Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En av ällingarna orkar inte komma ur ägget!!! Vad göra???  (läst 1378 gånger)

Ankmor

• Tofslan med fem kycklingar, födda 10 maj 2011
    • Dalarna
En av våra myskor har just fått sina ällingar  ;D, men en av dem har brytit sönder ägget men orkar inte komma fram  :-\ Nu undrar jag om nån har erfarenhet av att hjälpa ällingar "manuellt" ur ägget? Kan man det eller dör dom då? Hålet är typ halva äggskalet borta men den orkar inte skjuta ifrån så att säga.

De andra är kläckta och äter och "busar", så vad ska jag göra? Trist att bara titta på. H*n har hållt på i tre dygn nu, piper och sprattlar emellanåt!

Snabbt svar sökes!!
...Har en underbar sambo, sex barn, tre barnbarn, en hund, tre katter, Ozzy, Bozze och Cattiz! Våra älskade hönor; Tofslan,Vislan, Lill-Berta, Lill-Fisen, Lilla My, Snorkfröken, Britta, Anna, Lisa, Kerstin, Madicken. =)
Tupparna Gustav och Lill-Svenne.

amarantus

• Gäst
SV: En av ällingarna orkar inte komma ur ägget!!! Vad göra???
« Svar #1 skrivet: 26 apr-08 kl 21:17 »
Såhär långt gånget kan du hjälpa den ut! Lycka till

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-08 kl 21:47 »
Jag har hjälpt flera stycken ut ur ägget, med gott resultat. Jag har däremot varit väldigt försiktig när ägget ska lossas från bakdelen på ällingen/kycklingen. Den kan sitta fast lite där (det heter ju inte navelsträng på fjäderfän, men motsvarande). Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ankmor

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 29 apr-08 kl 23:20 »
 ;D Jag och sambo beslöt att vi måste göra nåt, så vi lirkade fram huvudet och sedan väääääntade vi läääänge men ...inte orkade den komma fram.

Till slut beslöt vi att vi tar in den med ägghalva och allt. Sedan turades vi om att ha den på bröstet under en varm handduk och....till sist, ca tre timmar efter vi tog in den, så bestämde sig lille ankunge att det var dags att möta världen utan äggskal!

Första natten fick h*n tillbringa i en kartong med vetekudde, Funkade jättebra!!

Sen dagen efter återförenade vi ällingen med mamma och resten av gänget. De välkomna liten varmt!

Så nu har vi fyra ällingar som mår bra! Ett ägg kläcktes  :'( aldrig men vad gör det när resten mår fint!

Tack för era svar! Och, vi kallade faktiskt "strängen" för navelsträng, den såg ut som en sån.  :D
...Har en underbar sambo, sex barn, tre barnbarn, en hund, tre katter, Ozzy, Bozze och Cattiz! Våra älskade hönor; Tofslan,Vislan, Lill-Berta, Lill-Fisen, Lilla My, Snorkfröken, Britta, Anna, Lisa, Kerstin, Madicken. =)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 30 apr-08 kl 18:28 »
GRATTIS ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

amarantus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 apr-08 kl 20:15 »
Grattis från mig med :D

Ankmor

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 30 apr-08 kl 23:11 »
 ;D Bock och tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser