Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma Myskällingar???  (läst 4124 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
Könsbestämma Myskällingar???
« skrivet: 27 apr-08 kl 10:53 »
När kan man könsbestämma ällingar av Myskanka? Nått särskillt man kan titta efter??
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Könsbestämma Myskällingar???
« Svar #1 skrivet: 29 apr-08 kl 08:40 »
Hanarna brukar var lite större än jonorna efter några veckor. Vet inte exakt tidpunkt och är inte säker på att det stämmer i 100 % heller. Men generellt är det så man ser skillnad på dem innnan de är färdigväxta.

Skojarbråten

« Svar #2 skrivet: 29 apr-08 kl 09:58 »
Redan efter ett par veckor ser man att hanarna är längre i kroppen (iaf mina). De får också ganska tidigt mycket grövre och längre ben.

Man ska tydligen kunna se i kloaken, men det har jag aldrig lyckats med.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

ome

• Småland
« Svar #3 skrivet: 29 apr-08 kl 20:46 »
när jag senast köpte 3 myskankor nere i skåne så passade jag på att köpa 2 ällingar också, och hon berättade iallafall om hur hon tittar för att se vilken kön.
och hon tittar främst på kroppslängden och storleken men sen hade hon fått för sig att hanarna har mörkare och större fötter, men tyckte det lät lustigt. men iallafall så stämde det den här gången.. nån som har klagt märke till det förut..?
har tänkt hålla lite koll på det nu när vår ena har laggt ägg och snart är det dags för dom att kläckas.. :)
MiniGrisar, Katter, Ko och höns av raserna brahma, silkes.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 30 apr-08 kl 15:56 »
Tack för alla svar, ska kolla in dom nu.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Tuve

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 apr-08 kl 17:44 »
Mina vänner menar att det ena könet håller stjärten upp, och det andra håller den ner. Kanske stämde det på deras, men inte på mina. Jag såg skillnad när storlekarna började dra isär, men det tog ett tag.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 30 apr-08 kl 18:42 »
PÅ mina 5 ällingar är 4 stora och en mindre :-\

Goatgirl 1

• -
« Svar #7 skrivet: 30 apr-08 kl 22:23 »
Det är alltid svårt (tycker jag) att könsbestämma ungarna, jag har haft ungar varje år och det är alltid olika! Ett år hade vi 5 ungar, 2 av dom såg väldigt stora ut efter några veckor, men det visade sig ändå att bara 1 av dom var en hane.
Jag har aldrig hört det där om mörka och större fötter på hanarna, för alla våra har haft samma storlek och alla har olika färg på fötterna (det beror ju på vilken färg dom får som vuxna också).
Det där med stjärten upp eller ner tror jag inte heller stämmer för alla våra har haft sina stjärtar vanligt.
Jag märkte dock förra året att när ankungarna var ca 2 månader så när man lyfte några pep dom väldigt ljust och dom var lite större, så dom var nog hanar, honorna som var lite mindre lät som riktiga vuxna ankor..så om vi får ungar detta året ska jag lyssna på dom när dom växer upp, för honorna utvecklas nog snabbare än hanarna :) någon mer som har märkt det med ljudet?

Ankmor

• Tofslan med fem kycklingar, födda 10 maj 2011
    • Dalarna
« Svar #8 skrivet: 30 apr-08 kl 23:19 »
 Jag brukar se på storleken på ällingarna men först efter några veckor då hanarna drar ifrån.

Så detta med olika stora fötter, det tycker jag har stämt väldigt bra hos oss! Hanarna har större fötter.  Så vid åtta veckors ålder då ser man absolut vad det är för kön. Mina ällingar säljs först vid tio veckors ålder och då är jag tvärsäker på vad det är för kön.
 Så nu ska jag börja granska våra nya telingar ordentligt för att lära mig se tidiga skillnader!
Natan, Ego, Liten och Pyret ska bli studerade in i minsta detalj!

//ankmor
...Har en underbar sambo, sex barn, tre barnbarn, en hund, tre katter, Ozzy, Bozze och Cattiz! Våra älskade hönor; Tofslan,Vislan, Lill-Berta, Lill-Fisen, Lilla My, Snorkfröken, Britta, Anna, Lisa, Kerstin, Madicken. =)
Tupparna Gustav och Lill-Svenne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

832 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser