Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  elstängsel  (läst 7486 gånger)

Putte E

elstängsel
« skrivet: 27 apr-08 kl 21:41 »
ni som använder er av elstängsel till fåren vad vill ni ha för joule på trådarna för att känna er säkra?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: elstängsel
« Svar #1 skrivet: 28 apr-08 kl 08:38 »
Jag har mina får på eltråd sen 20 år och har ett Toro Gigant.

Det har 22.5 joule i laddningsenergi
som håller dom på rätt sida staketet sommar som vinter då det är 1 meter snö.
(Ut på tråden 16.1 Joule) ut på tråden 4800 V .

Det ska kännas när man går på det så att det blir bara en gång... tycker jag.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 01 maj-08 kl 09:33 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

purelyplatonic

« Svar #2 skrivet: 28 apr-08 kl 09:39 »
Ojoj det lät som ett jätte dyrt och bra aggregat........men om man har jätte dåligt med pengar och behöver ett nytt batteridrivet aggregat för inte speciellt stor hage (den största vi har kommer att ha för absolut max 6 km tråd, de andra hagarna har max 2 km tråd) är det någon som har ett tips på ett bra aggregat då?
De flesta aggregat som jag har tittat på har inte alls mycket joule, är de helt värdelösa då?
Ska man kolla och köpa efter hur mycket joule man får eller stängsellängd?

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 28 apr-08 kl 10:03 »
 Det beror ju också på hur bra betet är om man behöver ett superstängsel eller inte ;)
På mitt batteriaggregat har jag väl inte så där supermycket utenergi kanske 2-3 Joule?(kommer tyvärr inte ihåg på rak arm).
Men då får man  jobba med att se till att stängslet är perfekt utan en massa små jordfel här och där. Man får slå en del under stängslet osv. Sen brukar jag inte fresta med att låta dom gå kvar när betet är slut.
 Däremot på vintern har jag ett aggregat i Rosas klass som är nätdrivet, kanske finns det en hel del respekt kvar för stängslet även på sommaren pga det?
                                           Mvh
                                       Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 28 apr-08 kl 10:06 »
Joule är bra, desto fler desto bättre. Fler joule, större chans att elstängslet fungerar även när nån tråd ligger i backen, nåt grindhantag ligger på vägen eller nåt tråd har börjat luta sig mot stängslet. Sedan ska man slå ner tillräckligt med jordspett, eller som vi gjorde, gräva ner en staglina på 40 meter i en grop som låg öppen för andra ändamål.

Vi har en toro som är marginellt mindre än Rosas och det är fina fisken, mycket bättre än det klena batteriagregrat vi hadde innan.

Oavsett stängselläng vill man ha minst 8 joule, för då klarar du iallafall en tråd som ligger i backen utan att resten av stängslet blir spänningsfritt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

purelyplatonic

« Svar #5 skrivet: 28 apr-08 kl 10:48 »
Jag hittade ett på blocket som heter DeLaval Energizer 2K (2000 mJ), det kostar 800 kr. Är det ett bra pris och är det ett bra aggregat??

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 28 apr-08 kl 11:34 »
Helt ok för en liten sommarhage, för litet för all annan användning.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 apr-08 kl 15:17 »
Får kräver ett mycket kraftigare aggregat än nöt och häst. Har dålig koll på det där med Joule, tror att det krävs minst 4-5 Joule ut i tråden!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Putte E

« Svar #8 skrivet: 28 apr-08 kl 21:10 »
okej jag har 5.5-6.0 joule på tråden kanske lite för lite?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 28 apr-08 kl 22:32 »
Jag har ett aggregat på 16 Joule, det fungerar bra. Har grävt ner en stor plåt som jordning och så har jag ett par jordspett också. Det funkar bra. Någon gång när det varit riktigt torrt har jag dock behövt vattna för spett och plåt är placerade i en backe.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #10 skrivet: 28 apr-08 kl 22:42 »
antal joule spelar inte så stor roll ...  se till att ha minst 3500volt på trådarna..

99% av alla jag kommer till och ska kolla stängsel har jordat för dåligt !!
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 28 apr-08 kl 22:49 »
Jag vet inte hur många Joule som går ut i trådarna hos oss men, jag har 6000 volt ut så det känns.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #12 skrivet: 28 apr-08 kl 22:52 »
Jag vet inte hur många Joule som går ut i trådarna hos oss men, jag har 6000 volt ut så det känns.  :P

grattis till en bra jordning  ;D
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 29 apr-08 kl 10:52 »
99% av alla jag kommer till och ska kolla stängsel har jordat för dåligt !!
99% Låter ju otroligt !
(med det menar jag inte att du ljuger)

Jag trodde att alla hade en testare
för hur ska man annars veta att det är super ström i tråden ???  ;D

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

purelyplatonic

« Svar #14 skrivet: 29 apr-08 kl 20:42 »
Jag måste erkänna att jag änner mig smått förvirrad angående allt detta. Så nu kanske jag ställer dumma frågor men jag fattar faktiskt inte detta med de olika elaggregaten.

Vad är joule för något egentligen? Jag har fattat att ju högre joule man har mer "slarvig" kan man vara med tråden tex den kan ligga på backen utan att det förstör resten av hagen. Men ökar den volten i tråden? Hur mycket är max volt? Kan man bara komma upp i max volt om man har jätte mycket joule?
Jag har också fattat att det är väldigt viktigt med jordningen. Hur mycket jordspett ska man ha? Jag har hört någonstans att det ska typ vara 1 spett per joule, stämmer det? Har det inget med volt att göra? Om man gräver ner tex ett jordspett för att få jätte bra jordning hur långt ner i backen ska den ligga?

MJ

« Svar #15 skrivet: 30 apr-08 kl 06:32 »
Joule är ett måt på enegi. I detta fallet så snackar man om det energi som finns att tillgå vid ett överslag. Dvs (lite/mycke förenklat) hur ont det gör att få en stöt.

Volt är ett mått på spänningen (eletriska) och den bestämmer hur lätt överslaget skall gå. Dvs högre spänning till få då dom har sin ull lägre spänning till känsligare djur. Troligen grisar.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #16 skrivet: 30 apr-08 kl 15:09 »
Vi har 12joule, 10.000v ut på trådarna (minst, men mätaren når inte högre) till får och minigrisar. 18joule och återigen 10.000v till hästarna. Det är så tråkigt att jaga förrymda djur, därav regäla aggregat.Det smäller redan några mm innan djuren nuddat tråden. Med dessa aggregat har vi aldrig haft djur på vift.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 01 maj-08 kl 10:16 »
Att ha 10.000 volt ut när aggregatet är kopplat till ett stängsel måste vara felmätt eller så har ni mycket korta stängsel med mycket grova trådar helt utan undervegetation  !

Många kraftfulla aggregat ger 10.000 volt ut när de inte är anslutna till stängslet men så fort de belastas med stängsel och gräs, pinnar mm som kommer åt tråden så sjunker volttalet i stängslet.                         Det är under dessa förhållanden som Joulen kommer in, har man många Joule att tillgå orkar aggregatet hålla volten i tråden på 4500 bättre än de aggregat med mindre Joule.

Den stora och viktiga skillnaden mellan olika aggregat är hur de uppför sig då belastningen ökar till följd av längre stängselsträckor uppväxande vegetation eller dåliga isolatorer.

De ”kraftigaste” aggregaten klarar att ge en stöt med högt energiinnehåll även om belastningen är hög (lågt ohm-tal) på grund av långa ledningar eller tjockt gräs under stängslet.

Spänningen i stängslet bör inte understiga 2000 V om stängslet ska betraktas som effektivt.

Mitt kraftfulla aggregat brukar ligga på 4-5000 volt vid torrt väder och 2500 volt vid regn.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #18 skrivet: 01 maj-08 kl 13:23 »
Hagarna är 100% fria från såväl undevegetation som pinnar, och helt felfria gällande skarvar. Har mkt bra trådar också och i det närmaste perfekt jordning. Har mätt med två olika mätare, så det bör stämma. Hästhagen består av två trådar runt ca 3ha, hagen där grisar/får går  är dock liten. När vi kopplar till sommarhagen lär det dock bli mindre.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare
Nina W, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser