Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kyckling fr svart höna/gulsvart tupp...  (läst 2721 gånger)

Margit

• Gäst
kyckling fr svart höna/gulsvart tupp...
« skrivet: 19 apr-08 kl 08:17 »
Jag undrar också över färgen...nu har jag inte svarthöns men kycklingar från en svart dvärgkochinhöna och en gulsvart tupp...
Kycklingarna är nästan gulvita  ??? blir de ändå svarta sedan? (behöver jag skriva att jag hoppas på en vit... ::))

sonja på slätten

• Halland
SV: kyckling fr svart höna/gulsvart tupp...
« Svar #1 skrivet: 19 apr-08 kl 20:44 »
Vitt kan dyka upp efter färgade föräldrar oavsett deras färg, om det ligger vitt bakom.
Men vad menar du med gul-svart?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 apr-08 kl 23:26 »
Vitt kan dyka upp efter färgade föräldrar oavsett deras färg, om det ligger vitt bakom.
Men vad menar du med gul-svart?

Åh...hoppas den blir vit!!!

Tuppen såg ut så här vid c:a 3 månaders ålder. Blev sedan ytterligare lite gulare. Jag vet att han kan ha vitt i sina gener -tänk om jag har sådan tur  ;)
Sonja har du någonsin sett en sådan ljus kyckling bland dina svarta avkommor, som blivit svart?
Jag sätter in en bild till på tuppen...förlåt pernilla70 för trådkapningen  :-[
« Senast ändrad: 19 apr-08 kl 23:32 av Margit »

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 20 apr-08 kl 07:34 »
Hönsen på ddina bilder ser ut som det man får vid korsning av svart med någon brun eller gul variant, hönorna blir då  nästan eller helt svarta och tupparna får guld i kragen och lite till. Att de bär anlag för vitt behöver inte synas alls.
Din kyckling ser ut att bli vit tycker jag, eller åtminstone väldigt ljus.
Kyckliongar som blir svarta kan förvisso ha mycket vitt i början, men ryggen brukar vara svart.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Margit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 apr-08 kl 10:59 »
Tack Sonja!!

Det är bara att vänta och se  ;D

Tindranu

• Småland
« Svar #5 skrivet: 20 apr-08 kl 20:42 »
Åh...hoppas den blir vit!!!

Tuppen såg ut så här vid c:a 3 månaders ålder. Blev sedan ytterligare lite gulare. Jag vet att han kan ha vitt i sina gener -tänk om jag har sådan tur  ;)
Sonja har du någonsin sett en sådan ljus kyckling bland dina svarta avkommor, som blivit svart?
Jag sätter in en bild till på tuppen...förlåt pernilla70 för trådkapningen  :-[

Din tupp hade med all säkerhet "Kalle Redig" till pappa o han var helvit!!
De kycklingar som vi fått som varit så gula som din vid födelsen har alla blivit vita....   :-*
Tur va? Håller tummarna!!
// Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 apr-08 kl 20:57 »
Din tupp hade med all säkerhet "Kalle Redig" till pappa o han var helvit!!
De kycklingar som vi fått som varit så gula som din vid födelsen har alla blivit vita....   :-*
Tur va? Håller tummarna!!
// Tindranu

Hoppas Kalle redig tog för sig bland hönorna  ;)  ;D det hade ju varit så kul med en vit, och så helst en höna med... ::)

Tindranu

• Småland
« Svar #7 skrivet: 20 apr-08 kl 21:54 »
Hoppas Kalle redig tog för sig bland hönorna  ;)  ;D det hade ju varit så kul med en vit, och så helst en höna med... ::)
Kalle Redig var högsta tuppen...Högsta hönset..haha...
Så han tog för sig och fick massa fina bebbar...

Håller alla tummar vi har!
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 apr-08 kl 08:47 »
Nu är de små dvärgkochinkycklingarna som har svart mamma och gulsvart pappa 6 dagar.

De två vitgrå börjar få vita vingpennor...  ;D jag är såååå glad. Det är skillnad på dem, den ena har långa vingar den andra knubbiga, så det ska bli ytterst spännande att se om "könsteorin" håller  ;) jag återkommer med facit!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser