Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva hackkyckling?  (läst 5082 gånger)

Alore

• Gäst
Avliva hackkyckling?
« skrivet: 10 maj-08 kl 15:26 »
Vi har köpt sex hönor från ett ekologiskt hönseri för ett par månader sen, och de är ju lite si och så jämfört med andra "vanliga" höns vi haft. En av dem har alltid varit lägst i rang, men nu har det gått så långt att de hackar henne blodig och inte låter henne sova på sittpinnarna. Hon är även mycket mer "spattig" än de andra fem. Ska det vara såhär eller är det humanast att avliva henne?

fjäderfän

SV: Avliva hackkyckling?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-08 kl 08:42 »
jag hade avlivat den utan tvekan.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Lotus

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 19 maj-08 kl 14:09 »
Vad jobbigt för er, och för hönan! Jag hade nog börjat med att försöka placera ut henne någon annanstans. Kanske annonsera ut henne här? Alternativ två hade varit avlivning. Hon blir nog bara mer och mer stressad  av miljön och gruppen och hennes stressiga beteende gör väl att de hackar ännu mer?

Förstår att ni har ett jobbigt beslut framför er! Berätta gärna hur det går!

ekoStina

« Svar #3 skrivet: 20 maj-08 kl 18:56 »
det vore ju snällast mot henne att få bort henne från de andra, MEN i de böcker jag läst så kommer de att börja hacka på nån ny eftersom det handlar om ett beteende hos gruppen.

kanske skulle du skaffa dig en tupp för att hålla ordning på dem lite?...en tanke bara utan kunskap bakom  ;D

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 20 maj-08 kl 19:10 »
Hejsan.

Vad jag har gjort och kommer att fortsätta att göra är att låta den som hackar möta yxan.
Den kommer aldrig sluta hacka utan kommer säkerligen att hitta någon mer att ge sig på.

Så bort med dom elaka är mitt råd :P

Maria.
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 21 maj-08 kl 09:32 »
Jag skulle också tagit bort den/de elaka istället.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 21 maj-08 kl 13:43 »
Ursäkta ts att jag kapar tråden lite men jag måste fråga er andra om det är skillnad mellan olika raser beträffande de som hackar (och kanske de som blir hackkycklingar)? Dvs finns det raser som är kända att vilja bestämma och hackar? Är det skillnad mellan tunga och lätta raser? Lantraser och importerade?

Alore

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 jun-08 kl 23:49 »
Hackhönan dog när vi var bortresta förra veckan (vi hade naturligtvis gårdsvakter :) ), men nu fryser de ut en annan höna istället, så det är nog som sagt i gruppen problemet ligger... :( Den nya stackars hackhönan sitter på pinnen när de andra är på marken och nu ser hon hängig ut så jag vet inte riktigt vad vi ska göra. Vi har pratat om att ta bort allihopa (fem kvar nu) eftersom jag tror att chansen att omplacera dem är ganska liten och eftersom de inte riktigt är "normala". De kommer som sagt från ett hönseri och beter sig inte alls som de "vanliga" höns jag träffat tidigare.

I vilket fall ska vi försöka skaffa en tupp snarast. Det kanske löser lite av problemet med deras spattiga och nervösa beteende. Men magkänslan säger att det kanske vore bäst att låta dem flaxa vidare till lugn och ro...

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser