Hej!
Jag har skrivit i några trådar innan och lusläst hönsforumet på info! Jag tycker att det är mycket inspirerande att se andras foto på hönshus och interiörer. Nu tänkte jag bidra med lite bilder själv!
Min plan är att ha 4-6 åsbohöns och sen i augusti har jag i lugn takt börjat fixa till en del i vår bod som nu ska bli hönshus!
Valet föll på bodens 4:e avdelning, dörren längst till höger.

Hönshägnet blir till höger om boden, under äppelträdet och skyddat av buskaget. Jag har under vintern glesat ut buskarna.

Det såg ungefär ut så här innan, sunkigt och fullt med bråte

Jag har isolerat boden med vindpapp och satt ut reglar och spikat fast masonitskivor på dessa. Taket var svårast, inga räta vinklar och en takhöjd från ca 1.70 till ca 2.20 m. Armarna blev riktigt trötta.... Alla springor är tätade med silvertejp som ju är övermålningsbar!

Jag har monterat en justerbar ventil och hoppas få en acceptabel, inte alltför hög fuktnivå i boden.

Ett fönster åt nordost och ett åt sydväst med gott om takutsprång och med sån här fin utsikt över potatislandet och Lillängen!

En anordning för sittpinnar och gödselskiva kom till under vintern. Jag valde ut ett par grova hasselstörar till att bli sittpinnar.

Målning påbörjad under den senaste veckan. En billig plastmatta skar jag också till för att underlätta vid storstädningen.

Förra helgen fixade jag till två reden, hoppas att de är inbjudande nog för hönorna!

Efter tips härifrån forumet så köpte jag på Harald Nyborg sk växthusplast. Denna är transparent, böjbar och ska fungera som gödselskiva! På så sätt får jag mer ljus på golvytan. Plasten är bara att vika på längden, ta ut och borsta/skrubba av vid rengöring.

Samtidigt pågår också bygget av hägnet som (förhoppningsvis) kommer att se ut som på min skiss, likt en pergola!

Stolparna jag fyndade på Blocket är nu målade. De är 1.90 höga, fast när de ligger ner ser de jättekorta ut!

Hmm.. De var det hela, hittills! Hoppas att jag i alla fall inspirerat någon!
Förhoppningsvis får jag tag på några Åsbohöns under försommaren!
Jag är en otålig person, och att jag lyckats hålla på med detta projektet ända sen i augusti är nog rekord! Jag vill alltid bli klar med allt så fort som möjligt annars.. men jag håller på att lära mig att man kan njuta på vägen! Och jag har verkligen haft jättekul! Så till sommaren vill jag bara njuta av mina fina hönor som pilar runt i trädgården medan jag själv ligger i en solstol och bara slappar!

Mvh
Johanna