Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölken löper inte!  (läst 4304 gånger)

Lars Pers Maria

• -
mjölken löper inte!
« skrivet: 02 maj-08 kl 01:17 »
Vad gör jag för fel när det inte blir ost? när jag bryter ser kuberna fina ut, möjligen lite jolmiga, men de försvinner på en gång och blir vätska igen.
fel på löpet är väl mest troligt. Eller?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: mjölken löper inte!
« Svar #1 skrivet: 02 maj-08 kl 08:57 »
Försyrar du? Och vad är det för löpe? Hur gammal är den?

Styvmorsviol

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 maj-08 kl 19:46 »
Pastöriserar du?
Har du gjort några förändringar i receptet?
Annars - kolla löpen.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #3 skrivet: 03 maj-08 kl 01:10 »
Ja, jag syrar. Löpet från Apoteket. Ja, jag pastöriserar. Har köpt nytt löpe idag. Återkommer.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 03 maj-08 kl 08:39 »
Om du ystar efter ett recept, kolla om det är skrivet för handelslöpe eller mejerilöpe.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 03 maj-08 kl 22:32 »
Så kan det ju vara förstås. Recepten är från Rösta där jag gick på ystningskursen. Violen, vet du vad som gäller från Rösta? Du har ju lite mer ystningserfarenhet än jag. Min olöpta feta ost blev bredbar ost med massor av vitlök och örter och ganska ok ändå...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 04 maj-08 kl 00:08 »
Röstas recept innehåller förmodligen mejerilöpe, som ystar betydligt fler gånger sin egen vikt. Tar man samma mängd handelslöpe så får man.......tja, välling? ;)

Ursus

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 04 maj-08 kl 11:43 »
ja, det är mängd mejerilöpe som anges i Röstas recept. Är det nån som vet hur många gånger starkare mejerilöpe är än apotekets?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 04 maj-08 kl 14:44 »
Åh, nu ska jag inte svära på det. Men siffran sex ggr. mer dyker upp från bakhuvudet i skrivande stund. 3000 ggr. sin egen vikt för mejeri mot 500 ggr. för handels. Men jag har sett att även mejerilöpe skiljer sig i olika kataloger. Så man ska nog kolla upp det man har på hyllan själv.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #9 skrivet: 05 maj-08 kl 08:27 »
Tror ni inte på f-n att jag glömde bort era råd när jag igår provade fetareceptet igen!!! Vickade i lite mer löpe så det blev åtminstone inte välling... Ostarna håller fortfarande ihop idag så jag provar att lägga dem i saltlaken, få se vad det blir. Nu gjorde jag dem mindre vilket väl betyder kortare tid i laken, eller hur?

Styvmorsviol

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 05 maj-08 kl 20:33 »
Jag följer inte alls Röstas recept för löpemängd - utan läser istället på köpelöpen - det brukar vara ca 15ml för 10 liter mjölk. Sen är det bara att räkna...
Lätt att missa...  ;)
Sen brukar det vara lite svårare att få mjölken att löpa när man har pastöriserat. Det gäller att ha tungan i rätt mun om man pastöriserar en 10-20 liter, så att det blir rätt grader under rätt tid.

Bra att du fick ihop lite bredbar ost istället!

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser