Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrensaft!  (läst 81829 gånger)

mossanvit

• Skåne
SV: Syrensaft!
« Svar #120 skrivet: 28 maj-09 kl 10:20 »
Du kan lösa sockret i lite vatten som du värmer upp. Har gjort så förr och det har funkat.

Lycka till

Vad bra! Det ska jag genast testa. Tack!

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #121 skrivet: 11 jul-09 kl 23:13 »
Vad gott det låter!! Har hört talats om rosbladssaft, kan man dricka det??  ???
Dv. höns, undulater & ragdoll

kurt

« Svar #122 skrivet: 12 jul-09 kl 07:27 »
Vad gott det låter!! Har hört talats om rosbladssaft, kan man dricka det??  ???

Blad?

http://www.shenet.se/recept/rosenvatten.html

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #123 skrivet: 14 jul-09 kl 11:07 »
Ja, man kan göra saft av rosenblad, precis som syrensaft.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #124 skrivet: 15 jul-09 kl 13:44 »
Nu har jag provat rosbladssaften. Underbart god!! Smakar som rosor luktar :P Men jag använde nyponrosor, de andra luktade inte så mycket :)
Dv. höns, undulater & ragdoll

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #125 skrivet: 15 jul-09 kl 15:54 »
Nyponrosor, vilken bra idé!

Nu är de väl överblommade här men det skall jag, försöka.... :P, minnas till nästa år!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #126 skrivet: 03 maj-10 kl 09:06 »
Tänkte bara putta upp den här tråden lite. För snart är det dags igen för denna favortisaften! ;)
Måste bara dela m mig av det här receptet på en helt ljuvligt god syrensaft!

Syrensaft

40-60 klasar blå bondsyren.

1-1,5 kg strösocker

50g vinsyra

1 citron

1,5 liter vatten

Skaka blomklasarna från ev. rapsbaggar. De brukar krypa undan om blommorna läggs ut på ett vitt underlag en stund. Lägg blommorna i en kruka eller annat djupt kärl. Koka upp vattnet. Rör ner sockret och rör tills det är helt löst. Lös upp vinsyran i lite sockerlag, blanda sedan ner det i lagen.

Häll lagen över syrenklasarna. Riv skalet på citronen. Dela citronen, pressa den. Häll ner saft och rivet skal i lagen. Täck över.

Låt stå på svalt ställe i 5 dygn. Rör om ett par gånger om dagen.

Sila saften. Fyll den på rena kalla flaskor. Sätt på skruvlock. Förvara svalt.

Saften är rätt så hållbar. Den spädes med vatten som "vanlig" saft vid serveringen.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Tjolebompan

• Ingen forumräv.. Maila mig!
    • Västerbotten
    • Min blogg!
« Svar #127 skrivet: 03 maj-10 kl 15:14 »
Jag vet hur man skiljer på syrenerna! Bondsyrenen har nämligen hjärtformade, ljusgröna blad medan den persiska syrenen, som ofta är den andra sorten, har mer ovala, grova och mörkgröna blad. Här uppe blommar den svenska syrenen först och den persiska senare. Och som jag förstått det så är det den svenska som kallas bondsyren och det är den man kan äta. Sen kanske man kan äta den persiska också, har ingen aning.

Mitt tips är likör!! Bevarar smakerna otroligt fint i jämförelse med saft! När det gäller blommor så ska man bara ta med kronbladen, täcka med sprit, fylla på med kronblad efter tre dagar och låta det stå tills det lakat ur ordentligt. Sen blandar man med vit sirap till en bra smak! Wunderfully!!  o:)

När det gäller bär så täcker man bara med sprit och låter det dra i flera veckor. Sen söta. Går att använda honung också om man vill. Spriten konserverar! Sen har man sommar på flaska hela mörka vintern :)
Lev livet utan dötid!

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #128 skrivet: 04 maj-10 kl 17:25 »
Oh! Syrensprit!
Det ska prövas.  :D

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #129 skrivet: 04 maj-10 kl 21:42 »

Mitt tips är likör!! Bevarar smakerna otroligt fint i jämförelse med saft! När det gäller blommor så ska man bara ta med kronbladen, täcka med sprit, fylla på med kronblad efter tre dagar och låta det stå tills det lakat ur ordentligt. Sen blandar man med vit sirap till en bra smak! Wunderfully!!  o:)

När det gäller bär så täcker man bara med sprit och låter det dra i flera veckor. Sen söta. Går att använda honung också om man vill. Spriten konserverar! Sen har man sommar på flaska hela mörka vintern :)

Det lät ju roligt.... men vad använder du för sprit? Jag är dålig på sprit eftersom jag nästan inte dricker det någon gång.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Ingelstrom

• Skåne
« Svar #130 skrivet: 31 maj-10 kl 01:25 »
Jag har just gjort en liten sats, men med lite andra proportioner mellan ingredienserna.
Det enda jobbiga är att vänta när det står och drar. Jag vill ju dricka på en gång.
Hursomhelst verkar den bli väldigt lila och smakar redan gott.  ;D
Varför måste insomnia alltid inträffa på kvällen då man vill sova, och aldrig på morgonen när man borde vara vaken?

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #131 skrivet: 31 maj-10 kl 08:59 »
Rosenlikör är gott... men nu har vi kommit från ämnet som var syrensaft  :-[
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Ingelstrom

• Skåne
« Svar #132 skrivet: 31 maj-10 kl 13:39 »
 (:)
Hahaha, jag svarade om syrensaften, men jag upptäckte nu att det inte gick att utläsa ur mitt inlägg.
Varför måste insomnia alltid inträffa på kvällen då man vill sova, och aldrig på morgonen när man borde vara vaken?

Izolde

• Skåne
« Svar #133 skrivet: 01 jun-10 kl 21:28 »
Nu har jag också plockat syren. Så i morgon ska jag göra saft :)
<3 Sara <3

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #134 skrivet: 01 jun-10 kl 21:51 »
Om man kan göra saft på syre'n , kan man då göra vin på den oxå då????
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Humle

• Västerbotten
« Svar #135 skrivet: 01 jun-10 kl 22:24 »
Om man kan göra saft på syre'n , kan man då göra vin på den oxå då????
Självklart! Men frågan är vem som törs dricka det  >:D. Min syrensaft räckte länge då bara jag vågade dricka den...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #136 skrivet: 01 jun-10 kl 22:30 »
men det står ju att saften är god.... då borde det bli gott vin oxå förstås.....friskt vågat hälften vunnet....:D
måste nog testa iallafall då .... får se om jag överlever....har ju enormt gott om syren ...
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Izolde

• Skåne
« Svar #137 skrivet: 07 jun-10 kl 13:49 »
Idag  blev min syrensaft färdig :)
Jag tyckte att saften var helt ok. Tyckte dock att det smakade lite för mycket citron så nästa gång så blir det med lite mindre citron och eventuellt lite mer socker.
Den fick väldigt fin färg och det var kul att göra.
<3 Sara <3

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #138 skrivet: 07 jun-10 kl 22:34 »
Tog du 40 eller 60 klasar eller bara blommorna och en stor eller liten citron?
Har inte gjort någon än så därför är jag lite nyfiken...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #139 skrivet: 07 jun-10 kl 23:32 »
Jag tycker att jag märkt att om jag gör saft på blommor som precis slagit ut så blir det mycket färg och lite smak och tvärtom om jag gör saften lite senare i blomningen.

Nån som märkt detsamma?

Jag har provat att blanda i rabarber (både i syrénsaft och i maskrossaft) och tycker att det blir godare än med bara cittron!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser