Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordvärme  (läst 12880 gånger)

Norrsken

• -
jordvärme
« skrivet: 20 apr-08 kl 10:13 »
Så har jag sett ett hus med jordvärme också. Hur funkar det, för och nackdelar? Är det sånt som krånglar mycket? Kan huset ha skadats vid installation (så som man hört talas om när det gäller bergvärme)? I annonsen står det "jordvärme ger låg driftskostnad", men sen ser siffrorna mest konstiga ut. Så hur billigt är det? På ett ungefär alltså!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sommartorparn

SV: jordvärme
« Svar #1 skrivet: 20 apr-08 kl 11:10 »
Vi har en granne som får jordvärme långt nerifrån och en som har slingor ca 1/2 - 1 m under gräsmattan. Den senare b ö r väl ha någon annan värme också, för hur varmt diskvatten får man annars på vintern? Men de där pumparna måste nog drivas med el. Kostnad?

M8e

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 20 apr-08 kl 11:53 »
Bergvärme och jordvärme fungerar typ likadant. Exakt samma teknik och kanske även exakt samma "pumpar". Den stora skillnaden är att det ofta är billigare att gräva än att borra...

När hus skadas av bergvärme så är det väl av vibrationerna när man borrar nära huset? När man gör jordvärme så blir det inga såna vibrationer. Men man måste dra ett par slangar genom en vägg/grunden, där skulle det ju kunna bli skador när man gräver och öppnar hål, fast det måsta man ju med bergvärme också.

Sen skulle jag gissa att verkninggraden på jord värme blir lite lite sämre på vintern jämnfört med bergvärme. Men det blit inte många extra kronor per år i elkostnad.
« Senast ändrad: 20 apr-08 kl 14:04 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Lotus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 21 apr-08 kl 17:54 »
Har ingen egen erfarenhet at jordvärme men två grannar har det och är rätt missnöjda båda två då gräsmattan totalförstörts och man ser slingorna i marken! De kan inte plantera som de vill pga oregelbunden värme i marken och då det är risk att skada slingorna. Men, som jag sagt till dig tidigare i energifrågor, så tycker jag att allt är bättre än direktverkande el och olja! Och det bästa (= billigaste och miljövänligaste) är pellets och bergvärme. Det finns ju luftpumpar också men de är fula (både invändigt och utvändigt på huset) och låter.

Lycka till med husköpet  ;) !

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 22 apr-08 kl 22:01 »
Här hos oss är det väldigt många som bytt till jordvärme. Det beror bl.a. på att det är ganska långt ner till bergrunden och markytor finns det gott om.
Måttet 1 - 1.2 meter är noga uträknat och vad jag förstår skall detta vara idealet.

De flesta är nöjda, jag har inte hört något annat. Man kunde förvänta sig att kälen går djupare runt slingorna men här på vår sandjord märks inte något av detta. Kan bero på att vi har ett ganska konstant grundvatten med förmodligen högt flöde då klarälven hela tiden flödar genom.

Det jag peersonligen har emot alla former av värmepumpar är att det fortfarande är El och verkningsgraderna som försäljare anger oftast är under absolut bästa förutsättningar. Blir det riktigt kall så startar en ren elvärmare. Kan inte säga var denna gränsen går för jord/bergvärme men det beror på hur mycket slang som grävts ner.

Slutligen får man säga att tekniken är rätt ny. Inte som teknik men den enorma utbyggnaden som varit de senaste åren. Hur denna massproducering och prispress ( och lycksökare) av utrustning påverkat kvaliten kan man inte säga förrän om ett tiotal år. Det som jag då mest oroar mig för är att verkningsgraden kommer att sjunka långsamt, man måste vara vaksam på när gränsen är nådd för underhåll och i värsta fall byte.

Här kommer nästa steg av lycksökare att försöka punga mesta möjliga av villaägare som har investerat i en utrustning som är svår att ersätta.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ca

« Svar #5 skrivet: 07 jun-08 kl 20:17 »
kombineras vp i med en effektiv kamin eller kakelugn ,att användas vid minusgrader,är säkert systemet godtagbart även om elkostnaden rasar iväg under hösten. Ställ ner värmekurvan och elda med ved ifall komforttemperaturen känns knaper.

HJFF

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 09 jun-08 kl 21:19 »
För att återgå till frågan, jag tycker jordvärme är ett bra alternativ, vad som är viktigt är att ta reda på om anläggningen är riktigt dimensionerad, den nedgrävda slangen ska vara så lång att inte temperaturen i marken sjunker från år till år och inte blir kallare än ett par minusgrader som kallast, elementstorleken är också väldigt viktig och i norrland bör dom klara att värma huset vid en utetemperatur på -30 vid en framledning på ca 45-55 grader (många värmepumpars max)

Verkningsgraden är i princip skillnaden mellan tempen i slangen i marken och varmvattnet ut till elementen så STORA element och LÅNG slang! (här HAR storleken och längden betydelse) :P

Att välja för stor värmepump har endast den nackdelen att det blir många kompressorstarter (påstås förkorta livslängden) men det går att fixa med att utöka vattenvolymen i systemet tex en tank innan vattnet går till elementen.

Är anläggningen riktigt dimensionerad så kommer du att ha en energiförbrukning på 5000-6000 kwh per år + hushållsel i norrland om huset är normalstort

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 22 jun-08 kl 07:46 »
Jordvärme är bra bara man är medveten om att det tar värme från tomten, bergvärme är förståss bättre men dyrare. Numera så börjar också luft/vatten-vvärmepumparna bli ett alternativ.

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 22 jun-08 kl 21:07 »
Jordvärme är bra bara man är medveten om att det tar värme från tomten, bergvärme är förståss bättre men dyrare. Numera så börjar också luft/vatten-vvärmepumparna bli ett alternativ.
Men den värmen kommer ju tillbaka under sommaren. ???
Hur kan bergvärme vara bättre? Där har man ju redan idag problem på vissa ställen att berget sakta kyls ner år från år.
Sen är ju jordvärme billigare och har bättre verkningsgrad.

covboy

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 jun-08 kl 21:27 »
Det är ju inte värmen man tar ur jorden utan värmeskillnaden som behövs ..

bacchus

• Västergötland
    • Wienåret
« Svar #10 skrivet: 22 jun-08 kl 21:38 »
Det är ju inte värmen man tar ur jorden utan värmeskillnaden som behövs ..

Öhm, hur menar du nu. Effekten man får ut beror ju på värmeskillnaden, men jorden man tar energin från blir ju samtidigt kallare. Dvs det är värmen man tar ur jorden som man behöver.

(Uppdaterad efter nästa inlägg)
« Senast ändrad: 22 jun-08 kl 22:01 av bacchus »
"Jeden Tag, jede Sekunde triffst Du eine Entscheidung, die Dein Leben verändern kann."
-- Lola rennt

covboy

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 jun-08 kl 21:52 »
Det kan jag inte tro :o

AnnaPanna_is_back

« Svar #12 skrivet: 23 jun-08 kl 22:15 »
Vi har jordvärme, 450m som är nergrävd i beteshagen, där det inte spelar så stor roll om det inte är helt plant. Mycket nöjda och vi har varmt vatten jämt när vi behöver, även när vi har 3 tonåringar hemma som ska duscha.

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 23 jun-08 kl 22:21 »
Öhm, hur menar du nu. Effekten man får ut beror ju på värmeskillnaden, men jorden man tar energin från blir ju samtidigt kallare. Dvs det är värmen man tar ur jorden som man behöver.

(Uppdaterad efter nästa inlägg)
Men fördelen med jordvärme är ju att slingan ligger så grunt att den värms upp av solen nästa sommar.

bacchus

• Västergötland
    • Wienåret
« Svar #14 skrivet: 23 jun-08 kl 22:40 »
Men fördelen med jordvärme är ju att slingan ligger så grunt att den värms upp av solen nästa sommar.

Jodå, marken värms upp så systemet kommer att funka. Marken kommer bara att få en ny, lite lägre,  medeltemperatur. Har inte riktigt koll på hur mycket kallare marken blir, men jag har hört att det påverkar vad man kan odla där. (Med lite tur kanske det kan döda mossan i gräsmattan ;) )

Med bergvärme är det ju samma sak, grundvattnets temperatur sänks något tills det hittar en ny jämnvikt i brunnen som sedan fylls på med nytt "varmt" vatten hela tiden. Problemet där är att om man har sitt borrhål för nära grannens så kan man få hans redan nedkylda grundvatten i brunnen att försöka utvinna värme ur.
"Jeden Tag, jede Sekunde triffst Du eine Entscheidung, die Dein Leben verändern kann."
-- Lola rennt

covboy

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 jun-08 kl 22:47 »
Tempen i jorden varierar mellan 6-4 grader oberoende vad du gör.. inte kan man lagra värme i jorden :P,värmen stiger uppåt..

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 23 jun-08 kl 23:06 »
Marken kommer bara att få en ny, lite lägre,  medeltemperatur. Har inte riktigt koll på hur mycket kallare marken blir, men jag har hört att det påverkar vad man kan odla där. (Med lite tur kanske det kan döda mossan i gräsmattan ;) )
Dom problemen hade man på 70 talet. När man grävde ner slingan 2 meter djupt. Dom problemen finns inte längre. Om man inte grävar ner slingan på norrsidan av ett berg eller liknande.

Så det är en av dom gamla skrönorna som lever kvar.

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 23 jun-08 kl 23:10 »
Tempen i jorden varierar mellan 6-4 grader oberoende vad du gör.. inte kan man lagra värme i jorden :P,värmen stiger uppåt..
Vätskan som kommer in från marken ligger mellan +18till -3 på min anläggning. Beroende på vilken årstid man kollar och hur mycket sol det har varit under sommaren. Då har jag 350 meter slang och den ligger på ett djup av 70-90cm. Beteshage med lutning åt söder.

bacchus

• Västergötland
    • Wienåret
« Svar #18 skrivet: 23 jun-08 kl 23:10 »
Dom problemen hade man på 70 talet. När man grävde ner slingan 2 meter djupt. Dom problemen finns inte längre. Om man inte grävar ner slingan på norrsidan av ett berg eller liknande.

Så det är en av dom gamla skrönorna som lever kvar.

Kan stämma. Den anläggning jag sett som helt klart påverkar gräsets färg så man kan se var slangen går är från 81 eller 82. Allt blir bättre med utvecklad teknik. Den var dessutom dimensionerad så de inte kunde få varmare än 16 grader inne på vintern.
-- Lola rennt

covboy

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 jun-08 kl 10:45 »
Det beror väl på värmepumpens effekt hur mycket den kan ta ut och även på slingans längd..

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 5 användare
Tur-Johan, Ljunghonung, skräptanten, LimJans, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser