Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrensaft!  (läst 81836 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Syrensaft!
« Svar #100 skrivet: 21 apr-09 kl 09:54 »
Jag med! Och blaman dessutom med bubbelvatten så duger den som alkoholfri variant också!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #101 skrivet: 21 apr-09 kl 11:19 »
Jag håller med att den är kanongod!! Här skall göras många spänner.

Frances: Ditt foto på syrenerna med citronen var jättefint! Jagförsökte göra ett liknande men kameran krånglade. Det hadde varit fint som ettikett på flaskorna.

Kram
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Frances

• Västergötland
« Svar #102 skrivet: 21 apr-09 kl 13:12 »
Du får låna mitt :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #103 skrivet: 21 apr-09 kl 13:21 »
Frances: Tack då gör jag gärna det.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #104 skrivet: 21 apr-09 kl 13:29 »
I år tänker jag slå saften i mindre flaskor och förvara i frysen.
Hållbarheten var inte så bra på min sats i varje fall.  Så det blev lite svinn som jag inte kan förlåta mig själv för.  ::)

Frances

• Västergötland
« Svar #105 skrivet: 21 apr-09 kl 13:31 »
Varsogod :)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #106 skrivet: 21 apr-09 kl 15:04 »
Hur är det egentligen - innehåller blommor näring? Eller är det bara för den goda smaken man gör syrën- och fläderblomssaft?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Frances

• Västergötland
« Svar #107 skrivet: 21 apr-09 kl 15:40 »
Min ovetenskapliga teori är att det är endast färg o lukt från syrenen. Det är nog inte jättemycket smak egentligen, om man inte hade nån citron i...

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #108 skrivet: 22 apr-09 kl 11:29 »
Citron funkar som smakförstärkare på frukt o bär o sånt. Mycket bättre än glutamat...  :P
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #109 skrivet: 24 maj-09 kl 12:50 »
Äntligen blommar syrenen tillräckligt för att göra saft!
Nu står årets första omgång och drar!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

git

• På våran gård är det
« Svar #110 skrivet: 24 maj-09 kl 13:11 »
Här hos oss också i år dubblade vi, för den har en strykande åtgång och i dag blir det en satts svartavinbärsbladssaft.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #111 skrivet: 24 maj-09 kl 22:36 »
svartavinbärsblad saft ??? provat förut, är det gott ??? ???
Nyfiken

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #112 skrivet: 25 maj-09 kl 10:33 »
Jag har också saftat på syréner den senaste veckan! Nu står ett försök med syrén och rabarber i kylen och skall tappas ikväll.

Förra året frös jag in syréner och det fungerade bra att göra saft på dem sedan. Det blev inte så mycket färg på saften men den smakade bra. Det är dock viktigt att blommorna inte hinner bli bruna under upptinandet.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mossanvit

• Skåne
« Svar #113 skrivet: 26 maj-09 kl 23:06 »
Har nu provat att göra syrénsaft, men den blev alldeles för sur! Jag måste ha mätt fel  :-\

Kan jag rädda saften på något sätt? Tillsätta mer socker? Det kan vara så att jag tog för mycket citronsyra också, kan  det också åtgärdas?

Är väldigt besviken eftersom jag hade så höga förväntningar efter att ha läst den här tråden  :(  :)

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #114 skrivet: 27 maj-09 kl 12:18 »
Kan jag rädda saften på något sätt? Tillsätta mer socker? Det kan vara så att jag tog för mycket citronsyra också, kan  det också åtgärdas?

Vad är skillnaden på vinsyra och citronsyra???? Det står ju vinsyra i receptet men i mitt skafferi finns massa citronsyra. Hadde ju varit bra att kunna använda det.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #115 skrivet: 27 maj-09 kl 19:04 »
Jag vet inte skillnaden mellan syrorna, men jag använder alltid citronsyra.

mossanvit
, prova att blanda i mer socker. Jag tycker att jag får olika smak på mina syrénsatser, jag vet inte om det kan bero på hur "mogen" blomman är? Årets första sats blev för sur för mig också, men funkar om man blandar svag saft. I nästa sats hade jag mer socker och det blev bättre.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #116 skrivet: 27 maj-09 kl 19:21 »
Jag gjorde precis som Jenses recept i denna tråd http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=65088.0 . Enkelt och klart godkänt.

Edgar

mossanvit

• Skåne
« Svar #117 skrivet: 27 maj-09 kl 23:10 »
Jag vet inte skillnaden mellan syrorna, men jag använder alltid citronsyra.

mossanvit
, prova att blanda i mer socker. Jag tycker att jag får olika smak på mina syrénsatser, jag vet inte om det kan bero på hur "mogen" blomman är? Årets första sats blev för sur för mig också, men funkar om man blandar svag saft. I nästa sats hade jag mer socker och det blev bättre.

Ska jag lösa sockret i vatten då eller hur går jag tillväga?

mossanvit

• Skåne
« Svar #118 skrivet: 27 maj-09 kl 23:13 »
Vad är skillnaden på vinsyra och citronsyra???? Det står ju vinsyra i receptet men i mitt skafferi finns massa citronsyra. Hadde ju varit bra att kunna använda det.

Vet inte heller skillnaden men jag vet att det varit uppe i någon tråd förut. Har läst att de är utbytbara men att 1 del vinsyra motsvarar 1,5 del citronsyra. Om de är utbytbara rakt av så kanske det förklarar varför min saft blev så sur...

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #119 skrivet: 27 maj-09 kl 23:15 »
Du kan lösa sockret i lite vatten som du värmer upp. Har gjort så förr och det har funkat.

Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 2 användare
dioPfus, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser