Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagjobb och sidoinkomst?  (läst 7661 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Dagjobb och sidoinkomst?
« Svar #20 skrivet: 12 maj-08 kl 18:45 »
Men har kollat lite på nätet, och hittat hjullastarutbildningar som är på åtta veckor... Gissar att de kostar en del då också!

Äsch åttaveckorsutbildning är för hopplösa fall på arbetsförmedlingen, kan man köra lite traktor och är läskunnigt fixar man det lätt på 3 eftermiddagar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Norrsken

• -
« Svar #21 skrivet: 12 maj-08 kl 18:54 »
Äsch åttaveckorsutbildning är för hopplösa fall på arbetsförmedlingen, kan man köra lite traktor och är läskunnigt fixar man det lätt på 3 eftermiddagar.

Gissar att det finns fler ställen som har kurser... Detta ställe hade åttaveckors, eller prov direkt om man hade minst fem års, eller 5000 timmars dokumenterad erfareneht...

Fast, vissa arbetsgivare kanske nöjer sig med att man kan...

Gissar att jag kommer att testa att ploga ridbanan med farsans traktor några gånger då ;D
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 maj-08 kl 21:08 »
För att återgå till Klaus så körde jag rätt mycket truck när jag jobbade på Lantmännen. Jag fick en femminuters utbildning. Här är spakarna, framåt, bakåt, höger, vänster, uppåt, neråt, där är magasinet och nu kommer lastbilen. Det gick så bra så. Jag tappade bara en enda pall utsäde på hela tiden.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 15 maj-08 kl 16:51 »
Truck och hjullastare har inte ett skit med varandra att göra. För att köra hjullastare så går man till närmaste grusgrop och frågar vad gubben ska ha för att köra 2 timmar efter arbetstid med en.
Jo, om man ska lära sej gör man så, men man får tyvärr inte köra utan utbildningsbevis och skriftligt körtillstånd från arbetsgivaren, det är nytt sen 1:a juli förra året. (Och så länge det inte händer nåt är det ju lugnt, men den dagen man råkar mosa en felparkerad personbil med skopan är det bra att ha något att vifta med...och så skulle man ha saftblandarna på oxå... :P )
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #24 skrivet: 15 maj-08 kl 20:51 »
Jo, om man ska lära sej gör man så, men man får tyvärr inte köra utan utbildningsbevis och skriftligt körtillstånd från arbetsgivaren, det är nytt sen 1:a juli förra året. (Och så länge det inte händer nåt är det ju lugnt, men den dagen man råkar mosa en felparkerad personbil med skopan är det bra att ha något att vifta med...och så skulle man ha saftblandarna på oxå... :P )

Nja, arbetsgivaren kan utfärda ett skriftligt tillstånd när han anser att du är tillräckligt utbildad och då är det bra om du kan visa att du kan hantera maskinen ifråga.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Filip Skräplund

« Svar #25 skrivet: 15 maj-08 kl 21:04 »
Bor man inte alltför avigt är taxi ett alternativ, ofta får man taxibehörigheten betald.
Visserligen har dom nåt slags prestationslön, men folk livnär sig på det åtminstone.
Med taxibehörighet kan man väl också köra skolskjuts, eller?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Norrsken

• -
« Svar #26 skrivet: 16 maj-08 kl 10:05 »
Bor man inte alltför avigt är taxi ett alternativ, ofta får man taxibehörigheten betald.
Visserligen har dom nåt slags prestationslön, men folk livnär sig på det åtminstone.

Eller köra gamlingarna i färdtjänst när jag inte råkar få värma deras mat då ;)

Staplerfahrer har jag testat när jag var sjutton, och sommarjobbade på min fars jobb... En gubbe där tyckte det var elände att farsan inte övningskörde med mig, och satte mig i trucken för att öva. Jag kan väl meddela att jag åtminstone inte hade ihjäl någon... ;D

Radar

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 17 maj-08 kl 22:34 »

När jag tog taxilegitimationen (8,5 år sedan) försökte jag få arbetsförmedlingen att betala denna för mig. Med motiveringen att jag var lovad heltidsarbete när detta var klart. Detta var också sant. Detta vägrade de att göra. Kanske är det annorlunda i andra kommuner.
AF's motivering var att de hade så många arbetslösa(-sökande) taxichaufförer inskrivna. Det beror antagligen på att det kan vara ett säsongsbetonat jobb. Ibland behövs många, och ibland färre.
Det är ofta också ett deltidsjobb, vilket innebär att den tid man inte jobbar är man ju arbetslös. Nog är det bättre att jobba något än att inte jobba alls? Det blev lite annorlunda regler i April. Vilket med nuvarande regelverk innebär att vara arbetslös på deltid är det absolut sämsta alternativet.
Möjligen kan jag få läkaren att skriva ett intyg på deltids-sjukskrivning. Med möjlighet att kunna jobba mer under perioder när jag har mindre ont i kroppen. Då skulle jag inte behöva stämpla något alls.

Löneformen som nämns här kallas provisionslön. Alltså lönen är en viss procent av vad man kört in. Det är en verklig djungel av olika löneformer och anställningsformer.
Provisionslön inklusive semesterersättning, Provisionslön + semesterersättning, Timlön med eller + semesterersättning, Månadslön, Timlön+viss provision med eller + semesterersättning. Finns säkert flera former.
Anställnings former då. Fast anställd, Behovsanställd, Visstidsanställd. Kanske någon mer också.
Alla dessa former har sina för och nackdelar. Både för arbetsgivaren och arbetstagaren.

Jag tror att man automatiskt får rätt att köra skolskjuts med taxilegitimation. Att döma av ämnesrubriken gällde det dagjobb med sidoinkomster. Skolskjutsarna går dagtid så det faller bort. Jag minns nu inte vad som står i inläggen tidigare. Det kanske fanns möjlighet ibland.
Färdtjänst, sjukresor och vanlig taxikörning går ju nästan alla dygnet runt. Lite beroende på vilken ort det gäller. Vilka avtal företaget har o.s.v.

Yrket som sådant är oftast trevligt och roligt. Det händer ibland att man får in ett rötägg i bilen, men det är sällsynt. De senaste tre åren kör jag så gott som bara färdtjänst. Under mina 16-17 år som yrkeschaufför (körde tidigare budbil) är det vad jag trivs absolut bäst med.

Yrket som sådant kan jag rekommendera. Under förutsättning att man är rätt sorts människa, som orkar med alla dessa olika människor man ska skjutsa.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Falin

• -
« Svar #28 skrivet: 17 maj-08 kl 22:41 »
Jag tog busskort på KomVux! Jo, det är sant.  :)

Filip Skräplund

« Svar #29 skrivet: 18 maj-08 kl 05:40 »
Det där att arbetsgivaren betalar taxilegget gäller i Stockholmstrakten vet jag, men troligen inte i landsorten där konkurrensen om jobben är större.
Ska man flytta ut från storstan kan det alltså vara taktiskt att skaffa behörighet innan flytt, gäller också busskort.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 18 maj-08 kl 10:41 »
Jag betalade mitt busskort alldeles själv och det kostade tretusenfemhundra spänn. Visserligen var det 20 år sedan.

Googlade lite och tog första bästa jag hittade: http://www.str.se/hemsidor/priser.asp?strnr=1325&filial=
Han vill ha 10800:- för ett liknande paket idag som jag tog den gången för 20 år sedan.

M.a.o. så går första månadslönen till att betala körkortet, sen är det full fart...
« Senast ändrad: 18 maj-08 kl 10:46 av gengaskokaren »
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Norrsken

• -
« Svar #31 skrivet: 19 maj-08 kl 17:36 »
Jag betalade mitt busskort alldeles själv och det kostade tretusenfemhundra spänn. Visserligen var det 20 år sedan.

Googlade lite och tog första bästa jag hittade: http://www.str.se/hemsidor/priser.asp?strnr=1325&filial=
Han vill ha 10800:- för ett liknande paket idag som jag tog den gången för 20 år sedan.

M.a.o. så går första månadslönen till att betala körkortet, sen är det full fart...

Hmmm... Alltså, en liiten fundering är ju hur många körlektioner man kan tänkas behöva för ett C eller D-kort... Jag menar, lastbilar står ju inte på var mans bakgård, så det är ju inte lika lätt att öva privat mellan lektionerna. Men å andra sidan så slog det mig att man kanske inte behöver lika många lektioner som när man tog B-kort. Jag menar, om man har viss körvana. Har kört minibuss en del, så det där att det kan vara annorlunda att svänga har jag ju provat, om än i mindre skala. Skåp har jag kört det största tillåtna för b-kortet. Släp ger jag definitivt tusan i, för det har jag inte kört minsta lilla kärra ens! Men, ett C eller D-kort känns det som att jag eventuellt skulle kunna klara utan allt för många lektioner... Vad tror ni som vet?

M8e

• Västerbotten
« Svar #32 skrivet: 19 maj-08 kl 19:08 »
Men det är lite onödigt att betala för d-kort när staten kan göra det.
Det är totalt 300 poäng och alltså "heltids"studier i 15 veckor, med studiebidrag på 2 572kr per månad. :)
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 19 maj-08 kl 19:25 »
Staten betalar inte ett rött öre om du redan har jobb eller en utbildning av något slag.

C eller D klarar du säkert på max 15 lektioner om du har lite självförtroende. Med tanke på att ett paket är på 11 lektioner så klarar sig nog ett gäng på dessa 11.

Själv tog jag det på 14 lektioner och då hade jag inte kört en meter med stort fordon innan.

CE eller DE är det lite mer pyssel med då backmomenten kräver övning. DE är ett helt meningslöst körkort då ledbuss klassas som ett fordon och då klarar man sig med D. Bussar med rena släp är det bara vissa beställningsföretag som har, aldrig skol- eller linjetrafiken.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

M8e

• Västerbotten
« Svar #34 skrivet: 19 maj-08 kl 19:55 »
Skrev kanske lite slarvigt, men utbildningen är faktiskt statligt finansierad (kommunen slipper alltså betala).

Bidrag kommer som vanligt från csn, om man får bidrag. Men det är en komvux-utbildning och för att gå på komvux finns det inga krav på att man har en dålig utblindning eller inget jobb. Det borde inte vara någon skillnad för "Yrkesförare, persontransporter, buss, PUN002"

http://www.google.com/search?hl=en&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=jno&q=persontransporter+buss+%28PUN002%29&btnG=Search

Fast det är en yrkes-utbildning och inte en körkorts-utbildning. Så det tar lite extra tid.
« Senast ändrad: 19 maj-08 kl 20:07 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Falin

• -
« Svar #35 skrivet: 20 maj-08 kl 22:36 »
Den utbildningen som M8e pratar om är nog den jag har gått. Fast då var den inte riktigt så lång, men det kan ju ha ändrats eller variera lite. Och det fanns ganska gott om utrymme att jobba lite extra under tiden.  :)
Vem som helst kunde söka, och man fick ha vilken utbildning man ville innan. Flera hade jobb redan innan utbildningen var avslutad, främst som linjebussförare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 4 användare (2 dolda)
addebadde, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser