Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrensaft!  (läst 81838 gånger)

Fritzious

SV: Syrensaft!
« Svar #60 skrivet: 29 maj-08 kl 00:41 »
Har också gjort syrénsaften förresten. Jag var ambitiös och petade bort allt skaft, alltså bara blommor. Tog några timmar men med lite radio till blir det rätt meditativt.  :) Smaken är inte det minsta sträv, väldigt "blommig" och tycker det ligger lite i närheten av rabarber. Fin färg i alla fall!

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #61 skrivet: 29 maj-08 kl 07:54 »
Skall sila och hälla min syrensaft på flaskor idag ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #62 skrivet: 29 maj-08 kl 12:09 »
Ikväll ska jag smaka på min syrénsaft och är det gott, ska jag göra mer saft imorgon. Kul med ros- och maskrosrecepten! Maskrosorna är också överblommade här nu, men jag hann iallafall prova maskroshonung.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Notcha

• Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
« Svar #63 skrivet: 29 maj-08 kl 12:11 »
Men är inte syrener giftiga??? :o :o ::)

Sommartorparn

« Svar #64 skrivet: 29 maj-08 kl 12:24 »
maskrosglögg! Woho! Kul, de enda blommorna vi har här förutom tussilago å gullviva är ju faktiskt maskrosor, så äntligen kan jag börja göra något av det lilla som kommit upp :D

Gullviva kan man också äta/tillaga. Men det har jag inte provat än.

Ja, okej, tussilago också, men det är mera medicin i den, så man ska nog tänka sig för.
« Senast ändrad: 29 maj-08 kl 12:26 av Sommartorparn »

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #65 skrivet: 29 maj-08 kl 14:01 »
Men är inte syrener giftiga??? :o :o ::)

giftinformationscentralen skriver:

Syren
Syringa vulgaris
Växten är ofarlig.
(http://www.giftinformation.se/AlphaList_vaxt.asp?CategoryID=6231&pAlpha=S&pDisplayType=1)

Och efter alla som druckit syrénsaft utan att rapporterat något dödsfall borde den vara tämligen ofarlig  :P

Gullviva kan man också äta/tillaga. Men det har jag inte provat än.

Ja, okej, tussilago också, men det är mera medicin i den, så man ska nog tänka sig för.

Vad kan man göra för spännande med gullviva? jag vet bara av snappskrydda och dekokter å liknande..:)
« Senast ändrad: 29 maj-08 kl 14:03 av Sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Sommartorparn

« Svar #66 skrivet: 29 maj-08 kl 14:12 »

Vad kan man göra för spännande med gullviva? jag vet bara av snappskrydda och dekokter å liknande..:)

Enligt "Kan man äta sånt?": te, vin. Bladen till sallad, soppa, spenat, grönkål. Rötterna: urindrivande och hostmedicin, kaffeersats.

Sen har jag en bok om ätbara blommor. Förr lades gullviveblommor in i ättika, kanderades och kokades saft på. Men det går åt extremt många gullvivor för sånt. Pudding med gullvivor åt engelska kungar på 1600-talet. Kakor (också extremt många blommor). Vin förstås. Väldigt populärt i England för 100 år sen. I alla fall kan man sockra in gullviveblommor (doppa i lätt vispad äggvita och därefter i socker) och använda som dekoration på glass mm.

Tillägg: Gullvivor är fridlysta på en del ställen, så man får odla själv. Har köpt en påse frön och får se om det blir några gullvivor att använda i matlagningen.
« Senast ändrad: 29 maj-08 kl 14:15 av Sommartorparn »

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #67 skrivet: 29 maj-08 kl 15:08 »
Puddingen lät intressant, du har inte recept?

Jag fann detta receptet,  sockret kan man använda till att baka kakor på till exempel.

"Gullvivesocker

3 dl gullviveblom (bara den gula innerblomman)
3 dl strösocker

Mixa socker och gullvivor. Torka i mycket låg ugnsvärme (ca 50 grader) i ca 20 minuter. Rör om då och då. Mixa sockret igen och häll upp på burk."

(http://gittosmat.blogspot.com/2007/05/solsken-i-en-burk.html)

Här växer gullvivor som ogräs, vi har det istället för vitsippa verkar det som.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

Sommartorparn

« Svar #68 skrivet: 29 maj-08 kl 15:25 »
Puddingen lät intressant, du har inte recept?

Okej. Ur Joseph Coopers kokbok 1654, tillägnad kung Charles I: 1-2 handfull knoppar och blommor mals i mortel och kokas upp med 1liter grädde. Smaksätt med muskot, socker och apelsinblomsvatten. Sila. Blanda i 2 äggulor och ytterligare 1 handfull blommor utan grönt. (Skulle tippa på att det ska sjudas utan att koka).

Kakan ur en annan kungs kocks (Patrick Lamb) kokbok 1716: Blommor från 1 galleon (?) gullvivor hackas "utomordentligt fint", blandas med rivna skorpor, 3/4 l grädde, 8 ägg, socker, rosenvatten och salt. Gräddas i ugn. Man kan även bottna med smördeg och hälla smeten ovanpå.

För de här recepten garanterar jag inte. Men du kan gärna berätta hur det gick.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 29 maj-08 kl 16:09 »
Det här blev ju en helt suverän tråd med alla smaskiga recept!
Ni är ju bäst! :-*
Väntar på att Lavendeln ska blomma så man kan baka drömmar m
lavendelblommor och göra socker! Mumma är det!

Lavendeldrömmar  (20 kakor)

100 g mjukt smör
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ½ dl vetemjöl
1/4 tsk hjorthornssaltt
1 msk färska lavendelblommor (torkade går också bra)

1. sätt ugnen på 150 grader
2. Vispa smör och strösocker ljust o krämigt
3. Blanda de torra ingr. m lavendelblommorna o rör ihop m
smörkrämen till en smulig deg.
4. Krama till små bollar o lägg dem på en plåt m bakpl.papper.
5. Grädda kakorna i mitten av ugnen i 15 - 20 minuter.

Lavendelsocker gör jag så att jag bara blandar strösocker o blommor i en glasburk. Efter ca
1 vecka har det tagit smak. Jättegott att strö och jordgubbar t ex.

Sommartorparn

« Svar #70 skrivet: 29 maj-08 kl 16:22 »
Har du testat lavendelgelé då? Inte jag heller. Men jag har gjort äpplegelé med fläderblommor och det är väl ungefär samma sak med lavendel, bara annan smak. Och eftersom det är en safttråd - då borde man kunna smaksätta äpplejuice med lavendel.

Och hjärtansfröjd. En kaffekopp citronmelissblad, 5 kryddnejlikor, 1 skivad citron. Häll över 1 l kokande vatten. Låt stå till nästa dag och sila. Härlig sommardryck.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #71 skrivet: 30 maj-08 kl 08:00 »
Saften är underbar ;)
Har sålt lite till presentbutiken här hemma 8)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 30 maj-08 kl 10:47 »
Saften är underbar ;)
Har sålt lite till presentbutiken här hemma 8)
you go girl! :D

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #73 skrivet: 30 maj-08 kl 20:41 »
KLAR! Vad god den blev! Töserna har provsmakat med och den blev godkänd av dem också ;D Kanske blir en omgång till i år.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 30 maj-08 kl 21:30 »
KLAR! Vad god den blev! Töserna har provsmakat med och den blev godkänd av dem också ;D Kanske blir en omgång till i år.
Ja jag har en stor plockning på G här hemma.
Brukar låte barnen dricka vinbärssaft och raberberssaft på sommaren och gömma undan syrensaften till mörka kvällar. :-[
Vad kul att ni gillade den.

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #75 skrivet: 31 maj-08 kl 11:38 »
Det är visst lundviva som växer som en galning här, men det kan ju inte vara någon större skillnad från gullviva ???

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #76 skrivet: 31 maj-08 kl 12:26 »
Kan det finnas nån särskild näring i blommor...? Eller gör man sånt bara för smakens skull?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 31 maj-08 kl 15:27 »
Har du testat lavendelgelé då? Inte jag heller. Men jag har gjort äpplegelé med fläderblommor och det är väl ungefär samma sak med lavendel, bara annan smak. Och eftersom det är en safttråd - då borde man kunna smaksätta äpplejuice med lavendel.

Och hjärtansfröjd. En kaffekopp citronmelissblad, 5 kryddnejlikor, 1 skivad citron. Häll över 1 l kokande vatten. Låt stå till nästa dag och sila. Härlig sommardryck.
Det där låter ju gott och härigt i värmen. Har mkt citronmeliss ska nog göra en brygd.
Lavendel ska man tydligen kunna använda i mkt. Gelé låter ju onekligen lite läckert.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #78 skrivet: 01 jun-08 kl 11:45 »
Jag har provat med lavendel i köttbular.
Så länge man anar lavendeln gick det an, men när jag fick för mycket då smaka allt tvål.
Det var inte myke som skilde i mängd på smakerna.

Sambon har bet mig att inte göra om det. ;) Tvål till lunch :-X

Syren saften blev bättre när den hade ståt någon dag. jag antar att man ska låta båten satsen sjunka och inte smaka direkt vid avsilningen :)
« Senast ändrad: 02 jun-08 kl 18:19 av ivigtut »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #79 skrivet: 01 jun-08 kl 22:19 »
Bottensats  ??? Nåt sånt har det inte funnits i min  ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare
dioPfus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser