Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika sorters korvskinn.  (läst 46775 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Olika sorters korvskinn.
« skrivet: 04 maj-08 kl 20:42 »
Då min gräns för vad jag klarar av går vid att skrapa tarm, undrar jag nu. Vart får man tag på olika sorters korvskinn? Jag hittar bara såna där "julkorvstjocka" fjälster. Jag skulle vilja ha t.ex. tunna fina till typ smal ölkorv och liknande. Eller en riktig tjock en till medvurst eller tjock blodkorv.

leifhh

• Gäst
SV: Olika sorters korvskinn.
« Svar #1 skrivet: 04 maj-08 kl 20:56 »
har inte detta varit uppe förut? Dessvärre hittar jag inte tråden, men jag har för mig att Edgar visste var man kan få tag på lammfjälster...
Jag kollar med min lokala handlare nästa gång jag besöker honom, kan han ordna fram lammfjälster kan jag ju beställa ett par paket till dig också Gruff.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 05 maj-08 kl 14:32 »
Här kanske du kan hitta nåt: www.nimaab.se
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Vurre

« Svar #3 skrivet: 05 maj-08 kl 23:06 »
Jag gör medwurst i rakfjälster, som jag köper på ICA. Alla de där påsarna med saltat fjälster innehåller 5 meter. Till 5 meter rakfjälster går det åt 6-7 kg kött och späck. Med en bra kallrökning blir det en delikatess. Jag har nyss plockat ner de korvar som var kvar i källaren sedan vi gjorde dem i december, vi slaktade härom veckan och behövde krokarna. Korvarna blir bara bättre och bättre, liksom fårfiolen som hängt där lika länge (den var stor).

Vi gör kokkorv i krokfjälster och stekkorv i svinfjälster. Har tänkt beställa fårfjälster men är osäker på om det går att få på det på korvhornet.
snus? vad är priset på en pris?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 06 maj-08 kl 10:48 »
Fårtarmar har en diameter på 19 till 23 mm. Sprutrören (korvhornen) bör då ha en diameter på 10 -12 mm, för att man ska få på en ända (fackterm för en tarm).

Nima säljer fibertarm (ett cellulosamaterial) för rökta och kokta produkter. Skulle ju passa till blodkorv och medvurst. Jag vet inte hur stort deras urval är, med de finns från diameter 38 mm upp till 250 mm (ev mer). Nima har också vissa naturtarmar.

Mycket resonemang om korv finns på http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=31821.0

Edgar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 07 maj-08 kl 09:24 »
har inte detta varit uppe förut?

Jo, du har rätt. Men jag hittade det inte heller  :-[ Får du tag på lammfjälster vore det ju jättesnällt i.s.f.

Vilket för mig till terminologin. Det står ju olika på allt och inga beskrivningar på hur tarmarna faktiskt ser ut. Man vill ju veta tjocklek, rak, krokig, o.s.v.

Nåja, nu satt jag bara och tänkte högt.....igen....

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 07 maj-08 kl 10:03 »
Hej!

Fjälster är en gammal beteckning på naturtarm. Naturtarm är tarmar från olika djur.  De man vanligen använder är
Fårtarm, sorterade i diameter mm 17/19, 19/21, 21/23 och 23/25. (Även gettarm ingår)
Svintarm, sorterade i diam från 28/30 och uppåt till 42/+ (+ innebär "och uppåt")
Nöttarm finns av två olika slag, kroktarm och raktarm. Kroktarm från diam 37/40 upp till 46/+. Raktarm finns i diam 48/55.
Vilken tarm som väljs beror mycket på önskad korvdiameter, sedan har de lite olika egenskaper dessutom, vilka jag inte kan riktigt.

Sedan finns det en uppsjö olika konsttarmar, varav jag vill nämna följande:

Fibertarm, är en tarm uppbyggd av cellulosa, ett speciellt papper som imgregneras med viskos. Finns i ett otal färger och diametrar (från 40 och upp till över 200 mm). Används för rökta ock kokta produkter, skinka och blodpudding. Produkterna i disk för "självplock" är enligt gällande bestämmelser förpackade i en ytterförpackning. Ett par exempel är ICAs cognacsmedwurst, och charkdelikatessers cognacmedwurst. Produkterna är alltid (såvitt jag vet) raka.

Skaltarm, som används för att göra ex.vis grillkorv. Korven stoppas i skaltarm, röks och/eller kokas i tarmen, därefter snittas tarmen upp och avlägsnas. Ser man på korven en längsgående "repa" så har man använt en sådan tarm. Fördelen är att korven blir "skinnfri".

Kollagentarm, är en tarm tillverkad av kollagen, ett protein som finns i hudar, bindväv etc. Ett vanligt korvskinn för falukorv i ringar. Produkterna i disk för "självplock" är enligt gällande bestämmelser förpackade i en ytterförpackning.

Plasttarmar, med olika slags plast. Finns i ringar och raka. Säljs i disk för "självplock" utan ytterligare ytterförpackning. Används även för rökt korv, men då har tillsatts rökarom till korvsmeten. I denna tarm fylls många slags korvar, leverpastej, ärtsoppa, risgrynsgröt, lingonsylt osv. Det finns plasttarm som är så tät att man för t.ex. leverkorv kan garantera hållbarheter på 6 månader. Detta är dock ej säljbart eftersom konsumenten tror att produkten är fullsmäckt med konserveringsmedel, men man i själva verket har en "helkonserv".

Edgar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 07 maj-08 kl 18:02 »
Kolla, precis sånt man VILL veta! Av den som säljer  ;D

Dollar

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 18 maj-08 kl 20:23 »
www.profood.se säljer fjälster av olika storlekar osv.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 19 maj-08 kl 09:37 »
Jo, men jag tror inte de har naturtarmar!?

Edgar

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 19 maj-08 kl 13:30 »
har inte detta varit uppe förut? Dessvärre hittar jag inte tråden, men jag har för mig att Edgar visste var man kan få tag på lammfjälster...
Jag kollar med min lokala handlare nästa gång jag besöker honom, kan han ordna fram lammfjälster kan jag ju beställa ett par paket till dig också Gruff.

Får jag också beställa? *vinkar ivrigt*

Putte

« Svar #11 skrivet: 23 maj-08 kl 00:22 »
Fantastiskt vilka kunskaper det finns ute i skogarna.  ;D :D :)

Jag har själv gott olika korvkurser på SIK i Göteborg och korvarna blev jättebra. Problemen är att där har de maskiner för X antal miljoner kronor och allt är datoriserat som kan vara det. Det är inte direkt den utrustningen man köper hem för att ha i köket...

VURRE verkar ha gjort mycket korv. SNÄLLA! Dela med dig med recept på korv som man kan göra i köket på ett litet torpställe och inte enbart i ett "laboratorium" ;)

Det verkar så lätt när man läser " man tar lite av det och lite av detta och sen är det klart" (kanske lite överdrivet men ni fattar). Är det verkligen inte svårare?

Vänligen
En korvsugen som även vill bygga en rök för ändamålet.

Vurre

« Svar #12 skrivet: 23 maj-08 kl 21:40 »
Fantastiskt vilka kunskaper det finns ute i skogarna.  ;D :D :)

Jag har själv gott olika korvkurser på SIK i Göteborg och korvarna blev jättebra. Problemen är att där har de maskiner för X antal miljoner kronor och allt är datoriserat som kan vara det. Det är inte direkt den utrustningen man köper hem för att ha i köket...

VURRE verkar ha gjort mycket korv. SNÄLLA! Dela med dig med recept på korv som man kan göra i köket på ett litet torpställe och inte enbart i ett "laboratorium" ;)

Det verkar så lätt när man läser " man tar lite av det och lite av detta och sen är det klart" (kanske lite överdrivet men ni fattar). Är det verkligen inte svårare?

Vänligen
En korvsugen som även vill bygga en rök för ändamålet.

:-[ Åh för all del, en och anna vurre har  det väl blivit men det finns nog andra på forumet som är mer erfarna.

Min utrustning är en hushållsassistent från slutet av 1960-talet med två malskivor och ett korvhorn, en uppsättning vassa knivar, rostfria bunkar och andra kärl i olika storlekar, papper, penna, mortel och våg. Har torpet bara rent vatten i brunnen och andra grundläggande hygienska krav går det nog bra.

Jag gör korv på det jag har, i allmänhet lamm eller får. Jag har gjort en del rökt konjaksmedvurst (röker inte själv, har en bra kontakt), en korv att dö för eller i alla fall ge bort i femtioårspresent när den blir bra, kokkorv typ julkorv som också blivit bra och nu håller jag på att försöka få till en bra stek/grillkorv. Vi skulle ha skaffat gris men det verkar skita sig, men jag tror att mer fläsk eller i alla fall späck skulle göra stekkorven bättre, senaste omgången blev god men lite torr och hård. Ska ha lite mer inälvor i nästa korv också. Kryddade med vitlök, paprikapulver, senapsfrö, koriander, lite spiskummin, salt och svartpeppar.

Jag köper fjälster i de lokala butikerna, rakfjälster till rökkorven, krokfjälster till kokkorv och svinfjälster till stekkorv. HAr haft planer på att skaffa lammfjälster men har inte kommit till skott än och diska tarmar är inget jobb jag drömmer om, även om råvaran finns på gården.

Läs recept, men har du gått kurs har du väl en del att utgå ifrån. Gör på en begränsad mängd, 1-1,5 kg som provsats och mät kryddorna noga, anteckna varje halvt kryddmått. Provstek innan du stoppar och låt provet svalna. Blötlagda och överblivna fjälster lägger jag i frysfacket för nästa omgång.

Receptet på konjaksmedvurst tror jag ligger i en tidigare korvtråd där det nog finns fler recept.

Själv tycker jag det skulle vara berikande och intressant att få ta del av andra hobbycharkuteristers erfarneheter och recept, inte minst recept på stekkorv.

Det är bara att testa, Putte. Det ger erfarenhet. I bästa fall blir det korvmiddag också.
snus? vad är priset på en pris?

leifhh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 maj-08 kl 20:34 »
-> Gruff & ChristinaR
Handlarn kunde inte fixa denna gång men gör ett nytt försök när han beställer fjälster till butikens egen produktion av lever- respektive fläskkorv. Frammåt sensommarn med andra ord.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #14 skrivet: 24 maj-08 kl 20:36 »
-> Gruff & ChristinaR
Handlarn kunde inte fixa denna gång men gör ett nytt försök när han beställer fjälster till butikens egen produktion av lever- respektive fläskkorv. Frammåt sensommarn med andra ord.

OK! Jag lär vara intresserad då också.

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 maj-08 kl 20:43 »
OK! Jag lär vara intresserad då också.

Gissade nästan det....

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #16 skrivet: 24 maj-08 kl 20:44 »
Gissade nästan det....

;) 8)

Korv är gott!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 24 maj-08 kl 23:14 »
Det är helt ok för mig Leif.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #18 skrivet: 24 maj-08 kl 23:22 »
Tydligen finns ett såpass stort intresse för fårtarmar att det är "lönt" för mig att åka in till mina kompisar i korvbranschen och se om jag kan köpa lite. Återkommer!

Edgar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 27 maj-08 kl 09:09 »
Dags för försäljarna att inse att korvar är olika tjocka  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser