Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grålle traktor, men vilken modell?  (läst 21083 gånger)

Huggorm

• Gäst
Grålle traktor, men vilken modell?
« skrivet: 18 apr-08 kl 21:48 »
Jag har köpt mig en gammal grålle, men vilken modell är det egentligen? På en plåtbricka står det Harry Ferguson, Coventry någonting, men ingen modellbeteckning. Enligt säljaren är den troligen från 1952, men det är osäkert. Den är avregistrerad för många år sedan.

Det är en fyrcylindrig bensinare, avgassystem som går neråt, fyrväxlad, plusjordad, extratank för fotogen.

Kan det vara en Ferguson 23? Det verkar mest sannolikt, men jag hittar ingen bra info.

Huggorm

• Gäst
SV: Grålle traktor, men vilken modell?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-08 kl 22:18 »
Eller är det möjligen en Ferguson TEA20?

Misse

• nr 9424
« Svar #2 skrivet: 18 apr-08 kl 22:46 »
I mina okunniga ögon ser det ut att vara en vanlig TEA20 grålle, liknar min ena grålle, men med något fetare bakdäck?   
 19tums fälgar fram? Min ena har 19, den andra 16 tum.
Är kylare något i bilväg som är modifierat? Ser lite lustigt ut.

Måste väl finnas nån här som sitter inne med massa fakta :) ???
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 apr-08 kl 23:33 »
19 tum fram. Kylaren är bytt, är osäker på om det är original eller något universal. Funkar i alla fall

TEA20 kan det inte vara eftersom den har fotogendrift. TED20 skulle det kunna vara, eller TEE20. Men det är ju i stort sett samma efter vad jag lyckas läsa mig till

Nypålandet

« Svar #4 skrivet: 18 apr-08 kl 23:34 »
Den är fin iaf!

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 apr-08 kl 23:35 »
Den är fin iaf!

Ja, på långt håll en mörk natt  ;D

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 19 apr-08 kl 02:54 »
Om jag fattat rätt så är TEA-20 bensin, TED-20 fotogen, TEF-20 diesel

Övriga modeller har inte sålts i Sverige så vitt jag känner till, åtminstone inte i större omfattning.
Jag är ingen expert men har sett en himla massa annonser genom åren och det är beteckningarna ovan som använts.
Fast jag har kört Grålle en hel del, första gången när jag var sex år.
Det säger en del om Grållens användarvänlighet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ferguson_TE20
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 apr-08 kl 09:23 »
Det verkar som de flesta är överrens om att det är en TED-20, jag har även fått PM av en som verkar veta vad han pratade om. Efter vad jag förstår är den lik bensinvarianten förutom att den har lägre kompression, 5,1 i stället för 6,0. Och därför bara 24hk istället för 30. Är det någon som vet om det finns fler skillnader?

Själv körde jag inte Ferguson när jag var sex år, men väl International Harverstry. Okay, jag kanske var något år äldre, jag minns inte. Det jag minns är att min far inte visade hur man stannar, så jag fick åka runt, runt på gärdet i väntan på att han skulle komma tillbaka  ;D

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #8 skrivet: 20 apr-08 kl 11:13 »
Det verkar som de flesta är överrens om att det är en TED-20, jag har även fått PM av en som verkar veta vad han pratade om. Efter vad jag förstår är den lik bensinvarianten förutom att den har lägre kompression, 5,1 i stället för 6,0. Och därför bara 24hk istället för 30. Är det någon som vet om det finns fler skillnader?

Kollade instruktionsboken (TEA/TEC/TED/TEE-20) och det står att TE D-20 är fotogendriven normalspår och TE E-20 är fotogendriven smalspår. Vidare finns en sida med "särskilda anvisningar vid fotogendrift". Det finns två ämnen på denne sida: 1. startning av kall motor och 2. Val av bränsle för olika arbetsförhållanden. Yterligare finns någonting om en trevägskran för val av bränsle.

Själva har jag en TEA-20 (85) från 1954, med nedgående avgassystem, Solex förgasare och S.E.V. strömfördelare. Tillverkat av Standard Hotchkiss i Frankrike. Traktorn har 12V. elsystem. Det finns också 6V. system läste jag i min Danska verkstadshandbok (Olsson i Ellös).
Jag har samma fästande för strålkastaren som dina Grålle, vilket jag inte hade sätt förut tills nu. Mina framhjul är 6x16" och bakhjul är 11x28". I instruktionsboken står att det skulle vara 4x19" och 10x28".

Jag tycker att störste skilnaden mellan olika årsmodeller och/eller tillverkaren är förgasaren, strömfördelaren, avgasrörets position och hjulens diameter.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 20 apr-08 kl 11:39 »
Dax att köpa extra-utrustning, för klart grabben ska ha en båge?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tapio

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 20 apr-08 kl 12:43 »
Dax att köpa extra-utrustning, för klart grabben ska ha en båge?

Halaj!

Självklart!

En motorcykel höjer livskvaliten!

//T

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 apr-08 kl 18:05 »
En båge skulle ju förstöra traktorns klassiska linjer, och det vore det ju inte värt, eller??  ;)

Holländaren: Är solexförgasaren orginal? Jag har läst på lite, och jag har hittills bara sett Holley samt två sorters Zenith. Själv har jag Zenith 24T-2, den kanske var speciell för traktorer med fotogendrift? Angående lyktorna, så ser det ut att vara ett hemmabyggt fäste, gjort i vanligt vinkeljärn. Men jag har inte kollat så noga på det.

Har hållt på och krånglat för att få den att gå rent. Fick bland annat skruva ner bensinkranen och göra rent, den var så full i lös rost från tanken att bensinen inte rann igenom  :P

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 21 apr-08 kl 11:04 »
Jag har tippad en traktor en gång, i ett fjantigt litet dike. Sedan dess tycker jag att båge är ganska bra.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #13 skrivet: 21 apr-08 kl 14:08 »
Holländaren: Är solexförgasaren orginal? Jag har läst på lite, och jag har hittills bara sett Holley samt två sorters Zenith. Själv har jag Zenith 24T-2, den kanske var speciell för traktorer med fotogendrift? Angående lyktorna, så ser det ut att vara ett hemmabyggt fäste, gjort i vanligt vinkeljärn. Men jag har inte kollat så noga på det.

Tror väl att de solex är original ferguson men förmodligen inte mycket i Sverige. Jag ska kolla på Holländska och Franska hemsidor, kanske hitter jag liten mer info dit. Verstadhandboken berätter bara om Zeneith 24T-2 och Holley 859-A på äldre traktorer. Solexen har dock samma konstruktion och möjligheter som Zenith och Holley förgaseren.

Har hållt på och krånglat för att få den att gå rent. Fick bland annat skruva ner bensinkranen och göra rent, den var så full i lös rost från tanken att bensinen inte rann igenom  :P

Har den ståd still för länge tid?

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #14 skrivet: 21 apr-08 kl 14:14 »
Angående lyktorna, så ser det ut att vara ett hemmabyggt fäste...

Tyckte detsamma tills jag såg din Grålle.... ;)

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #15 skrivet: 21 apr-08 kl 19:28 »
Har kollat en Fransk Grålle forum.
Solex förgasaren och SEV fördelaren är monterade på alla Grållen som är tillverkade i Frankrike av Standard Hotchkiss. Standad Hotchkiss har använd lokala leverantörar för dessa delar. De Engelska traktorer är utrustad med Zenith och Holley förgasare och Lucas fördelare.

Det verkar vara så att det finns ingen reservdelar till solex och SEV. Det finns dock möjlighet att använda gamla Talbot och Simca delar till fördelaren.

För de som förstår Franska: http://jdatain.free.fr/forum/index.php

Lingon

« Svar #16 skrivet: 23 apr-08 kl 22:47 »
Rekommenderar www.TE-20.com en sida som har det mesta om grållen!

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 apr-08 kl 16:05 »
Har den ståd still för länge tid?

Ja, verkar så. Tanken är ganska ordentligt rostig inuti, så den har nog stått lång tid utan bensin. Funderar nästan på att byta den, vet inte riktigt hur jag skall få bort det annars. Fast det tar väll slut så måningom, och med några täta byten av bränslefilter samt rengöring av bensinglaset så kanske det löser sig. Lite rost skall väll dessa motorer klara av att hantera utan att skära

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #18 skrivet: 25 apr-08 kl 08:01 »
Kolla vattenpumpen. Den kan smörjas med fett från höger sidan. Generatorn kan vara tort också. Liten olja behövs kanske i bakre lager.

Lycka till!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #19 skrivet: 01 maj-08 kl 15:00 »
Ja, verkar så. Tanken är ganska ordentligt rostig inuti, så den har nog stått lång tid utan bensin. Funderar nästan på att byta den, vet inte riktigt hur jag skall få bort det annars. Fast det tar väll slut så måningom, och med några täta byten av bränslefilter samt rengöring av bensinglaset så kanske det löser sig. Lite rost skall väll dessa motorer klara av att hantera utan att skära

Rost i tanken tar du bort med en näve eller 2 av singel..  ( kanske mer om det e en stor tank )
Sen försök sen att sätta upp tanken på ett "stekspett" och snurra den  när du e trött på det montera tanken på andra hållet så du får stenen att trilla mot dom yter som inte är blästrade...

Sen sköljer du ur allt gunket med vattenslang genom påfyllningen... Montear du inte tanken direkt och fyller den så rekomenderar jag att du slår i en ganska fet olja bränsle blandning och på så sätt oljar in plåten...

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser