Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordskepp  (läst 5647 gånger)

idemakaren

Jordskepp
« skrivet: 15 apr-08 kl 22:21 »
nån som såg på discovery Eco-tech?

väldigt intressant!, även i fall man inte vill ha ett helt hus så kan man ju bygga en altan eller dyligt men den principen....

RockyMontana

• Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Jordskepp
« Svar #1 skrivet: 16 apr-08 kl 11:06 »
Jag håller på att ta mig dit nu faktiskt.
Börjar eventuellt bygga i slutet av sommaren/höst...

Varför skulle man inte vilja ha ett helt hus i sånt?
Och varför göra ett halvt hus i sånt, det skulle spola bort hela idén med prototypen på huset ju?

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 apr-08 kl 21:54 »
.....

.....

Därför att bildäck, med all rätt, är klassade som miljöfarligt avfall, och förbjudet att gräva ner i marken.

RockyMontana

• Småland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-08 kl 00:06 »
Snark...

Läs de andra diskussionerna om detta istället.
Finns många jordskeppsdiskussioner här.

1) Inget läcker ut
2) Alla bildäck är inpackade i massa som gör att det inte kan läcka ut några farliga ämnen
3) Alla miljöfarliga ämnen (dvs. de med "black carbon" i) är förbjudna sen 200-nåt (2005 kanske?)
4) Black Carbon-molekylerna är för stora för att komma någonstans iom att däcken är fyllda med sand och skulle ISÅFALL lägga sig samlat på ett ställe där de också är inkapslade. dvs miljöofarligt.
5) De är endast farliga om de kommer i kontakt med rinnande vatten, vilket de inte gör.
6) Inget läcker ut.

Våga tänka lite utanför ramen...

dev

« Svar #4 skrivet: 19 apr-08 kl 05:58 »
om ett bildack inte utsatts for rinnande vatten, mycket fukt eller sol, sa hander ingenting med det pa flera tusen ar, om man kapslar in ett bildack i lera som haller sol och vatten tatt, sa kommer det att finnnas dar i flera tusen ar, eller tills leran eroderat och bildacket utsatts for solljus...
bildacks grunder ar mycket hallbarare an conventinella grunder, och star mycket langre, bildacks grunder byggda i cirkel former har bevisligen klarat jordbavningar bra..

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 okt-08 kl 21:38 »
sa man inte så om kärnavfall oxå....:) men den skiten läcker ju ut

M8e

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 29 okt-08 kl 21:55 »
sa man inte så om kärnavfall oxå....:) men den skiten läcker ju ut
Var?
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 30 okt-08 kl 00:03 »
Bildäck åldras ju. De blir med tiden hårda och efterhand spröda. Det gäller även om de bara förvaras. Tydligen sker förändringar i materialet. Det verkar rimligt att förmoda att ämnen avges medan detta sker.

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 30 okt-08 kl 07:29 »
Var?

Det just nu mest aktuella fallet, som jag känner till, är väl lagret i Asse, nära Braunschweig. Diskuteras ständigt. Har t  o m nämnts i svensk press.

M8e

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 30 okt-08 kl 07:41 »
Det just nu mest aktuella fallet, som jag känner till, är väl lagret i Asse, nära Braunschweig. Diskuteras ständigt. Har t  o m nämnts i svensk press.
Men där handlade det knappast om ett riktigt förvar.
"Detta kommer aldrig att läcka ut" och "vi dumpar avfallet i en saltgruva och hoppas att ingen upptäcker det" är inte samma sak.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Sommartorparn

« Svar #10 skrivet: 30 okt-08 kl 07:57 »
Det kanske inte finns några lager som du skulle definiera som "riktiga förvar". Undrar hur de lagrar "riktigt" i Asien, Öst- och Sydeuropa t ex.

M8e

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 30 okt-08 kl 08:33 »
Vem har sagt att det aldrig kommer att läcka ut i Asien, Öst- och Sydeuropa? Har aldrig hört någon säga det faktiskt. Jämförelsen med begravda däck i Sverige är lite haltande.

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 okt-08 kl 08:48 »
 Om jag fattat det hela rätt så är däckens funktion bara att hålla jord å lera på plats? Kan man då inte lika gärna gjuta stödmurar eller använda natursten som stöd för jorden? Då behöver man ju inte gräva ner miljöfarliga grejer.....även om några av er påstår att däcken inte e farliga(på ett par tusen år)..så kanske man ska tänka på dom som ska ärva jorden efter oss../Magnus

RockyMontana

• Småland
« Svar #13 skrivet: 13 nov-08 kl 00:54 »
För den som vill ha forskning på att bildäck fungerar bra och inte avger någon emission i fallet ifråga så kan jag leta reda på forskningsrapporter som behandlar ämnet.
Samt att det är förbjudet att använda "Carbon black" som var det miljöfarliga avfallet sedan 2006.
Givetvis är det inte lätt att välja och vraka bland däcken.
Men då kan man också veta om att sanden är så pass packad att det som är miljöfarligt i däcken inte kommer igenom sanden. 1,5 skorskärra går det i i ett däck ungefär. Dvs rätt bra packat.
I övrigt så fuktspärrar och isolerar man över däckväggen på kullen bakom huset, efter det dränerar man bort vattnet så att det inte ska komma något rinnande vatten i kontakt med däcken, och som ni antagligen redan medvetna om att färgämnet i bildäcken är först farliga i kontinuerligt rinnande vatten.

Ska leta reda på forskningen och återkommer.

RockyMontana

• Småland
« Svar #14 skrivet: 13 nov-08 kl 01:49 »
Här kommer länken.
http://www.gaiagroup.org/Research/IDS/SCI/SCI-Report.pdf

Då det omöjlig-gjort att kopiera text ur dokumentet så får jag helt enkelt hänvisa till stycke 3.3 Tyre Walls.
Där står det en del om det.
Men ungefär samma som jag skrev i förra inlägget...

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #15 skrivet: 15 nov-08 kl 09:20 »
Om jag fattat det hela rätt så är däckens funktion bara att hålla jord å lera på plats? Kan man då inte lika gärna gjuta stödmurar eller använda natursten som stöd för jorden? Då behöver man ju inte gräva ner miljöfarliga grejer.....även om några av er påstår att däcken inte e farliga(på ett par tusen år)..så kanske man ska tänka på dom som ska ärva jorden efter oss../Magnus

Rent teoretiskt kan du bygga helt utan stödmurar. Pisé-metoden ligger närmast den som används i jordskepp, men det finns även andra metoder, exempelvis mackelering.

Kolla gärna in lerbyggeföreningens hemsida. Där finns det rätt mycket matnyttigt för den som vill fundera vidare... :)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #16 skrivet: 16 nov-08 kl 12:29 »

HA-oljor

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #17 skrivet: 16 nov-08 kl 15:46 »

Om jag har fattat saken rätt så är gjutning av grund/stödmurar inte särskilt bra miljöval eftersom cement- och betongtillverkning i sig är väldigt dåligt för miljön på många sätt....
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

RockyMontana

• Småland
« Svar #18 skrivet: 19 nov-08 kl 23:07 »
HA-oljor

Som sagt så avger det ingenting om det inte kommer i kontakt med rinnande vatten, det är ju t om beprövat.
De andra ställena ni pratar om, det har inte varit som så att det legat däck på hög och bara legat ute då?
Så är inte fallet i ett jordskepp.
Det är ständigt så pass torrt att inget rinnande vatten kommer i kontakt med däcken.

Bo

« Svar #19 skrivet: 19 nov-08 kl 23:30 »
Stapla bildäck på tomten kan man ju göra om man har ett inre tvång för sådant beteende men det tillför inget till ett bygge. Det är bara trams.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser