Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Malt  (läst 11596 gånger)

Rosovja

  • Inlägg: 18
    • Svensbygården
Malt
« skrivet: 25 maj-05 kl 17:33 »
Jag har fått tag på flera recept på gammaldags svagdricka, men där står att man ska ha malt. I en del recept står det rågmalt, i ett står det maltextrakt och i ett står det bara malt.

Nu är min fundering förstås, hur gör man malt, eller kan man köpa det någonstans?

Det skulle vara så kul att prova göra svagdricka.

/ Annika  
Lev varje dag som om det vore din sista.
Har en liten flock Gammalsvenska dvärghöns, gotlands kanin och Basjkir hästar.

Ida11

  • Inlägg: 46
Re:Malt
« Svar #1 skrivet: 27 maj-05 kl 17:00 »
Malt kan finnas i endel specialbutiker som säljer öl och vintillsatser. Men det säkraste är att höra med något bageri om de har och om du kan få köpa lite av dem.
Själv använder jag brödsirap till recept där det ingår malt om det bara behövs lite.

Rosovja

  • Inlägg: 18
    • Svensbygården
Re:Malt
« Svar #2 skrivet: 29 maj-05 kl 09:31 »
Tack för tipset.
Jag får kolla upp det

/Annika
Lev varje dag som om det vore din sista.
Har en liten flock Gammalsvenska dvärghöns, gotlands kanin och Basjkir hästar.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Malt
« Svar #3 skrivet: 29 maj-05 kl 20:24 »

Hej.
Bagerimalt och bryggningsmalt är inte samma sak, och används inte alls på samma sätt. Bagerimalt används till bak och sådana recept.

Malt som ska bryggas med, har en helt annan utmalning än bagerimalt och annan proteinhalt.

Försöker du brygga på bagerimalt kommer du troligen få ett väldigt grumligt resultat med kort hållbarhet. Kanske kommer du inte ens få mäsken att rinna igenom för att bagerimalten är för fint malen.

För bryggning av svagdricka bör man alltså använda bryggerimalt, och det finns att köpa från bryggerier i större säckar på 25 och 50 kg, elelr i mindre påsar från bryggeriaffärer.

På Gotland säljs malt i vanliga livsmedelseaffärer eftersom så många brygger öl (dricka) hemma där.

Om det står enbart malt i ett recept, så ska du läsa det som kornmalt, dvs mältat korn.

Att mälta själv går, men är en omständig procedur som du måste lära dig hantverksmässigt från någon som kan det bra.

Rågmalt är svårare att få tag på, och öl eller svagdrickor på rågmalt är svåra att få försockrade vid mäskningen, så det är inget att göra som ett första bryggprojekt.

Allra enklast är att brygga på maltextrakt, och då ska du INTE använda den sirap som innehåller en viss del malt, för det kommer inte att smaka som gammaldags svagdricka alls, på grund av de tillsatta brödkryddorna. Jo jag har provat själv!

Sirap är enbart bra för bakning, inte för bryggning. (Möjligen undantaget mycket små mängder sirap för smaksättning av speciella ölsorter.)

Så maltextrakt, ohumlat sådant, kan man köpa i bryggaraffärer och en del större varuhus. Och då måste du också köpa humle till. Svagdricka helt utan humle är helt enkelt inte god.

Prova att brygga med maltextrakt ett par gånger, sedan kan du ge dig på att brygga med riktig malt, dvs mältat malet korn.

Men det senare kräver en del utrustning och extra stora kastruller i ditt kök.

Mikael Perman.

mb

  • Inlägg: 40
Re:Malt
« Svar #4 skrivet: 10 jul-05 kl 15:41 »
Malt för svagdricke/ölbryggning finns att köpa från www.humle.se
De har även rågmalt om man vill ha sånt.

Här är en enkel beskrivning från en dagbok online på hur det går till att brygga enligt konstens alla regler så att säga. :)

gnoffs dagbok  
 
Hembryggd öl
Daterat: Torsdagen den 27:e januari 2005 kl 20:15
 
Ja var ska man börja ;)

Ett av sätten vi bryggt på är enligt följande:
Man värmer 12-14 liter vatten i en stor (typ 25 liter) gryta på spisen till 75 grader.
Därefter tillsätter man sin malt, vi har hittills endast använt kornmalt samt i vissa fall lite ljus sirap eller honung. Dock går det bra med vetemal och till och med rågmalt. I princip burkar det här åka i runt 4 till 6 kg malt.
Nu hamnar brygden runt 67 grader, om inte får man värma eller kyla lite, en proteinrast vill vi också ha, längden beror på vilket recept, men det enklaste är att köre en på 60 minuter.
Efter detta höjer vi temperaturen till 75 grader, ny rast på 10 minuter.
Nu skottas mäsken över till ett silkar, i vårat fall en modifierad kylväska med perforerad plåt i botten och ett hål med slang och kulventil.
Man re-cirkulerar sin vätska relativt långsamt tills den är klar och malten har bildat en egen filterbädd i kylväskan, därefter påbörjar lakningen.
Man låter vörten rinna ut i en hink (typ 30 liter) samtidigt som man försiktigt tillför 80-gradigt vatten i lagom mängd.
När man tagit ut ca 22 liter avslutar man lakningen, häller upp vörten i sin (rena) kastrull och börjar värma vörten.
Vid 92 grader bör man ha börjat skumma bort sina proteiner som flyter upp, annars kan man kallt räkna med överkok á la varm choklad, efter skumning och vörten börjar koka tillsätter man sin bitterhumle.
Bitterhumlen kommer att koka med i 60 minuter och därför tappa all sin smak och arom, endast bitterheten finns kvar. Man använder ofta en humle med rätt hög alfasyrehalt.
När man har 20-30 minuter kvar tillsätter man sin smakhumle, en humle som kokar med en viss tid för att just ge smak åt ölen, humlesmak alltså.
Vid 2-5 minuter kvar tillsätter man sin aromhumle, för att ge arom till ölen, men denna humle hinner knappt bidra med något till smaken.
Efter detta skall man kyla sin vört, då har vi haft humlet i humlekokpåsar som är enkla att plocka upp (jag går inte in på hur vi gjorde förr...), sen häller vi över vår vårt i vår (rena) kylväska.
Nu kyler vi vörten genom en plattvärmeväxlare, vilken är så pass effektiv att man kan hälla sin kylda vört rakt ner i jästen utan att jästen för den skull dör av hög värme.
Man syresätter vörten så den blandas rejält med syre och jäst, därefter skall primärjäsning ske i olika temperaturer och längd beroende på öl man gör.
Sen sker omtappning och sekundärjäsning.
Slutligen ny omtappning och blandning med lite sockerlag för att bilda kolsyra innan man tappar på flaska.
Efter en vecka skakar man om flaskan, varefter den får stå minst en vecka till innan man provsmakar.

Det var lite snabbt och enkelt grunderna :)  




www.bryggforum.com har en sektion for ölbryggare även om det mesta verkar handla om hembränning.

www.shbf.se har information för nybörjare
http://www.shbf.se/Hembryggning/Nyborjare.php

Lycka till!

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Malt
« Svar #5 skrivet: 23 jul-05 kl 11:29 »

Hej.
Tack för att du la dit det, men det var inte riktigt detta jag frågade efter, för detta är MODERN hushållsbryggning, inte gammaldags som den bedrevs på gårdarna på tex Gotland.

jag är intresserad av de som brygger helt traditionellt, alltså odlar humle själva, tar korn och mältar det själv på vinden och torkar det i egen kölna.

Framför allt är jag intresserad av inmäskningen och läggandet av enelägrar för infiltreringsbädden. utförd rent traditionellt.

Alltså inte heller "påsdricka" som den bryggs idag på Gotland.

Men tack i varje fall....

Mikael Perman.


Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:Malt
« Svar #6 skrivet: 24 jul-05 kl 14:13 »
angående rågmalt finns det att köpa i vårt östra broderland(precis som allt annat roligt...)

Desideria

  • Gäst
Re:Malt
« Svar #7 skrivet: 04 aug-05 kl 22:29 »
Hej!

Malt kan du köpa på hälsokostaffären, en burk på 340g kostar ca 20:-

Platypus

  • Inlägg: 3
Svagdricka
« Svar #8 skrivet: 20 nov-07 kl 18:19 »
Hej,
har bryggt svagdricka, särskilt till jul, efter att jag blivit bjuden till
Finland för en del år sedan och har försett mig med både bakmalt och svagdrickemalt när jag hälsat på där eller på Åland sedan dess. Där finns det i var och varannan mataffär. Föreslår att du letar upp en finsk delikatessbutik nära dig... Det är värt det. Börjar själv få ont om malt och är inte säker på vilken av alla maltsorter jag ska beställa nu när jag inte kommer åka över till grannlandet på ett tag...

MVH jea
Stadsbo som bränt ut sig i stan och som nu samlar krafter (och nässlor mm) för att ta sig ut på landet. När en stor längtan till något slags självhushåll men har inte riktigt fått form på det än.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Malt
« Svar #9 skrivet: 23 nov-07 kl 11:02 »
Malt det kan du göra själv, och bör om du ska göra gammeldags dricka.
Skaffa 8 kilo maltkorn (jag kan tigga det hos lantmännens).

Sprid ut kornen på tidningar och vattna. När det  ser ut som en hög med groddar, med långa trådar, så torka dem i en ugn.

Gör en vört och hetta up till ca 55 grader, så försockras stärkelsen.

Sila och tilsätt jäst.

När jag inte har humle kryddar jag med ingefära.

Detaljer om olika bryggmetoder finns det många, och en googling kan ge goda tips.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 4 användare (1 dolda)
Stengrim, gronesmyg, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser