Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  arbetshundar  (läst 11874 gånger)

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
arbetshundar
« skrivet: 04 maj-08 kl 07:18 »
skulle inte rubriken "arbetshundar" handlar om hundar som jobbar? jag förstår inte vad gatuhundar och blandraser har med det att göra. sök, jakt, räddnings, fågel ,vallhundar m m alla ni som har hundar som "jobbar" på riktigt, kan inte ni skriva om era arbetskamrater.
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Birgit

SV: arbetshundar
« Svar #1 skrivet: 06 maj-08 kl 20:16 »
Kollar du under andra trådar, tror jag du hittar en hel del som inte är om arbetshundar.
Hur som helst, här kommer min arbetande snygging: Biffen en boskapsvaktare av kolossalformat. Snart 2½ år.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-08 kl 12:51 »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 08 maj-08 kl 11:40 »
skulle inte rubriken "arbetshundar" handlar om hundar som jobbar? jag förstår inte vad gatuhundar och blandraser har med det att göra. sök, jakt, räddnings, fågel ,vallhundar m m alla ni som har hundar som "jobbar" på riktigt, kan inte ni skriva om era arbetskamrater.
Mina två blandraser är iof arbetande hundar. Tiken tränas till eftersökshund (finfin vakthund också) och hanen för uppletande och apport.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Paulina

« Svar #4 skrivet: 09 maj-08 kl 16:55 »
Har en rottistik på snart 7år. Vi tränar lydnad, bruks, viltspår mm. Men har bara tävlat i lydnaden och gått anlagsprovet i viltspår. Tränar ca 3-5 dagar i veckan med henne.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 10 maj-08 kl 12:20 »
Åh, äntligen har jag blivit tipsad så jag hittade länk till den här roliga filmen med en arbetande hund :) Som jag letat!

Min Border Collie och jag kämpar på med mina får.
Också jobbar vi med lite annat smått och gott. Har just fått hem boken Lydnadsträning i Teori och Praktik och tänkte öva in Grundfärdigheterna i den med båda hundarna. Sedan ska man i princip kunna bygga vidare till vad som helst. ;)
Jag skulle vilja träna apportering "på allvar" med fågelhunden. Är det någon fler som läst boken och skulle vilja diskutera den lite så är jag sugen på det. Hur fungerar Grundfärdigheterna för er osv... Men då kan vi starta en egen tråd.
                                      Mvh
                                   Charlotte
« Senast ändrad: 10 maj-08 kl 12:23 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #6 skrivet: 10 maj-08 kl 16:56 »
Den var bra Charlotte ;D

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #7 skrivet: 10 maj-08 kl 19:18 »
hej charlotte, jag kan rekommendera en bra bok om träning av vallhundar.
Talking Sheepdogs av Derek Scrimgeour
om du inte kan engelska finns den på norska.
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 11 maj-08 kl 00:12 »
hej charlotte, jag kan rekommendera en bra bok om träning av vallhundar.
Talking Sheepdogs av Derek Scrimgeour
om du inte kan engelska finns den på norska.
Ja, den är jättebra! Har precis fått hem den på norska, slut på engelska på lagret, men den norska är lätt att förstå.
                                            Mvh
                                        Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 maj-08 kl 09:11 »
Tack för en underbar länk!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 11 maj-08 kl 14:29 »

Även ”sällskapshundar” kan arbeta.  Dels som psykoprofylax, dels vet jag flera jyckar av diverse raser som gör stor nytta som blodsockervakter.  Alldeles utan formell utbildning, faktiskt.  Så gränsen mellan arbetande och icke arbetande kan vara svår att dra.

Säg, Charlotte, vems är fåren, egentligen?  Mina vallhundar ägde minsann en fin flock!

Kul film på länken, men vilken TID den tar att komma igenom mitt modem!  Typisk min av ”FÅÅÅR!” på hunden.  Är det Turbo?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 11 maj-08 kl 15:31 »
 Jag tror inte det är Turbo, jag kommer inte ihåg exakt hur han såg ut, men inte var han trefärgad? Och jag tror inte han var så kraftig... Filmen är från TV-Programmet Hipp Hipp.
 Men ALLA BC har intelligensnivå nog för att bygga inhägnader, inte bara Turbo ;)
Min hund får bara låna fåren ibland, han är ganska så intensiv i sitt ägandebegär och arbetsiver.
                                              Mvh
                                           Charlotte

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 11 maj-08 kl 17:24 »
Kollar du under andra trådar, tror jag du hittar en hel del som inte är om arbetshundar.
Hur som helst, här kommer min arbetande snygging: Biffen en boskapsvaktare av kolossalformat. Snart 2½ år.

En KO?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #13 skrivet: 11 maj-08 kl 18:50 »
Nä, Kimma inte ko, men han är bred som en lagårdsdörr om baken ;D

Vet att typen av hund kallas molosser, men kolosser vore mer sant ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 13 maj-08 kl 08:52 »
Nä, Kimma inte ko, men han är bred som en lagårdsdörr om baken ;D

Vet att typen av hund kallas molosser, men kolosser vore mer sant ;)
Haha nää det var inte så jag menade, jag menade Kaukasisk Ovtjarka = KO.
Sån har jag och han ser exakt likadan ut som din på bilden. Och han är också bred som en lagårdsdörr :-)
Boskapsvaktande han med.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #15 skrivet: 13 maj-08 kl 14:42 »
 :-[Så fel det kan bli med förkortningar!
Han är en "pystrela". Pyrenéer/Estrela. Riktigt snygg om jag får säga det själv. Fast en fäll som inte är av denna världen.
Kolla gärna hemsidan, det finns lite fler bilder där: www.ebbarp.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 13 maj-08 kl 19:30 »
:-[Så fel det kan bli med förkortningar!
Han är en "pystrela". Pyrenéer/Estrela. Riktigt snygg om jag får säga det själv. Fast en fäll som inte är av denna världen.
Kolla gärna hemsidan, det finns lite fler bilder där: www.ebbarp.se

Har tittat, åååh så fina. Hade gärna haft det som ni med massor av får och många hundar men jag får va  nöjd med mina 2 kommande skogsfår och 1 hund  :D

Birgit

« Svar #17 skrivet: 14 maj-08 kl 07:02 »
Kimma, har du ingen bild på din hund? Vore kul att se. K O kan väl se lite olika ut? Finns en snygg tik till salu på blocket såg jag ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 14 maj-08 kl 14:52 »
Kimma, har du ingen bild på din hund? Vore kul att se. K O kan väl se lite olika ut? Finns en snygg tik till salu på blocket såg jag ;)

Ska plocka fram en bild när jag kommer hem.

En tik? *skyndar mig in på blocket för att kolla*

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 14 maj-08 kl 15:08 »
Ja hon var onekligen vacker. Hade jag itne haft 5 hundar redan hade jag köpt henne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser