Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalljäsning  (läst 3536 gånger)

Norrsken

• -
Kalljäsning
« skrivet: 12 maj-08 kl 17:24 »
Tänkte höra lite hur man gör rent praktiskt om man vill testa kalljäsning. Har provat en gång, enligt "vår kokboks" instruktioner, men det jäste knappt alls! Hade degen i kylskåp under natten.. Men det vore ju inte helt dumt att bara kunna slänga in en plåt på morgonen, och få färskt bröd till frukost!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Attis

• -
SV: Kalljäsning
« Svar #1 skrivet: 13 maj-08 kl 08:12 »
När jag kalljäser så har jag väldigt lite jäst (3-5g per sats). Sen får dom stå i den ouppvärmda hallen, verkar faktiskt fungera i stort sätt lika bra nu när det varit så varmt som på vintern. Jag lägger bara en duk över.
Bullarna blir inte så mycket större över natten utan själva volymökningen blir när man gräddar.
Du kan ju prova att ta ut plåten ur kylen någon timme före gräddning. En annan variant är att ta lite lite mer jäst, men då finns risken att bröden flyter ut mer.
/Attis

memma

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-08 kl 22:15 »
Jag brukar nästan alltid kalljäsa degen över natten, men första jäsningen o sen knåda o göra bullar på morgonen. Funkar jätte bra, men du ville redan ha dem i bullar på morgonen, right?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 26 maj-08 kl 00:39 »
25 g smör
25 g jäst
2.5 dl ljummet vatten
1 nypa salt
1/2 dl linfrö
6-7 dl mjöl

1. Smält smöret och låt det svalna. Rör ut jästen i vattnet och häll i smöret. Tillsätt salt, linfrö och det mesta av mjölet. Tillsätt resten av mjölet medan du arbetar ihop en smidig deg.

2. Dela i 8 delar och forma till bullar. Lägg på plåt, bakduk på och in i kylen.

3. Gå och lägg dig!

4. Ta ut ur kylen (klipp två jack - som ett kors- i varje bulle). Värm ugnen till 225 gr. Grädda ca 10 minuter.

5. Ät
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

BjörkåsGård

• Låt solen komma och fyll din tillvaro med blommor!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 maj-08 kl 00:48 »
Detta bröd påminner lite om Ciabatta, dundergott!

Nattjäst frukostbröd

Ingredienser:                                           
25 gram jäst
1 dl mjölk
4 dl vatten
1,5 tsk salt
1 msk honung
1 dl dinkelmjöl, fullkorn
9,5 dl vetemjöl
Mjöl till utbakning; dinkelmjöl

Tillagning:
1. Smula ned jästen i en rymlig degbunke.
2. Rör ut jästen med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet samt mjölk.
3. Rör ned salt, honung och mjölet. Arbeta raskt ihop till en lös deg. Det gör du enklast för hand, inte i köksmaskin.
4. Strö lite mjöl över degen och täck den med en ren handduk. Ställ in degbunken i kylen över natten.

PÅ MORGONEN:
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Strö ett ordentligt lager mjöl på bakbordet. Stjälp upp den uppjästa degen och strö över lite mjöl. Obs! Knåda inte.
3. Dra försiktigt ut degen till en rektangel. Så mycket luft som möjligt ska vara kvar i degen.
4. Skär degen i fyra remsor och skär varje remsa i fem bitar på snedden. Det gör inget om de blir lite ojämna.
5. Lägg degbitarna på bakplåtspapper på en plåt. Grädda direkt i cirka 15-17 minuter. Brödet ska få en ordentlig skorpa. Låt svalna på galler.

Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser