Min plymouth rock tupp har en liten fjäder framme på bröstet som inte är den vanliga gråvitrandiga utan helt annorlunda, jag försökte fota den men lyckades inte så jag får försöka beskriva den. Den är svart och längs sidorna är den brun med svarta prickar, alltså långt ifrån hur plymouth rock fjädrar ser ut.
Det finns bara en enda på hela tuppen och jag kan inte för mitt liv fatta hur den kom dit, han är två år (tror jag, har fått honom vuxen) och mig veterligen skulle han vara renrasig.
Jag läste i en annan tråd om de kopparfärgade maranerna som hade vita fjädrar som de inte skulle ha och hade lite liknande funderingar kring mina blommekycklingar, tre resp två veckor på lördag, de har fått jättefina fjädrar i brunsvart spräckligt, men inte en enda liten vit 'blomma', samma där att jag köpt dem som att de ska vara renrasiga, kan det vara 'ungdomsfjäderdräkt' som jag sett i fågelböcker att en del fåglar har, och så kommer en annan teckning med nästa omgång fjädrar?
Det gör mig i och för sig inte så mycket om det visar sig att de inte är renrasiga för de verkar bli jättefina ändå och om det där med vingarnas fjädrar stämmer så är det fyra hönor och en tupp! En kyckling har vingar som bara är hälften så långa som de andras trots att han är väl så stor i kroppen.