Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkfrågor  (läst 1613 gånger)

fröken fröken

• skogstokig
Mjölkfrågor
« skrivet: 22 apr-08 kl 09:40 »
Min get har killingar nu ;D jag mjölkar lite då och då från ena spennen som verkar vilja stocka sej lite, jag tror det är för att den är missbildad/stor och det är lättare för de tre-dagar-gamla-killingarna att helt enkelt suga från den lilla spenen. Jag vill börja mjölka henne på riktigt när killingarna blivit äldre.

1. Är det något fel på mjölk som legat länge i juvret? uppemot ett dygn..

2. Hur håller jag mjölken ren när jag mjölkar? Fryser in den för kommande behov av killingar eller osttillverkning.. har inte vågat in med saxen där under när hon är lite sprattlig. Mjölkar nu direkt i nappflaskan, för att hon inte ska studsa omkring och välta hinken.

3. Kan jag dricka mjölken? (provade värma den innan jag skulle smaka, men då blev den ju jättetjock :-[)

4. Var hittar jag recept för att göra getost? har nån prvat getkeso?
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkfrågor
« Svar #1 skrivet: 23 apr-08 kl 09:05 »
1. Nej.

2. Klipp bort ragg som är i vägen. Man kan borsta lite om hon är dammig. Torka av juvret med fuktug duk. Mjölka ur 2-3 strålar och släng. Så mjölkar du. Direkt efter mjölkningen så silar du mjölken. I brist på en mjölksil så kan du sila genom tyg. Kyl genom att ställa behållaren i iskallt vatten. Sen fryser du.

3. Låter som om du vart för ivrig och värmde råmjölken  :) Efter 3-4 dagar försvinner den och så kommer det vanlig mjölk som uppför sig som vanlig mjölk brukar.

4. Finns lite oika i böcker och på siter. Sök på ordet cottage cheese. Men, egentligen....gör man som med vitost och bara rör koaglet lite längre, höjer till 40C och häller i ett durkslag och sen ner i kallt vatten ett par, tre ggr, så blir det mkt. likt. Salta och ställ den i durkslaget sen i kylen ett tag och luckra med en gaffel om massan vill flyta ihop. Vill man ha det lite geggigare som i affären så har man i lite grädde eller som vi, getfil. Förvara i kylskåp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sheepgirl, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser