Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina kycklingar!? (något har 'åkt ut')  (läst 5140 gånger)

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
SV: Mina kycklingar!? (något har 'åkt ut')
« Svar #20 skrivet: 24 apr-08 kl 21:05 »
Det är skönast när kycklingarna har en "riktig" mamma  :)

Kul med maskinkläckta också, men det verkar vara ganska många problem  :-\

jag röstar för hönsmammor 8)
men då jag har blomme som inte är så ruvvilliga och en förväntasfull snart 8-åring så försöker jag med kläckare i alla fall, men visst, jag lär ångra mig ::)
är Återprenumerant såklart.

Prosit

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 24 apr-08 kl 21:11 »
PS! Skaffa den minsta sorten vattenautomat och ställ på en tidning så har du fint vatten åt dem hela dagen!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #22 skrivet: 24 apr-08 kl 23:59 »
PS! Skaffa den minsta sorten vattenautomat och ställ på en tidning så har du fint vatten åt dem hela dagen!

Bra ide! Jag funderade på hur jag skulle bära mig åt för att de inte skulle smutsa ner vattnet så. Jag har än så länge bara ett blomkruksfat med blomkruka uppochner i och byter vatten flera gånger om dagen. Jag tänkte köpa en sån där liten automat, men tänkte att det blir ju lika smutsigt ändå...

Till maten har jag burklock, såna där skruvlock, jag ställer dem i ett större plastlock så det blir som en kant runt maten som de kan skaka av sig sanden i. Jag byter nog till kutterspån när jag gör rent hos dem i morgon, sanden hamnar i maten hur man än bär sig åt. Det som är bra med sanden är ju att de automatiskt sandbadar när de lägger sig ner. Hur lär de sig sandbada annars när de inte har någon mamma som kan visa dem?

En kycklingmamma hade helt klart varit det bästa, men har man ingen får man ta till näst bäst lösning...

En hönsmamma har de nu i alla fall... fy så pjoskig jag har blivit...

Jag har testat fiskbullar och leverpastej nu också, tack för tipset Tindranu (tror jag det var), det gick hem båda delarna, speciellt fiskbullarna. Leverpastejen lekte de mest med verkade det som, en tog en bit och sprang pipande iväg med den och de andra efter... Jag mosade den i småbitar med gaffel men sen kletade den ihop igen så de tyckte vär det var för stora bitar och 'födorusade', det var väldigt kul att se... men det verkade inte som att den som sprang iväg ville ha hjälp, mer som om han försökte hitta ett ställe där han kunde hacka isär biten ifred...

På lördag får jag tio kycklingar till, jag hoppas att det ska gå bra att sätta ner dem till enveckaskycklingarna, är det något speciellt man ska tänka på då?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Tindranu

• Småland
« Svar #23 skrivet: 26 apr-08 kl 19:09 »
Ja du..min ena kyckling från sista kullen snodde ett helt majskorn rakt under snoken på sin mamma och sprang fort som sjutton.
Han var väl bara tre dagar eller så... men han höll fast det med fötterna och delade det i småbitar, vände ryggen åt mamma och åt
fort som sjutton...!
Mycket ska ha mer, undrar om det är en tuppis.... ;)

Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #24 skrivet: 26 apr-08 kl 21:40 »
I dag är mina kycklingar en hel liten vecka (och jag är fånigare än någonsin med dem...)

De äter och dricker och busar och är väldigt aktiva.

Favoritmaten just nu är leverpastej, fiskbullar var bara gott första gången tydligen. De har kommit igång och äter av kycklingstarten också som tur var, men hönsmamma ger dom gott på fat (ägg, rivna morötter, fil, broccoli, fiskbullar, leverpastej) var fjärde eller femte timme. Det är lite som att ha en bebis igen... och kylskåpet fullt med 'smarportioner'...

Jag rensade rabatt i dag och hittade en liten daggmask, kanske fyra centimeter och rätt smal, tänkte att den kanske kycklingarna kan rå på, jag tänkte mig att de kanske skulle dela på den, men en av sussexkycklingarna knep den och sprang vilt pipande fram och tillbaka i buren och för varje varv lyckades han slurpa i sig en bit, så ingen av de andra fick smaka... Hoppas det inte var farligt för honom att äta en hel mask bara...

I morgon förmiddag får vi resten av kycklingarna. Jag är lite orolig bara för att de kavata enveckaskycklingarna jag har hemma redan ska äta upp all maten för dem och knuffa undan dem, men jag har bara en värmelampa och en kycklingbur så de måste få gå tillsammans. Vår kycklingfarbror sa att det inte var någon fara att släppa ihop kycklingar efter en vecka, han borde ju veta, men jag är ändå orolig...

Inte visste jag förresten att blommekycklingarna har blå ögon! Vad urgulligt det är!!!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #25 skrivet: 28 apr-08 kl 10:35 »
Jag bytte till spån när jag städade hos kycklingarna i lördags innan de nya små kom. Spånet kommer ju också i maten och vattnet men det är kanske lite fräschare än sand. Jag la sand i ett hörn och tänkte de skulle ha som sandbad men de har blandat ihop allt nu. De har nog roligare när de sprätter i spånet, så det är ju ett plus. Men jag är lite rädd att de äter av det, eller 'smakar' de bara? Är det farligt?

En av de nya små, en plymouth rock har en fot som han böjer lite under sig när han går, lyfter jag upp honom spretar han rakt ut med alla tår, men när han går, ibland, inte alltid, så böjer sig tårna under foten. Är det något som kommer rätta till sig eller är det kört för hans del? Han är bara drygt ett dygn gammal.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 08 maj-08 kl 14:28 »
Den lilla plymouth rocken med foten dog i går... han växte aldrig något direkt, så troligen var det något som inte var så bra.

Övriga mår bra och växer så det knakar, de som fyller tre veckor på lördag är ju större än björktrastar.

En liten fråga till då...

Jag har vit leghorns kycklingar, mig veterligen blir de inte lika stora som t ex australorpen när de är vuxna? Men de är närapå lite större nu, är de 'tidigare' än de andra? Kan man se könskillnad på vingfjädrarna på dem också?

Jag har satt upp en sittpinne i buren så de kan få 'öva' sig lite, det är mest leghornskycklingarna och blommekycklingarna som flyger upp och sätter sig på den (samt på kanten av pallkragen, har två på varandra som bur) är de flygigare som raser överlag jämfört med sussex och australorp som knappt tagit sig upp på pinnen än?

Jag har fem blomme kycklingar, två är tre veckor på lördag, tre är två veckor då. De två första har likadana, långa vingfjädrar, de tre sista, där är det en som har små pyttekorta vingar, bara hälften så långa som de andras, betyder det att jag har fyra hönor och en tupp? Hoppas...

När börjar kammen ändra färg och storlek på kycklingar så man ser om det är tupp eller höna? En av sussexkycklingarna ser ut att ha lite rödare kam än den andra.

Är det bara tuppkycklingar som håller på och 'tuppar' sig mot varandra? Ställer sig mitt emot varandra och flaxar och hoppar, eller kan en tuppkyckling göra så mot vilken kyckling som helst? Sussexkycklingen Sune håller på så där och 'muckar' med nästan allihop... men jag vill ju inte tro att alla är tuppar...

Är det risk att de kan skada varandra när de håller på så där?

Mina fyra australorpkycklingar har långa vingfjädrar allihop så där ser jag ingen skillnad, det vore ju flax om alla vore hönor... en av den har väldigt kraftiga ben, men är väldigt lugn, är det en tupp pga av benen eller har kanske australorp kraftigare ben än leghorn och blomme?

Nu när det är så fint väder ute, kan man ta ut dem i uteburen en liten stund på dagen? Vad ska man tänka på då? Den har en stor utomhus del och en liten låda kanske 0,5x0,5 m som de kan gå in i, tänkte lägga halm i den så det blir varmt. Man ska väl inte ställa buren i direkt solsken ändå, kanske under ett träd så solskenet silar genom grenarna? Hur länge kan de vara ute åt gången och ska jag vänta lite till eller kan jag ta ut dem snart? Kycklingar med mamma har jag ju läst här att de fått komma ut redan, tycker lite synd om mina som sitter inne när det är så fint ute...

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser