Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrensaft!  (läst 81856 gånger)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Syrensaft!
« Svar #160 skrivet: 13 jun-10 kl 18:39 »
Jag tappade en burk lingonsylt i min saft och tänkte ja,ja....

Idag var den klar och syren+lingon var inte dumt alls!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Calendula74

« Svar #161 skrivet: 14 jun-10 kl 21:19 »
Hade som någon annan sett receptet förra året lagom till att blommorna låg vissna på marken. Men i år hann jag, och idag silade jag min fina saft.
Under tiden den drog väntade jag spänt på den "goda doften" flera har skrivit om men inte dök den upp. Tvärtom så luktade enbart döda blommor och jag blev såklart besviken.  Nu har jag smakat den och tyckte nog att den var ganska god ändå, tyvärr kommer den gamla doften fram känner jag. Det kanske bara sitter kvar i näsan som en osäker fix ide  ;)
Blir osäker på om jag har gjort rätt och vågar jag ge saften till barnen? Jag kan inte få fram någonstans att syren ska vara giftig. Finns det någon syren som faktiskt skall undvikas att göras saft på? Mina träd har ju stått här sen säkert 60-talet.
Har sett fram emot min saft så länge nu och jag har ju redan lovat bort en flaska   :-\ 

Mamsingen

• Småland
« Svar #162 skrivet: 14 jun-10 kl 21:35 »
Syren är inte giftig!
Ingen del av växten, jag har kollat för det var många som frågade när jag fick för mig att göra syrenblomssaft.
Jag har inte tänkt på doften precis, min doftar inte illa i varje fall.
Lita på dina sinnen, vilket överväger? att det smakar bra eller den där doften? Brukar inte vara dåligt om det smakar bra:)

Du kan säkert låta barnen smaka!:)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #163 skrivet: 15 jun-10 kl 16:52 »
Jag halverade för att jag inte hade socker nog hemma denna gång men förra året gjorde jag flädersaft i dubbel sats men minskade då på sockret för det blev annars för sött. Fast det är i mitt tycke alltså :)
Får det bara plats i kastrullen eller bunken så går det bra. Jag gör minst tre-fyra satser i taget/kastrull. Förra året hade vi närmare 20 satser att få tilljag vill inte missa något. Det är det vi har som måltidsdryck hela året sedan, Ja fläder alltså.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Guld

• Västergötland
« Svar #164 skrivet: 15 jun-10 kl 17:03 »
I år testar jag även att frysa in blommorna som de är, så kan jag spara en del av saftkoket till vintern!
Jag prövade att frysa in fläderblom tänkte att det borde gå bra men icke, det är nog bättre att lägga blommen i socker och låta sockret ta upp fläderaromen. Skulle tro det gäller syren också. Alternativt att man fryser in i vattnet man ska ha sedan när man gör saften...eller ta blom i iskuber som dekoration möjligen men att frysa dem "torra" undrar jag om de inte mister allt både färg och smak.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #165 skrivet: 15 jun-10 kl 17:56 »
Jag prövade att frysa in fläderblom tänkte att det borde gå bra men icke, det är nog bättre att lägga blommen i socker och låta sockret ta upp fläderaromen. Skulle tro det gäller syren också. Alternativt att man fryser in i vattnet man ska ha sedan när man gör saften...eller ta blom i iskuber som dekoration möjligen men att frysa dem "torra" undrar jag om de inte mister allt både färg och smak.

Vad hände med fläderblommen? Jag fryser alltid in fläder och gör sedan saft hela vintern... :) Däremot är syrénblommorna känsligare. De går att frysa men man måste vara snabb som sjutton att få dem i vatten och socker innan de tinar. Annars blir de bruna och saften smakar illa... :P
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Guld

• Västergötland
« Svar #166 skrivet: 15 jun-10 kl 19:16 »
De blev så bruna och hopskrumpnade att de var helt oaptitliga. En del blir så med, allra först när man häller över lagen över blommen, för att den är så varm men jag tar halvlitermått och häller över och har alltid citronskivor överst för att hålla ned blommen. Möjligen, men jag har inte provat, att lägga blommen i socker ungefär som lavendelsocker. Då suger sockret upp aromen och blommen torkar lite mer långsamt och blir nog inte lika bruna som om de fryses.
Är det inte smakskillnad om man frysit blommen, trodde mina vara förstörda för de doftade inget och var bruna.

Guld

• Västergötland
« Svar #167 skrivet: 15 jun-10 kl 22:14 »
Nu har jag gjort 4,5 satser men fick inte plats med de sista 1,5 satsens vatten och socker får fixa till det sedan när det ska hällas upp. Flädersaften häller jag på påse och fryser in allt och tar upp en påse i taget. När kan man börja provsmaka? Behöver det stå fem dagar innan eller känns det tidigare?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #168 skrivet: 15 jun-10 kl 23:32 »
De blev så bruna och hopskrumpnade att de var helt oaptitliga. En del blir så med, allra först när man häller över lagen över blommen, för att den är så varm men jag tar halvlitermått och häller över och har alltid citronskivor överst för att hålla ned blommen. Möjligen, men jag har inte provat, att lägga blommen i socker ungefär som lavendelsocker. Då suger sockret upp aromen och blommen torkar lite mer långsamt och blir nog inte lika bruna som om de fryses.
Är det inte smakskillnad om man frysit blommen, trodde mina vara förstörda för de doftade inget och var bruna.

Konstigt. Bruna och skrumpna bör de inte bli i frysen. Även om de förtås inte är lika vackra som innan. Jag har råkat ut för en misslyckad flädersaftsats med frysta blommor. Och då har jag har nog hållt på i över 10 år och gjort hundratals liter saft... :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Guld

• Västergötland
« Svar #169 skrivet: 16 jun-10 kl 00:39 »
Läste högre upp i tråden att skaften gör saften besk så jag repade av blommorna... var det fel??? Tog 1,5 citron/sats och för lite vatten och socker men det får jag lägga till sedan när det ska silas... får inte plats just nu i bunkarna. Har inte smakat än får ställa det i kylen i morgon när de svalat helt...Kan man dröja  en dag extra eller blir det förstört då? Beror väl mest på hur citronerna är skurna...för tunna upplöses de i skalet...fundera bara. Hade varit smidigt för oss just denna veckan...

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #170 skrivet: 16 jun-10 kl 07:13 »
Läste högre upp i tråden att skaften gör saften besk så jag repade av blommorna... var det fel??? Tog 1,5 citron/sats och för lite vatten och socker men det får jag lägga till sedan när det ska silas... får inte plats just nu i bunkarna. Har inte smakat än får ställa det i kylen i morgon när de svalat helt...Kan man dröja  en dag extra eller blir det förstört då? Beror väl mest på hur citronerna är skurna...för tunna upplöses de i skalet...fundera bara. Hade varit smidigt för oss just denna veckan...
Det går att variera antal dagar, ingen fara!

Dolvis

• Östergötland
« Svar #171 skrivet: 18 jun-10 kl 21:16 »
Ok, nu har vi smakat här hemma. Helt ok saft, lite speciell smak, påminner om slånbär eller körsbär fast inte lika fylligt.
Kommer nog inte att göra massor av satser men kanske en om året för skojs skull.

boerperd

« Svar #172 skrivet: 21 jun-10 kl 11:14 »
Åh jösses så gott det blev! Nästa år blir det dock lite mindre socker och inga rabarber i, bara så att man får fram smaken av syrenen ordentligt!

Tack!

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
« Svar #173 skrivet: 21 jun-10 kl 16:57 »
Har satt min första sats med syrensaft i går ;D ;D och det luktar underbart, men jag undrar, ska man ska låta vattnet kallna innan man slår det över blommorna? Jag gjorde inte det och dom blev bruna av det heta vattnet. Vet ej om det har någon betydelse. Ska nog göra en sats till innan dom blommat ut. Var det någon som provat att frysa blommorna och göra saft av det?
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Gille

• -
« Svar #174 skrivet: 21 jun-10 kl 17:19 »
Fasiken, det glömde jag bort. Våra blommor är vissna nu. Hade tänkt testa i år!
Kaninuppfödare och pelargontant.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #175 skrivet: 21 jun-10 kl 21:58 »
Har satt min första sats med syrensaft i går ;D ;D och det luktar underbart, men jag undrar, ska man ska låta vattnet kallna innan man slår det över blommorna? Jag gjorde inte det och dom blev bruna av det heta vattnet. Vet ej om det har någon betydelse. Ska nog göra en sats till innan dom blommat ut. Var det någon som provat att frysa blommorna och göra saft av det?

Jag brukar hälla hett vatten över blommor, citron och socker, men kanske att det är bättre för färgen om man låter det svalna? För saften har det nog ingen betydelse. Jag har gjort saft på frusna blommor, men man får vara snabb så att blommorna inte hinner tina innan man blandar dem med övriga ingredienser.

Guld

• Västergötland
« Svar #176 skrivet: 24 jun-10 kl 07:32 »
Det räcker nog att bara dra kastrullen från plattan då går det ner i 87 grader tror jag och sedan skopa upp det första och sedan hälla. Jag lägger alltid citronerna överst så håller det ned blommen och citronerna ger i från sig mer av smaken.

Nu har jag smakat på Syrensaften... mycket speciell men inte så dum faktiskt, smakintenssiv med kort eftersmak däremot inte så mycket färg. Jag kanske skopade för länge...

Izolde

• Skåne
« Svar #177 skrivet: 23 apr-11 kl 22:19 »
Eftersom det är vår så vill jag putta upp denna tråden lite då jag gjorde syrensaft förra året som blev väldigt god :D
<3 Sara <3

Mamsingen

• Småland
« Svar #178 skrivet: 24 apr-11 kl 17:05 »
Eftersom det är vår så vill jag putta upp denna tråden lite då jag gjorde syrensaft förra året som blev väldigt god :D

Pratade just om Syrensaft idag, och Björlövssaft:)
Bra att putta upp då det börjar bli aktuellt inom kort:) tack!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

La Ladin

• Västergötland
« Svar #179 skrivet: 24 apr-11 kl 20:07 »
Detta längtar jag efter att testa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 2 användare
Karlsdotter, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser