Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Känner inte igen lammen efter märkningen?  (läst 4168 gånger)

MJ

Känner inte igen lammen efter märkningen?
« skrivet: 25 apr-08 kl 08:35 »
Hej

Vi har nu klarat av vår lammning och har märkt vår små lamm.

Men efter märkningen så har vi sett att tackorna inte riktigt känt igen sina lamm. Dom har stångat och varit otrevliga. Bla har vi ett lamm som haltar pga han mamma otrevliga bemötande efter öronmärkning. Allt lugnar sig ganska snabbt men det känns inte bra med den ovarsamma behanlningen från tackorna i den "trånga" lamningsboxen.

Två frågor:
Har ni samma erferenhet efter märkning?
Hur hanterar man ett lamm som haltar, verkar inte vara av men ömt har varit så i 1v?

Birgit

SV: Känner inte igen lammen efter märkningen?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-08 kl 12:07 »
Angående märkning, är det så att får identifierar sina lamm med lukt. Märkena och även hanteringen påverkar lukten på lammet. Man ser samma tendens vid klippning av får, då måste de göra upp rangordningen igen eftersom de ändrat lukt.
Lamm som har ont i benet brukar klara sig bra. De har gott "läkekött" så länge de inte har synbara sår/svullnader.
Trånga lammboxar har sina sidor. Dels kan inte lammet komma undan, vid tillfällen som du beskriver + att risken att tackan trampar/lägger sig på lammen är ganska stor. Speciellt om de har fler än ett lamm.
Därför har vi numer alltid utelammning. ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 26 apr-08 kl 17:24 »
Allt lugnar sig ganska snabbt men det känns inte bra med den ovarsamma behanlningen från tackorna i den "trånga" lamningsboxen.
Har ni samma erferenhet efter märkning?

Nej jag har aldrig på alla år med får, haft någon tacka som ens reagerat det minsta på att lammen fått öronmärken !

Vad har du för mått på dina lammningsboxar ???
Inte ska dom vara "trånga"
minsta mått till t.ex en krav tacka med 2 lamm är 2,5 kvadrat dvs 1.60 x 1.60
men inget hindrar att man har dem hur stora som hellst. :)

Fördelen med lammningsboxar som jag ser det, är att man
t.ex slipper hitta döda lamm i vattenpölar, nedkylda lamm som inte hunnit med på vart mamma tagit vägen, inga lamm hackade av stora fåglar, inga ihopblandade eller bytta lamm,
inga lamm till rävens middagsbord...

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 28 apr-08 kl 09:34 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 26 apr-08 kl 22:09 »
Döda lamm i vattenpölar???? Vad har du för tackor som inte har koll på lammen? Föds de i det fria finns ingen risk för ihop-blandning! Såvida rasthagen inte är för!!! liten!
Om du Rosa har så stora problem med fåglar o räv kanske du skulle fundera på boskapsvaktande hundar du också? De fixar sånt!

hustran

« Svar #4 skrivet: 26 apr-08 kl 22:21 »
Vi klipper våra lamm i öronen, direkt efter lammning. Inga problem med  "tackångest" eller infektioner. De reagerar inte när vi klipper och aldrig ngn. ifektion. Sätt mig på "Hinsan" om ni vill, men jag anser att det bästa sättet att märka lamm är så. Om vi nu måste märka lamm så kan man ju göra det innan 6 mån. ........Stackars djur.... :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 26 apr-08 kl 23:47 »
Döda lamm i vattenpölar???? Vad har du för tackor som inte har koll på lammen? Föds de i det fria finns ingen risk för ihop-blandning! Såvida rasthagen inte är för!!! liten!

Nää... jag har inga problem med lamm i vattenpölar eller fåglar o räv..
MEN det finns andra som har det, man behöver ju bara läsa folks berättelser på Internet eller prata med andra fårägare så får man ju höra det mesta som händer..

Däremot har jag haft tackor som blandat ihop nyfödda lammungar när de fötts ute i det fria.
Och jag vet inte vad andra har för storlek på sina rasthagar men mina får har 2 ha,
och det kallar då inte jag för "för liten rasthage"....

/Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 27 apr-08 kl 07:53 »
Angående märkning, är det så att får identifierar sina lamm med lukt. Märkena och även hanteringen påverkar lukten på lammet.
Mina tackor luktar sina lamm i rumpan för att kolla att det är rätt individ och där märker i alla fall inte jag dom ;D
Eftersom jag har lammen och tackorna instängda till jag sett att allt fungerar så är de även vana vid all möjlig hantering så att jag märkt och förorenat lammet med min lukt  blir ingen traumatisk upplevelse för tackan. Lammet kommer för att dia för att "få tröst" efter sticken i öronen, tackan nosar på rumpan när lammet diar och sedan är allt frid och fröjd :)
Av de tackor som jag inte hunnit med att stänga in (vill inte flytta någon som är mitt i lamningen) har INGEN valt att föda ute i rasthagen, mina verkar gilla sitt trygga fårhus. Lite "kuriosa" är det väl också att de få tackor som fött på betet har valt samma ställe att lamma på, intill en stängd lada (betet och byggnaderna är inte mina så fåren får hålla till godo med tät skog som skydd när de vistas där) mina får är såna som  lammar inne om dom får välja:)
                                                                             Mvh
                                                                          Charlotte
« Senast ändrad: 27 apr-08 kl 08:11 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #7 skrivet: 27 apr-08 kl 09:31 »
Jag är också medveten om att de identifierar lammen genom att nosa bak, men öronmärken luktar bitvis ganska kraftigt och kan störa lukten. Plus att hanteringen i sig stör tackan. Det beror också på hur tätt inpå lamningen man märker lammen.

Att tackan inte vill lamma i en rasthage förstår jag. Den är sällan särskilt stor och ofta förorenad. Liggytan i fårhuset är väl rimligen beströdd?

Mina lammar på betet! Kommer de dit i god tid före lamningen, verkar de se ut lämplig plats, dit de drar sig tillbaka från flocken. Tackor som står varandra nära och lammar tätt inpå tidsmässigt kan söka sig till samma plats, dock inte "på" varandra. En annan fördel med utelamning är att kommunikationen mellan mor och barn fungerar bättre. Dessutom blir tackan mer vaksam och håller bättre koll på sina lamm. Vi har aldrig haft bortblandade lamm vid betesfödsel, däremot inne om man inte hunnit dela av tackan innan lamning.

När vi hade innelamning verkade tackorna förlita sig på att jag hade koll på lammen. De beter sig naturligare ute, men förutsätter ju att lamningen sker långt fram på våren.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 27 apr-08 kl 09:35 »
Håller med Birgit där, det har fungerat mycket bra för mig med lammning på betet, med undantag av en tacka som här naturligtvis blir tagen av Rosa som exempel på hur dåligt det är med utelammning. De går med 17 tackor på knappt 3ha mark.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 27 apr-08 kl 09:55 »
med undantag av en tacka som här naturligtvis blir tagen av Rosa som exempel på hur dåligt det är med utelammning.

Nu är det så att jag minns inte ens vad som hänt din tacka "take" så att jag som du skriver
"naturligtvis"  syftar på det som hänt den kan du glömma för det är helt fel.

Varför drar du ner diskussionen på en sån personlig nivå.
Som leder till att denna tråd kommer att bli sk. "otrevlig med personliga påhopp".

Det var ju inte jag som drog ner det på en personlig nivå - jag skrev aldrig något om dina mistade lamm
utan jag skrev bara om själva fenomenet med utelammning och döda lamm utat att peka ut någon som hellst !

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 27 apr-08 kl 10:34 »
Håll er till sakfrågor så får vi behålla en trevlig stämning!
                            Moderator
                            Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 27 apr-08 kl 10:42 »
 Det finns en hel del trådar om både korpar, rävar och annat som kan hända med nyfödda lamm på bete, dessutom känner förmodligen fler än jag personer som har haft problem utan att vi skrivit om det här så ingen behöver känna sig utpekad.
 Det KAN ju vara så att betesfödda tackor är mer otama än vad innefödda tackor är och därmed har svårare att acceptera människor och människolukt på sina lamm, jag har bara aldrig haft problem med det....
Vi väljer ju själva uppfödningsmodell (en del vill ha "tama" får andra tydligen inte...) och så länge man övervakar lamningarna ordentligt (av djurskyddsskäl) och ser till att inte rovdjur tar död på lammen (av samma skäl) så spelar det väl ingen roll var lammen föds egentligen...
 Jag har köpt in en betesfödd tacka som faktiskt aldrig blev riktigt tam utom just i samband med lamningen.
Roligast har mina gamla Finullskorsningstackor varit, det har alltid väntat med att lamma till jag varit med.
Rasthagar kan nog se ut på olika sätt, min är ny och fräsch inför våren.
                                        Mvh
                                     Charlotte
« Senast ändrad: 27 apr-08 kl 10:49 av Charlotte »

Birgit

« Svar #12 skrivet: 27 apr-08 kl 11:49 »
När jag skrev om problem med innelamning och strul, var det mina f.d synnerligen tama  finullar. Desamma som jag flyttade ut på lamning. Det var då jag upptäckte att de fungerade bättre i det mesta. De var alltså precis lika tama som de var inne.
Har man få tackor är det säkert inga problem med innelamning heller. Men de flesta som håller på med finull och korsningar med dessa, har intesiv produktion. Här accepteras en lammdödlighet på upp till 25% som normal fick jag höra när jag skaffade mina runt -95. Har du 50-100 finullstackor inne, kan du inte övervaka varenda tacka när hon lammar. Dessutom står inget i djurskyddsregler att du måste närvara vid alla födslar. Du ska ha tätare tillsyn. Att lamma är naturligt. Får dessutom djuren röra sig fritt ute klarar de oftast lamningen bättre och fortare.
Lösa antaganden om att betesfödda tackor kan ha svårare att acceptera människolukt, hänsyftar på mitt inlägg kan man anta? Jag har inte nämnt att jag haft problem. Dessutom har jag testat de flesta varianter, vad gäller lamning och det har fötts åtskilliga hundra lamm här.
Dessutom har jag också många bekanta med får. Utav dessa finns naturligtvis flera kategorier. Både av ute- och innelamningar.  Genomgående är hos dessa, att de utelammade lammen klarar sig bättre och har bättre livskraft.
Detta tycker jag är viktigare än att alla enskilda tackor är super-gosiga! Dessutom är mina tama ändå! Men gutarna talar tydligt om att de vill bli lämnade ifred när de lammar. Man kanske inte bara ska se till vad som är smidigast för en själv, utan lära sig mer om fårens beteenden och behov! Utöver det är de olika fårraserna många gånger väldigt olika, även om de hålls på samma sätt. Man kan inte dra "får" över en kam.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #13 skrivet: 27 apr-08 kl 16:18 »
Jag bugar för Berit som lyckats få fram en härdig och livskraftig besättning som klarar utelamning med den äran!

Dock är det väl så att verkligheten består av många fårägare som har kommit olika långt i sitt "får-liv". Alla har dessutom olika förutsättningar (stallar, beten, raser, arbeten mm), och då blir något vis svaret "låt fåren lamma ute" på frågan "vad gör jag när tackorna reagerar på öronmärkningen" lite kantig och trångsynt.

Det är ju lätt att uppfatta det som att man är en dålig fårägare som inte låter dem lamma "naturligt", och tar man då bokstavligt på rådet och tillämpar utelamning bara rakt av så är jag övertygad om att man råkar på problem betydligt större än att tackorna reagerar på öronmärkena!

Kanske kan storleken på lammboxen ha betydelse. Mina har stått med fårgrindar så att boxen har varit 2 x 2 m. Jag har inte haft några problem. När jag hjälpte kompisen att öronmärka såg jag dock att det buffades lite efteråt, de boxarna var något mindre. Det var också lägre i tak och ganska varmt, så lukterna kanske förstärktes jämfört med mina som står i maskinhall. Bara en teori! Jag har också öronmärkt mina just som det varit dags att släppa ut dem från lammboxen, och är då tackorna som  de ska så tar de ju extra god hand om dem istället för att störa sig på ev lukt från märkena........

Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Birgit

« Svar #14 skrivet: 27 apr-08 kl 18:25 »
Jag har full förståelse för att inte alla vare sig kan eller vill ha utelamning. Som jag också skrev finns olika förutsättningar. Jag har själv testat mig fram. Skrev också att alla får är individer, liksom raserna är olika.
Däremot skrev jag också att man bör fundera på vad som är får-etiskt rätt. Förstår vi vad våra får vill/föredrar?
Hur beter sig fåren när de lever fritt. Vissa raser är mer beroende av människan än andra. Jag ville bara visa på att t.om finull kan klara ett liv ute osv!

MJ

« Svar #15 skrivet: 28 apr-08 kl 08:46 »
Halloj

Det var inte min mening att starta upp en djup diskusion om inne eller ute lammning.

Vad det gäller storlek på våra lammboxar så är de 1,8x1,8 och det är högt till tak, väl ventilerat och ströat. Så jag kan inte tänka mig att miljön är fel. Och även våra tackor kolla att det är rätt bakdel på lammet men det är klart att dom blir som sagt lite misstänksamma när det är fel fram del. Alla våra sex tackor har betett sig på samma sätt.

Det var skönt att höra att ni tror att det är lungt med lammet att läkeköttet är bra.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 28 apr-08 kl 20:26 »
Vi klipper våra lamm i öronen, direkt efter lammning. Inga problem med  "tackångest" eller infektioner. De reagerar inte när vi klipper och aldrig ngn. ifektion. Sätt mig på "Hinsan" om ni vill, men jag anser att det bästa sättet att märka lamm är så. Om vi nu måste märka lamm så kan man ju göra det innan 6 mån. ........Stackars djur.... :)

Inte behöver du sitta på Hinsan!  ;) Fast jag trodde inte det var tillåtet att klippa lammen i öronen?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dollar

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 29 apr-08 kl 09:43 »
Angående att tackan snusar där bak för att se om det är sitt lamm, det stämmer ju till viss del. Har en väninna som har lammning nu samtidigt som jag och hon har haft får i 25 år.

Iaf så hade hon stängt in tackan med sina två lamm och allt var frid och fröjd tills min väninna får se att tackan snusar sitt lamm i baken och sedan på öronen och då var det klippt. Hon stötte bort det lammet. Det var en annan tacka som hade lyckats slicka på öronen genom lammningsboxen. och efter några dagar hände samma igen med en annan tacka. Den tackan som slickar  på öronen har inte fått sina  lamm ännu och är väldigt lamm sjuk just nu. Så det är ju inte bara rumpsnusandet som styr....
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Birgit

« Svar #18 skrivet: 29 apr-08 kl 09:48 »
Just det Dollar, det var ju det tråden handlade om. Att de faktiskt kan reagera på främmande lukter på andra ställen än rumpan ;)
Som jag skrev, har jag också hanterat massor av lamningar och vissa tackor är helt klart känsligare än andra för detta.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #19 skrivet: 29 apr-08 kl 13:35 »
kan ju vara desinfektionesmedlet som man använder vid märkning som tackorna reagerar emot om de luktar konstigt...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser