Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagjobb och sidoinkomst?  (läst 7693 gånger)

Norrsken

• -
Dagjobb och sidoinkomst?
« skrivet: 16 apr-08 kl 14:19 »
Den dag jag flyttar till gård lär jag ha ett problem, eftersom jag i princip bara jobbat i vården, och, dagis och liknande oftast bara håller öppet på dagtid. Jag funderar därmed på andra möjligheter att dra in nödvändiga pengar. Nåt slags jobb som det kan tänkas finnas som innebär dagtid, och som man kan tänkas få utan allt för mycken utbildning? Några idéer om vad man kan pyssla med hemifrån? Nåt som kan ge en liten grundtrygghet om man måste selektera och jobba ströpass dagtid i vården?

Det jag själv har kommit att tänka på är dagis (brukar ju eventuellt kunna gå att vikariera utan utbildning), eventuellt affär (fast vetetusan hur det är med jobb där), samt, sälja lite ägg och sånt (vilket man knappast blir rik på). Funderar även på groddar! Alltså, jag har provat att grodda frön hemma, och det var ju superenkelt! Och sen ser man vad groddar kostar i butik, så borde det kunna ge en nätt sidoinkomst i alla fall! Men vilka regler gäller då? Så fort det gäller livsmedel så verkar det finnas helt omöjliga regelverk.. :-\
« Senast ändrad: 16 apr-08 kl 14:23 av Fru Jansson »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Filip Skräplund

SV: Dagjobb och sidoinkomst?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-08 kl 14:35 »
Kanske fisk- och tomatodling?  http://allehanda.se/avdelning/harnosand/24746
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-08 kl 15:51 »
PERSONLIG ASSISTENT borde vara som klippt o skuren för dig! Visst finns kvälls o nattpass..men man kan också jobba dagtid!!
Din utbildning är ju en MERIT!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #3 skrivet: 16 apr-08 kl 21:51 »
Tja, pers ass har jag provat, lite ströpass här och där. Och... tja, måste man för att överleva så måste man. Men, det är inte riktigt min typ av jobb. Man bör komma jäkligt bra överens med den man är assistent åt, och sen är det riktigt riktigt segt att vara hos en och samma människa en hel dag. Har man otur hamnar man hos nån som röker som en skorsten i en enrummare (been there, done that och aldrig mer!) Man måste ju respektera dennes integritet också, och ja.. Ibland kan det väl tyckas vara en lyx att få betalt för att se på film eller läsa expressen, men... Tja, nån strödag då och då räcker! För mig alltså, för nån annan kan det ju vara drömjobbet. Men det brukar ofta gå under samma huvudman som annat vårdjobb, så pers ass nån gång då och då får jag nog räkna med!

Mitt problem är ju att jag inte har barnpassning kvällar och helger, så det jag gjort tidigare är svårt att ha som full försörjning! Kanske skulle ta nån strökurs på universitetet, så kanske man kan knäcka extra som lärare också... Finns ju många som vickar som lärare utan speciell utbildning...

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 18 apr-08 kl 15:59 »
Så dök det då upp. Nattjobb på äldreboende. Blir ju en hel del lediga dagar på ett sånt jobb, så.. villrådig funderar jag på att det eventuellt kan funka ett tag. Tjänsten är på 64% som brukligt.  Tar man 64% av en uppskattad heltidslön så blir det inte så mycket, men det brukar ju vara en hel del ob när det är natt. Så jag undrar om det finns folk som har koll på ungefär vad man kan tänkas få ut på en 64% natttjänst i kommun?

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 25 apr-08 kl 16:47 »
Så ytterligare funderingar. Alltså, för att bredda sin kompetens, och kunna söka fler olika typer av jobb.

Fundering ett. Truckkort. Har fått små hintar om att truckkort gör det lätt att få jobb/knäcka extra inom industrin. Vad jag förstått är det en utbildning på ca en vecka, som kostar några tusenlappar att gå.

Fundering två. Massageutbildning. Om man ändå småföretagar lite med hantverk och så så kanske man kan dra in nån krona på att massera stela nackar.. Kanske även kunna agera friskvårdskonsult i kombination med vårdjobb. Ragga kunder när man är ute och jobbar på olika ställen.

Fundering tre. Nåt i stil med lastbilskort eller busskort. Borde vara sånt som kan behövas lite här och var.. Fast det kanske kostar väl mycket att ta...

Vad har folk här för erfarenheter om ovanstående?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 25 apr-08 kl 19:15 »
Buss och lastbilskort är en given vinnare. Problemet med buss är att man lätt hamnar på dubbelvakt eller vad fenomenet nu kallas i sverige, 3 timmar körning i morgonrusning och 5 timmar på eftermiddagen. Inget kul. Jag måste fortfarande ta mitt förbannade släpkort.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 25 apr-08 kl 20:55 »
Buss och lastbilskort är en given vinnare. Problemet med buss är att man lätt hamnar på dubbelvakt eller vad fenomenet nu kallas i sverige, 3 timmar körning i morgonrusning och 5 timmar på eftermiddagen. Inget kul. Jag måste fortfarande ta mitt förbannade släpkort.

Hmmm... Då har jag nog inte uppfattat helt galet då. Måste kolla vad lastbilskort kan kosta. Har för mig att jag sett bussbolag som annonserar efter förare, som betalar busskortet åt folk de anställer... Men då kanske det blir riktigt knasiga arbetstider...

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 25 apr-08 kl 21:03 »
Som jag skrev nyss i en annan tråd, läste jag om en undersköterska som omskolade sig till rörmokare och började tjäna p e n g a r. Så vitt jag vet är det brist på  hantverkare, så om du är händig kan det kanske vara nåt.

Fast du var ju inne på groddar. Vad sägs om svampodling? Såg en gång en film som handlade om några som odlade svamp i en nerlagd bio. Det är väl inte samma hygienregler för odling av mat som lagad mat.
« Senast ändrad: 25 apr-08 kl 21:18 av Sommartorparn »

trädman

« Svar #9 skrivet: 25 apr-08 kl 22:07 »
Hmmm... Då har jag nog inte uppfattat helt galet då. Måste kolla vad lastbilskort kan kosta. Har för mig att jag sett bussbolag som annonserar efter förare, som betalar busskortet åt folk de anställer... Men då kanske det blir riktigt knasiga arbetstider...

Maskinförare är det också ont om. Beroende på fallenhet och maskintyp kan det dock ta en tid att komma upp i hyggliga prestationer. Hjullastarförare i täkt el motsvarande bör nog inte vara så väldigt lång startsträcka om man har hygglig fallenhet. Det lär också vara brist på bergborrare. Tyckte mig läsa att det finns gratis utbildning för den som är intresserad.

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #10 skrivet: 08 maj-08 kl 22:32 »
Bli Bilkårist och få körkortet därigenom.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 09 maj-08 kl 08:21 »
Maskinförare är det också ont om.
Jojomen, förarbevis för hjullastare är alltid en vinnare :) , gott om jobb i flera olika branscher, eller köra dumper kanske? Även om dumperapor inte står jättehögt i kurs, så har dom åtminstone mer betalt än en undersköterska eller barnskötare. Och även om det är mansdominerade miljöer, är man som tjej väldigt uppskattad när man väl har visat att man visst kunde lasta en bil+släp lika fort som grabbarna...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 09 maj-08 kl 09:23 »
är man som tjej väldigt uppskattad när man väl har visat att man visst kunde lasta en bil+släp lika fort som grabbarna...

Eller som en av lastbilstjejerna häromkring, kan backa den i mera krångligt terräng, snabbare än någon annan.

Norrsken

• -
« Svar #13 skrivet: 09 maj-08 kl 15:00 »
Jojomen, förarbevis för hjullastare är alltid en vinnare :)

Det är väl inte allt för långvarig utbildning för det?

Annars trivs jag ju väldigt bra som uska, men det är ju itne dumt att ha lite olika kompetenser! Om det inte finns jobb i en branch kansk edet finns i den andra! Det är min tanke i alla fall! Fördelningen kvinnor/män på arbetsplatsen är inget som bekommer mig! Jag ser hellre att en trevlig människa är trevlig oavsett kön! Det är alltså viktigare att folk är trevliga än vilket kön de har! :D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 09 maj-08 kl 15:53 »
Om inte annat har du användning för olika färdigheter på din lilla gård, så det är aldrig bortkastat!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 11 maj-08 kl 20:07 »
Det är väl inte allt för långvarig utbildning för det?
Vi som redan var inne i svängen, men enligt lag behövde ha våra kunskaper på papper, slarvade över det hela på en halvdag. Lite teori, samt en "uppkörning" med diverse praktiska moment. Det är något mer omfattande för den som inte kört innan.
Annars trivs jag ju väldigt bra som uska, men det är ju itne dumt att ha lite olika kompetenser! Om det inte finns jobb i en branch kansk edet finns i den andra! Det är min tanke i alla fall!
Fördelen med mitt (mansdominerade) jobb är dels att jag tycker det är kul...och så tjänar jag 3-4000 mer i månaden än en usk:a...kön har tyvärr viss betydelse, åtminstone när det ska sättas lön.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Norrsken

• -
« Svar #16 skrivet: 12 maj-08 kl 13:46 »
Vi som redan var inne i svängen, men enligt lag behövde ha våra kunskaper på papper, slarvade över det hela på en halvdag. Lite teori, samt en "uppkörning" med diverse praktiska moment. Det är något mer omfattande för den som inte kört innan.

kanske lönt att ta det efter man flyttat då... Och kunna övningsköra med farsans traktor då... Inte hjullastare visserligen, men att hantera skopa borde man väl kunna få lite koll på... Menar, jag vill ju itne lägga mer pengar än nödvändigt på utbildning... Min sambo/ex funderade på truckkort för nåt par år sen, och det skulle då kosta honom dryga sex tusen (själva kursen var nog mindre än en vecka vill jag minnas..), kan hjullastare vara nåt liknande tro?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 maj-08 kl 16:12 »
Stapler Fahrer Klaus - Der erste Arbeitstag

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 12 maj-08 kl 16:16 »
Stapler Fahrer Klaus - Der erste Arbeitstag

Den är bäst, allra bäst.

Truck och hjullastare har inte ett skit med varandra att göra. För att köra hjullastare så går man till närmaste grusgrop och frågar vad gubben ska ha för att köra 2 timmar efter arbetstid med en.

Norrsken

• -
« Svar #19 skrivet: 12 maj-08 kl 17:10 »
Den är bäst, allra bäst.

Truck och hjullastare har inte ett skit med varandra att göra. För att köra hjullastare så går man till närmaste grusgrop och frågar vad gubben ska ha för att köra 2 timmar efter arbetstid med en.

Gissar att det är ett bra sätt att lära sig, men man får nog inget förarbevis på det sättet... Fast.. kanske jobb!

Sen menade jag inte att truck ohc hjullastare skulle ha speciellt mycket att göra med varandra, utan bara om utbildningarna eventuellt var någorlunda lika långa, och lika dyra... Men har kollat lite på nätet, och hittat hjullastarutbildningar som är på åtta veckor... Gissar att de kostar en del då också!

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 2 användare (1 dolda)
ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser