Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ljusa klor på valpar, alltid ljusa?  (läst 2534 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Ljusa klor på valpar, alltid ljusa?
« skrivet: 17 apr-08 kl 20:01 »
Hej!
Jag har ställt många frågor sista tiden och fler blir det nog säkert!
Vi har 10 ljuvliga storpudelvalpar. De föds svarta men skiftar till mer och mer grått under 2-3 år, då de ska vara färdig "färgade".
Vissa utav valparna har lite vitt på någon tass och har då också ljusare klor där. Enligt expertis växer oftast det vita bort när de blivit 6 månader. Då är frågan... kan klor som är ljusa mörkna då också, eller kan de ha några mörka och några ljusa på samma tass? Och... om man ska ställa ut, är det tillåtet då?
Många frågor... men är himla glad om någon kan hjälpa mig att svara på detta! Tack!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Ice

SV: Ljusa klor på valpar, alltid ljusa?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-08 kl 10:12 »
Klon är ju ljus för att pigmentet är ljust där klon växer ut. Om pigmentet där förändras så kommer ju också klofärgen att ändras. Det är fullt möjligt att ha olika klofärger på samma tass, ganska vanligt faktist. Tvivlar på att det ger nerdrag på utställning!

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #2 skrivet: 22 apr-08 kl 12:42 »
Tack!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Lusa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 apr-08 kl 23:37 »
En vit klo kommer förbli vit även i vuxen ålder.
Vad är det för ras? vad säger rasstandarden? Den avgör om du får avdrag på utställning beroende på om det är tillåtet eller ej, eller ej önskvärt.
« Senast ändrad: 25 apr-08 kl 09:35 av Lusa »

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #4 skrivet: 25 apr-08 kl 06:25 »
Det var bra att få läsa! Tack!
Vi har storpudel silver/grå
Marika

Lusa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 apr-08 kl 09:34 »
detta står om klor på pudel  i rasstandarden:

"Klorna skall vara svarta hos svarta och grå pudlar, De skall vara bruna hos bruna pudlar. Hos vita pudlar får klorna ha alla nyanser från hornfärg till svart. Hos aprikosfärgade och röda pudlar skall klorna vara bruna eller svarta.

Jag vet inte hur pass vita klorna på dina valpar är, men är dom bara ljusare i färgen kan det växer bort. Men en helt vit klo kommer antagligen alltid att förbli vit.

« Senast ändrad: 25 apr-08 kl 09:36 av Lusa »

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #6 skrivet: 25 apr-08 kl 10:40 »
Ja... det låter rätt det du säger! Av våra valpar är det faktiskt bara en som pratat om att eventuellt ställa ut, och den valpen har bara svarta klor. Det var mer än nyfikenhets grej att försöka ta reda på...
Tack
Marika

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser