jag tycker det aer intressant,,
laang babbel

en vallhundsras som avlas i dag avlas kanske/nog inte paa arbetskvalitet o mentalitet utan mera paa at foelja rasbeskrivningen naer det gaeller exterioer enligt rasbeskrivning,,tror det aer saa men jag har inte raett i alla fall!
tar schaefern som exempel,,
jag tror,,obeservera att jag saejer at jag tror,,
andra som har andra aasikter kan komma i smaella till mej med fakta eler deras aasikter, helt ok!

(om jag inte var beredd paa det saa skulle jag haalla tyst med mina asikter och bara prata tyst foer mej sjealv!

jag tar schaefern som ett exempel bara foer at alla vet hur en scaehefr anvaends eller har anvaents,,
det var en vallhund,,
rasbeskrivningen fraan boerjan var enbart inriktad, naetsan enbart inriktad paa arbetskvaliteet.
sen under resans gaang sa har det blivit laanghaarig och dom med "raek-stjaerten"
kvaliteer o utseende som avlades paa har blivit mer o mer inriktat paa at det ska vara en snygg hund (vad nu snygg betyder) aen en hund som har ett bra huvud. (laes smart)
men man kan inte avla ur alla kvaliteer bar foer at man bortseer fraan dom i maanga generationer!
ta min tik,,
hon aer totalt ointresserad av andra djur,
hon har aldrig visat intresse foer faar eller stutar eller haestar.
sen en dag saa var faaren i fel aende av hagen,,daer dom aldrig normalt brukar vara (stor hage)
tiken stack ifraan mej och sprang efter faaren,,hon lysnade inte alls paa mej.
jag stod daer som ett fragetecken och bara iaktog vad det var som haende.
laet henne goera det hon ville goera av ren nyfikenhet.
de faar hon passerar varje dag aer i soedra delen av hagen,, i dag var dom i den norra delen av hagen.
hon rusade ifatt dom,,drev dom som en enhet!!!!!
plockade up efterslaentrare och tog tillbaka till gruppen och hon slutade inte foerrens alla faaren i gemensam grupp var paa andra sidan hagen,,ett par hundra meter aat andra haallet.
daa la hon sej ner och jag kunde kalla in henne.
hon hade intresset/driften av at goera detta jobb men jag hade aldrig sett det foerrens hon var 4 aar gammal och faaren var pa fel staelle enligt henne!
dagen efter infogade jag faaren i hennes dagliga jobb,,
vi hade tidigare bara oevat agility o baslydnad i hagen daer faaren raakade vara,,
men nu ger jag henne arbetsuppgifter med att gaa med mej naer jag flyttar faaren,,
dumma jag som trodde min hund inte hade den driften!

det aer daerfoer som man koeper hund efter ras och vet vad man faar,,rasrena hundar ger en en viss garanti