Det är jättestor skillnad på köpe-surkål och egen. Jag är inte heller så förtjust i köpt surkål, men hemmagjord är en helt annan sak! Smaken går inte beskriva, du får göra egen eller prova hos någon bekant...Att frysa surkålen tycker jag inte alls är nödvändigt, den blir godare och godare med tiden tycker jag. Den mognar liksom, den blir ju inte bara surare och surare.Jag kan varmt rekomendera Annelies Schönecks bok "Mjölksyrejäsning av grönsaker" den ger bra info om man inte är van sedan tidigare att mjölksyra.Jag har förstått att man kan göra på olika sätt, men jag saltar den rivna kålen, låter den stå ett tag, stampar den sedan och trycker ut vätska så det täcker kålen. Smaksätter med lite allt möjligt, paprika, vitlök, lagerblad... Överst lägger jag hela vitkålsblad så att inte den rivna kålen flyter upp, och sätter tryck på. OBS! Om man saltar måste man använda salt UTAN JOD, eftersom jod tar dör på mjölksyrebakterierna, tänker man kanske inte på...Fick smaka mjölksyrade rödbetor som stått i ett år, det var såååå gott! Det ska jag göra i höst, mums!
Eller gör egen surkål - läckert!
själv kunde jag äta det, men gott? Nä, tyvärr inte...
Blir det godare med tiden, att man vänjer sig vid smaken?