Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt hönshusbygge - med bilder!  (läst 10739 gånger)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
Mitt hönshusbygge - med bilder!
« skrivet: 17 apr-08 kl 17:57 »
Hej!
Jag har skrivit i några trådar innan och lusläst hönsforumet på info! Jag tycker att det är mycket inspirerande att se andras foto på hönshus och interiörer. Nu tänkte jag bidra med lite bilder själv!
Min plan är att ha 4-6 åsbohöns och sen i augusti har jag i lugn takt börjat fixa till en del i vår bod som nu ska bli hönshus!
Valet föll på bodens 4:e avdelning, dörren längst till höger.

Hönshägnet blir till höger om boden, under äppelträdet och skyddat av buskaget. Jag har under vintern glesat ut buskarna. 

Det såg ungefär ut så här innan, sunkigt och fullt med bråte

Jag har isolerat boden med vindpapp och satt ut reglar och spikat fast masonitskivor på dessa. Taket var svårast, inga räta vinklar och en takhöjd från ca 1.70 till ca 2.20 m. Armarna blev riktigt trötta.... Alla springor är tätade med silvertejp som ju är övermålningsbar!

Jag har monterat en justerbar ventil och hoppas få en acceptabel, inte alltför hög fuktnivå i boden.

Ett fönster åt nordost och ett åt sydväst med gott om takutsprång och med sån här fin utsikt över potatislandet och Lillängen!

En anordning för sittpinnar och gödselskiva kom till under vintern. Jag valde ut ett par grova hasselstörar till att bli sittpinnar.

Målning påbörjad under den senaste veckan. En billig plastmatta skar jag också till för att underlätta vid storstädningen.

Förra helgen fixade jag till två reden, hoppas att de är inbjudande nog för hönorna!

Efter tips härifrån forumet så köpte jag på Harald Nyborg sk växthusplast. Denna är transparent, böjbar och ska fungera som gödselskiva! På så sätt får jag mer ljus på golvytan. Plasten är bara att vika på längden, ta ut och borsta/skrubba av vid rengöring.

Samtidigt pågår också bygget av hägnet som (förhoppningsvis) kommer att se ut som på min skiss, likt en pergola!

Stolparna jag fyndade på Blocket är nu målade. De är 1.90 höga, fast när de ligger ner ser de jättekorta ut!

Hmm.. De var det hela, hittills! Hoppas att jag i alla fall inspirerat någon!
Förhoppningsvis får jag tag på några Åsbohöns under försommaren!  :)

Jag är en otålig person, och att jag lyckats hålla på med detta projektet ända sen i augusti är nog rekord! Jag vill alltid bli klar med allt så fort som möjligt annars.. men jag håller på att lära mig att man kan njuta på vägen! Och jag har verkligen haft jättekul! Så till sommaren vill jag bara njuta av mina fina hönor som pilar runt i trädgården medan jag själv ligger i en solstol och bara slappar!  8)

Mvh
Johanna

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Lotus

• Ångermanland
SV: Mitt hönshusbygge - med bilder!
« Svar #1 skrivet: 17 apr-08 kl 19:58 »
Hej Johanna!

Jag har smygföljt ditt bygge i en annan tråd! Om jag vore höna skulle jag gärna flytta in i ditt hönshus! Framförallt gillar jag din tänkta voljär!
Lycka till med byggandet!

//Lotus

amarantus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 apr-08 kl 20:09 »
Va kul med ditt bygge :D det blir ju jättefint men jag oroar mig över att du kanske har tätat lite för mycket. Tejpen och plastmatta ::)...det är allt bra med lite självdrag och haft värmelampa som insats istället. men det kanske går bra...

Sia

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 17 apr-08 kl 20:27 »
men, var är findus? jag ser ju att Petsson bor någonstans i närheten  ;)
vad fint du har det, och vad fint dina höns kommer få det! jag avundas dig!!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 17 apr-08 kl 20:54 »
Med ventiler borde det väl gå bra? En ventil syns ju redan på bild och någon mer på låg höjd måste väl räcka!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #5 skrivet: 17 apr-08 kl 20:59 »
Lotus! Hittar jag inga åsbohönor så kanske du kan va stand in! ;)

Jag kommer att va uppmärksam på hur det blir med fukt vs luft in och ut. Kommer även att få in luft vid fönstrena och ju genom utgången till hägnet liksom är inte dörren in till hönshuset tättslutande..Vi får se hur det utvecklar sig framemot hösten/vintern...
Jag har själv haft oturen att bo i ett hus med urkass ventilation och fukt..som vi tack o lov bara hyrde..så jag är mycket uppmärksam på ämnet!!
Tack i alla fall för påpekandet! Det är alltid bra att få tips och råd! Fler synpunkter emottages tacksamt!

Sia! Här finns ingen Findus men dock en Boris!  :D  ( hihi, älskar verkligen Sven Nordströms illustrationer! )

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 17 apr-08 kl 21:18 »
Jättefint bygge, ljust och trevligt. ;)

När får jag flytta in ;D

Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #7 skrivet: 20 apr-08 kl 18:12 »
Jättekul att följa bygget "från ax till limpa" sas Tänk om alla tog sådana här fina och pedagogiska bilder på sina byggen ;) Jag gissar att hönsen kommer att trivas bra och skulle det bli för mörkt därinne (som i mina hemtrakter vintertid) så köp några sk garderobslampor med batteri vet´ja :)
LYCKA TILL!!!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Lotus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 20 apr-08 kl 20:59 »
Lotus! Hittar jag inga åsbohönor så kanske du kan va stand in! ;)

Jag kommer att va uppmärksam på hur det blir med fukt vs luft in och ut. Kommer även att få in luft vid fönstrena och ju genom utgången till hägnet liksom är inte dörren in till hönshuset tättslutande..Vi får se hur det utvecklar sig framemot hösten/vintern...
Jag har själv haft oturen att bo i ett hus med urkass ventilation och fukt..som vi tack o lov bara hyrde..så jag är mycket uppmärksam på ämnet!!
Tack i alla fall för påpekandet! Det är alltid bra att få tips och råd! Fler synpunkter emottages tacksamt!

Sia! Här finns ingen Findus men dock en Boris!  :D  ( hihi, älskar verkligen Sven Nordströms illustrationer! )

Johanna!

Jag kan vara stand in istället för Åsbo!! Det kostar dock lite....

Som betalning önskar jag Boris! Jag är kär! Vilken undebart vacker kisse!! Är det en skogskatt?

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #9 skrivet: 21 apr-08 kl 13:07 »
Tack! Jag tycker själv det är inspirerande med trådar som visar hur andra gjort! Man får alltid nåt tips eller hjälp med ett knepigt problem! Såg själv en liknande tråd, kanske var det här på alternativ, nån visade hela byggskedet av hägn! Fram för mer såna trådar!

Lotus! Ja, Boris är underbar! Jag är väldigt fäst vid honom. Han är ingen skogskatt, utan en sibirisk katt! Det finns både bilder och lite att läsa om honom och rasen på min websida! Sibirierna är mycket sociala, orädda, läraktiga och påminner en hel del om hundar till sitt sätt!
Förresten - Boris tog sin första mus i går!!! Mäkta stolt matte  :)

Sorry Lotus! Nåt byte blir det inte ;) ;)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #10 skrivet: 17 maj-08 kl 23:57 »
Bygget går vidare! Nu har hönsgården börjat ta form, med en stadig stolpe i hägnets mitt, och med mina fina röda stolpar till nätväggarna. Har börjat gräva ner nät, ca 40 cm runt hägnet. Även börjat tillverka dörr, ska ha två stycken tänkte jag, och så breda så jag kommer in med skottkärran! Hägnet kommer att bli mycket lummigt med flädern, äppelträdet utanför och ovanför hägnets tak, och så parksallaten som trivs här! Har börjat lägga in grästuvor som verkar trivas! nät och krampor ligger i carporten o väntar på att användas :)

Här är lite bilder på hur bygget framskrider! Håll till godo!

Avbarkad tall, lite linolja och en betongplint!

En av dörrarna!

Liten söt trapp med lucka! Takutsprång som skydd för regn på gång...
« Senast ändrad: 17 maj-08 kl 23:59 av Johanna O »

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #11 skrivet: 11 jun-08 kl 22:52 »
ojojoj så fint det blir! Vi började nyss med ett liknande projekt, men sen blev det så stressigt när hönsen plötsligt dök upp, så allt är inte klart än. Men det är i alla fall beboeligt både inne och ute.
ofrivilligt hönslös

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #12 skrivet: 14 jun-08 kl 00:17 »
Jag har varit flitig ;)
Jag har fått upp tempot och hägnet börjat bli klart. Gör sista meterna på nätväggen imorgon, sen är det dags för nättaket!
Hägnet norr ifrån, med ingång.

Ingången på södra sidan.

Söder ifrån.

Norr ifrån.

Dörren på norrsidan, har idag fått snygga, svarta hakgångjärn.

Väderskydd över hönsens utgång från huset!

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #13 skrivet: 14 jun-08 kl 10:53 »
Så roligt att det går så bra!
ofrivilligt hönslös

Ulricaa

• -
« Svar #14 skrivet: 14 jun-08 kl 13:16 »
VAd fint det blir! Den ska jag minnas den tråden och behålla när jag själv ska börja med mitt bygge :)
Kramisar Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #15 skrivet: 15 jun-08 kl 11:21 »
Åhh så lummigt och fint, hönsen kommer att stortrivas - all lycka!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Stavern

• Norge
« Svar #16 skrivet: 17 jun-08 kl 21:17 »
Så där borde alla hönsgårdar se ut....tänk vad dom kommer att trivas där inne!! Grattis =)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #17 skrivet: 20 jun-08 kl 00:28 »
Åh, tack ska ni ha! Mitt mål har varit att få det så bra för hönsen som möjligt. Jag har fått mycket inspiration från böcker, men framförallt från detta forum! Tack!
Nu har jag fått tag i en grupp blommor! :) Längtar ;)

Stavern

• Norge
« Svar #18 skrivet: 20 jun-08 kl 10:54 »
Ser fram åt o se en bild på när dom sprätter runt i sitt nya hus o gård  :)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Stavern

• Norge
« Svar #19 skrivet: 16 jul-08 kl 13:07 »
Har blommorna kommit?? Flera bilder?   :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser