Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovdjur! Hjälp emottages tacksamt.  (läst 1027 gånger)

Skojarbråten

Rovdjur! Hjälp emottages tacksamt.
« skrivet: 29 apr-08 kl 23:26 »
Apropå Tuve...

För ett tag sedan blev ankor tagna av hök här. Sen dess har de fått vara inne när jag inte är hemma, jag släpper ut dem när jag kommer från jobbet och har hundarna ute. Det har gått ganska bra. Dock har jag märkt att ankor "försvinner", men har inte tagit så allvarligt på det. Har inte sett varken fjädrar, tecken på strid eller döda fåglar. För det mesta dyker de upp efter en dryg månad med 20 bäbisar (inte ultimat, men det händer trots försiktighetsåtgärder). Dock har färre och färre gjort det. Och ikväll hände något hemskt.

Jag släppte ut dem som vanligt på em när jag kom hem. Satt ute och kollade på dem i ett par timmar - min hobby. Vid sju sätter jag igång med det praktiska, alla ankor är då på gårdsplan och väntar på maten tillsammans med två lösspringande hundar.

Hinner bara blanda en foderhink så dyker en bil upp här och säger att det är ankor överallt. Själv har jag aldrig sett dem gå annat än precis här, aldrig att de skulle förirra sig ens ett par hundra meter bort!

Två ligger helt apatiska nere vid uppfarten, några hundra meter bort. Två är ute på ett gärde, en km bort kanske? En är helt borta. Bärgar de närmaste med handkraft, tar bilen och hämtar de andra två. Alla fyra är chockade och blöder odefinierbart. De har blod på vingarna, på bröstet osv. Inte så att det forsar, men de är blodiga här och där. Kollar men hittar inga sår i allt dun. Nu står de helt apatiska därute i stallet, och alla andra ankor är märkbart upprörda.

När jag väl stängt in dem är hundarna borta. Springer ut och kollar över nejden och se där! En av dem springer och jagar något svart som springer i sicksack långt bort. Litet som en katt, men en katt springer inte så.

Vad i helvete är detta? Mink?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Paulina

SV: Rovdjur! Hjälp emottages tacksamt.
« Svar #1 skrivet: 30 apr-08 kl 12:21 »
Skulle kunna vara mink eller mård. Elaka rovdjur som inte tar med sig byten utan dricker blodet.

Skojarbråten

« Svar #2 skrivet: 30 apr-08 kl 14:46 »
Har pratat med Länsstyrelsen precis, och de sa att det inte finns mård här. Mink känns ju kanske troligt, men slaktar de inte besinningslöst? Och orkar en mink dra med sig en stor myskanka?

Ska kolla med kommunens jägare på fredag, de kan tydligen komma och sätta ut fällor.

:(

De fyra ankor jag fick tag i levde i alla fall i morse och verkade ha hämtat sig.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

fjäderfän

« Svar #3 skrivet: 30 apr-08 kl 15:21 »
elstaket funkar
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser