Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sy kläder av sämskskinn?  (läst 5277 gånger)

myospinae

Sy kläder av sämskskinn?
« skrivet: 19 apr-08 kl 21:30 »
Är sämskskinn något man skulle kunna sy kläder av? Jag tänker ev på tex bussaronger, shorts, mössor (som sommarkläder i första hand alltså). I varmt soligt väder borde det väl kunna svalka lite också om det nu suger upp fukt så bra? Skulle man även kunna impregnera utsidan med något om man tex skulle vilja göra en anorak av det materialet? Jag är nyfiken för sämskskinn skulle jag kunna få tag på både billigt och lättillgängligt.

Annelie80

• Jämtland
SV: Sy kläder av sämskskinn?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-08 kl 22:11 »
Skulle tro att det går alldeles utmärkt att sy det du funderar på av sämsk. Har sytt en kjol till mig och en bebisklänning av det själv än så länge. I hembygdsdräkter t.ex kan man finna historska exempel på kläder sydda av sämsk så finns även en tradition.

För att få ett mer vattentåligt skinn kan man rökgarva det som komplement till fettgarvningen. På köpet får man då också en vacker gulbrun färg.. Har en uppgift att det ska göras en rökning tre gånger. under hela garvningsprocessen för att fettet även ska tränga in bättre. Har gjort bara som en slutbehandling och tycker jag fått bra resulatat ändå. Den metoden är indiansk och inget man gjort traditionellt i Sverige vad jag vet. Använd murken björk och passa noga. Skinnen får inte blir för varma!

Mvh Annelie :D

Par

• Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
« Svar #2 skrivet: 09 jan-09 kl 08:07 »
Är sämskskinn något man skulle kunna sy kläder av? Jag tänker ev på tex bussaronger, shorts, mössor (som sommarkläder i första hand alltså). I varmt soligt väder borde det väl kunna svalka lite också om det nu suger upp fukt så bra? Skulle man även kunna impregnera utsidan med något om man tex skulle vilja göra en anorak av det materialet? Jag är nyfiken för sämskskinn skulle jag kunna få tag på både billigt och lättillgängligt.

Jag har en skjorta i braintan som jag haft ute i skogen i en del år nu. Fördelar: slitstarkt, mjukt, vindtätt, tål lägereldar. Backdel; lite wettex-känsla när det regnar (fast det tar ingen skada). För skalplagg som anoraker är nog barkgarvat bättre, det står emot blötan bättre.

Kaylaza

• -
    • Pinglans fotosida
« Svar #3 skrivet: 17 feb-09 kl 09:52 »
Sämskskinn är perfekt att sy kläder av (ta exemplet nordamerikanska indianer som använde det i århundraden, och svenska armén som hade sämskskinnsbyxor på 1600-1700-talen, om jag inte minns fel på årtalen, och många folkdräkter har fortsatt med denna typ av byxor).

Som någon ovan sade: det är mjukt och följsamt. Dock är det inte så vattentätt, eftersom narven skrapats bort, så ett bark- eller fettgarvat skinn med narven kvar kan vara att rekommendera som komplement om man vet att det blir regnigt =)
Det bästa med att vara nörd är att andra nördar förstår en.

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser