycket bestämt säger att endast de får slipa skären.

Tidningen Åter har jag inte. Kan inte plocka fram nån artikel.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 maj-08 kl 10:52 »
Tja.. det var bara att beställa nya skär och en bättre olja. Klippningen står still till på måndag och stackars Emma Goldman har rejäla polisonger;)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 16 maj-08 kl 11:00 »
Misströsta inte Lollo..jag får heller inte till det alla gånger.. Klippte hos Vingklippt härom veckan o skären räckte inte ens till två tackor ;D

Tur jag har Klipparn att slipa skär  ;D

Jag och några till har lurat på en "alternativ" ull och klippar dag. Snabbkurs i klippning och ull hantering och en rejäl lammmiddag på det!

Om vi skramlar så kan det hända att Klipparn kommer och undervisar och okunniga i den ädla konsten, ifall vi kan bli några stycken..

Är du med då Lollo?

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #12 skrivet: 16 maj-08 kl 11:14 »
Jag och några till har lurat på en "alternativ" ull och klippar dag. Snabbkurs i klippning och ull hantering och en rejäl lammmiddag på det!

Om vi skramlar så kan det hända att Klipparn kommer och undervisar och okunniga i den ädla konsten, ifall vi kan bli några stycken..

Hojta till i tid! Jag vill vara med! Har ju inga får, men vem vet vad framtiden kan ge?! Inte dumt att ha lite hum om hur man klipper dem den dag man skaffar får ju!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 maj-08 kl 11:26 »
jajaja!!! Inför höstens klippning kanske? Det är ju sommarullen man kan ta vara på också å nu är jag trött på att slänga all ull bara för att jag inte kllipper i rätt tid, inte kan sortera osv. Klipparn bor väl i södra Halland? Jag bor ju mittemellan er två, ska vi vara här kanske?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #14 skrivet: 16 maj-08 kl 12:07 »
kanske hade du dragit åt skären för hårt.. då går de inte heller bra att klippa o maskinen går varm o skären  blir slöa...

Man skall ju dra åt "lagom"....

skären brukar ju hålla till ett helt gäng får... brukar klippa alla mina o grannens...
innana jag skickar dem på slipning...
värst är de om fåren legat ute i jord o man klipper magen.. sen är skären jätte slöa...

det är en konst .... ;)
Så en kurs är inte helt fel...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 16 maj-08 kl 12:15 »
Jag fattar inte det där med skruven... jag måste dra åt den stenhårt..för annars klipper den inte alls, inte ens med nyslipade skär  :( den bara luggar då..
Hästklippmaskinen funkar det med "lagom" hårt..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 maj-08 kl 13:04 »
jag rörde inte skruven alls innan jag satte igång. Vad tror ni, lossa eller skruva åt hårdare? Emma hade rätt mö'ed skit längs ryggraden där jag gick först. Men sen var hon rätt ren. Men när det var dags för magen sa saxen stopp. Hon är finull/dorset  och har ju lite kompakt "underull".

hustran

« Svar #17 skrivet: 16 maj-08 kl 13:12 »
I bland är det helt hopplöst att klippa, det har nog med ullfettet att göra. Saxen bara tuggar. Kanske skall du vänta ngr. veckor. När den nya ullen kommer så släpper den gamla och det går lättare.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #18 skrivet: 16 maj-08 kl 13:17 »
jag rörde inte skruven alls innan jag satte igång. Vad tror ni, lossa eller skruva åt hårdare?

Du måste ju lyssna på motorljudet.
Blir skären heta har du dragit åt för hårt.
Och dessutom bränt skären så dom blir slöa.

Har du ingen som kan visa dig hur du ska ställa in saxen ???
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 maj-08 kl 17:49 »
nix. här finns ingen som kan visa. Hur ser jag att skären är "brända"?

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 2 användare (1 dolda)
pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser