Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånga anka  (läst 2715 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Fånga anka
« skrivet: 10 maj-08 kl 19:43 »
Jag har kommit fram till att jag ska vingklippa min lilla drake. De gillar lite för mycket att flyga, eller jag blir orolig , tycker att de flyger lite för långt ibland. De har alltid kommit hem, ännu så länge och de är bara ute lösa när jag är hemma.
Men de har ingen riktig pejl alla gånger, och det verka vara lite slumpartat var de hamnar även om de har blivit riktigt duktiga och fälla mer stjärfjädrarna och bromsar in mycket snyggare än vad de gjorde förut, med diverse kraschlandningar i buskar o.dyl.

De har blivit riktigt tama de senaste veckorna då vi hade ett "grävamaskprojekt" trodde de, gräva damm, menar jag färom veckan och jag skulle behöva få tag i draken utan att stressa upp flocken. (alltför mycket)

Har någon något bra tips om hur jag bäst går till väga, så vore jag väldigt tacksam för svar.

/7Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fånga anka
« Svar #1 skrivet: 10 maj-08 kl 20:11 »
Alltså..bor dom inte inne ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #2 skrivet: 10 maj-08 kl 20:50 »
De är ute fritt när jag är hemma, och går in i inhängnad på natten, men de har inte gått in i huset på natten sen det blev vår, utan de hålls ute i hängnet på natten.

//Maya
« Senast ändrad: 11 maj-08 kl 10:56 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #3 skrivet: 11 maj-08 kl 10:57 »
Är ni alla såna polare med era ankor att ni "bara" kan fånga in , eller motar ni in dem i ett hörn?
/Maya

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 11 maj-08 kl 11:04 »
 Jag brukar ta in mina i huset (deras, inte mitt eget) om jag behöver fånga någon, mina är inte "handtama".
 Men flyger hanen?!? Mina två stora hanar flyger inte, däremot gör honorna det om dom får bråttom. Annars vandrar hela flocken oftast bara omkring.
                                       Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 maj-08 kl 11:40 »
Mina är jättetama, tigger mat hela dagarna, springer en i hälarna men fånga dem går inte.  ;D

Jag har matat dem när jag ska ha tag i dem så de kommer nära sen har jag tagit håven.

Det brukar gå att fösa dem om man är några stycken in i hönshuset.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #6 skrivet: 11 maj-08 kl 12:18 »
Ja, hannen flyger också, lika högt och långt och ibland oplanerat som damerna.
Och jag vill så gärna ha kvar honom, givetvis alla damer med, men jag har fyra damer och en drake.

men som sagt, de har kommit tillbks hittills.  ???  :-\
/Maya

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 maj-08 kl 17:16 »
Jag har gul ankor och dom kanske är lite mer långsamma och klumpiga.. För även om dom inte är handtama så är det ju bara gå dit o plocka den man ska ha..Dom hinner inte undan.. Inne alltså, ute har jag inte ens tänkt att prova..onödigt..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ome

• Småland
« Svar #8 skrivet: 01 jun-08 kl 16:11 »
vi brukar nästan få tränga in dom i hörnet och sen ta tag längst in på vingen eller vad man ska säga (längst in mot kroppen), har hört att det gör minst skada om man tar tag där..
men har någon nåt bättre förslag så säga gärna till..
MiniGrisar, Katter, Ko och höns av raserna brahma, silkes.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 jun-08 kl 17:17 »
Håv?

Knopparp

• Halland
« Svar #10 skrivet: 01 jun-08 kl 18:39 »
Våra ankor går inte att fånga utomhus... vi har den större typen (blå ankor, en gul anka och blekingeankor) så de kan ju inte flyga, men flaxa och springa fort kan de om de lägger manken till...

Vi kan bara fånga dem när de är inomhus, trots att några av dem ändå är så tama att de kommer och äter ur handen ibland.

Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Notcha

• Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
« Svar #11 skrivet: 02 jun-08 kl 08:49 »
Vi använder en vallhund en bordercollie när vi behöver flytta våra ankor och det fungerar aldeles utmärkt se våran hemsida för mer information om detta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser