Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt hönshusbygge - med bilder!  (läst 10723 gånger)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Mitt hönshusbygge - med bilder!
« Svar #40 skrivet: 24 okt-08 kl 23:16 »
Citera
är du klar?

Jo, jag är nog det. Har någon detalj kvar att ordna med innan jag blir helt nöjd. Ska bla göra nån vindskyddstunnel, i form av en vinklad gång, innanför deras utgång till gården, så att det inte blåser rakt in i huset.

Lite ommöblering har det blivit i hönshuset, mest för att jag lättare ska komma åt att plocka ägg, fylla på foder och så vidare.
Eftersom mina inte alls sover på sina sittpinnar, är där mest på morgonkvisten innan de går ut...  ::) så sover de på golvet. Jag lade en bit frigolitskiva på golvet i deras sovhörna, under spånet, som reflekterar deras värme.

Min supersnälla tupp! Nu med friska ben :)

Så har jag byggt ett litet tak i hönsgården, med en hylla under. Så att de har en torr yta utomhus, även under vinterhalvåret!

Hönsgården en augustimorgon

Gott om fallfrukt blev det i år, till hönsens och koltrastarnas förtjusning. Eller som min 5-årige brorson sa - Vilken tur att det står ett äppelträd här!  ;D ;D

Småhönorna är förtjusta i att flyga upp i fläderträdet och vila sig. Inifrån vårt hus ser de ut som svarta dunbollar i trädet  ;D

Så nu njuter jag bara av mina Svarta!

Svart-Stinas ägg

Plättar på gång, i mormors mors gamla plättlagg!

Vänliga hälsningar
Johanna

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #41 skrivet: 24 okt-08 kl 23:18 »
waow :o avis ;)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #42 skrivet: 25 okt-08 kl 07:59 »
Tack för att vi har fått följa ditt hönshusbygge och hönornas liv och leverne. Fina ägg och säkert goa plättar med. Vi har ännu inte så många ägg att vi har kunnat unna oss lyxigare än omelett, men den lever vi länge på ;-)

Trevlig helg önskas från oss i Kolbäck

Ps. Ett nytaget  foto  från utsikten. Ds
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #43 skrivet: 25 okt-08 kl 13:05 »

Tack Ivigtut!
Vad fina dina hedemoror är Inga-Karin !
Här är kanonväder, har precis fotograferat grannens åsbohöns, så visst har vi en härlig helg!

Mvh
Johanna - och de Svarte
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

höna bönan

• -
« Svar #44 skrivet: 25 okt-08 kl 23:07 »

Hej

jag har följt hönshusbygget..Va fint det vart som ett litet palats med den fina paviljongen..
Mina hönor har kompaktliving i en gammal lekstuga..

Svart höns är så fina , skulle gärna vilja ha....om jag inte hade så trångt
Men har mina Gammelsvensk dvärghöns som jag satsar på..

Dom har aldrig  velat sova på pinne..När jag satt upp en planka gick det bra..Dom har sina egna ideer..

Lycka till med dina höns och ditt fina hönshus

Har Gammelsvensk dvärghöns...Och Hedemora höns

taccotad

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 26 okt-08 kl 10:45 »
Du har gjort det så himla fint! Önskar att vi får till nåt liknande.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #46 skrivet: 25 nov-08 kl 10:03 »
Japp, så var det dags att väcka tråden till liv!
Min sambo har bestämt sig för att bygga en liten solpanel på taket till hönshuset och leda in lite plusgrader till hönsen  ;D
Ska bli kul att se hur resultatet blir. Ska nämnas att detta görs som ett hobbyprojekt och inte är ekonomiskt lönsamt, dock kommer vi att så långt det är möjligt använda oss av material som ligger och skräpar här. Jag har gamla fönster till mina drivbänkar, hos grannen fick vi ett stycke takplåt, lite brädstumpar har vi själva...
Den drivande tanken är väl att se om man kan bygga solpanelen själv och få den att funka, och blir det lite extra plusgrader hos hönsen så tror jag bara att de blir glada!

Mvh
Johanna

taccotad

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 25 nov-08 kl 10:12 »
Åh vad smart! Ska bli intressant att höra hur resultatet blir. Du/ni verkar vara så drivande och har hela tiden något på gång. Önskar att jag var en höna hemma hos er ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 1 användare
AndersG

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser