Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordskepp  (läst 5646 gånger)

RockyMontana

• Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Jordskepp
« Svar #20 skrivet: 20 nov-08 kl 00:01 »
Det där tillförde ju mycket i diskussionen.
Bra jobbat. Du har rätt, jag är övertygad osv.

RockyMontana

• Småland
« Svar #21 skrivet: 20 nov-08 kl 16:53 »
Om jag fattat det hela rätt så är däckens funktion bara att hålla jord å lera på plats? Kan man då inte lika gärna gjuta stödmurar eller använda natursten som stöd för jorden? Då behöver man ju inte gräva ner miljöfarliga grejer.....även om några av er påstår att däcken inte e farliga(på ett par tusen år)..så kanske man ska tänka på dom som ska ärva jorden efter oss../Magnus

Hur är det då att bo i hus som har vatten och avlopp påkopplat, hur är det med alla hus som drar in el i husen. Där kan man väl verkligen prata om att förstöra planeten?
Eftersom däcken kaplsas in från (återigen) det som gör dem miljöfarliga, som de blir när de ligger på idiotstora högar överallt i världen, snarare än om man förpackar dem torrt i ett husbygge, så behöver man inte oroa sig.
Det görs tester på det hela tiden, och du tror inte det har att göra med att det är ett BRA material att bygga med, då det finns sådana mängder med det.

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 29 nov-08 kl 10:23 »
kul att mitt inlägg fick fart på er! är fortfarande väldigt tveksam till att använda gamla däck!Vad det gäller att använda dom i "sprängmattor" som någon skrev om,så är det inte ekonomiskt försvarbart med annat material(dom utsätts ju för ett "visst slitage"... ;))vad gäller att däcken slits på vägarna så tillför det väl i a f lite samhällsnytta och är ett problem som är svårt att komma ifrån...man kan bara försöka köpa så miljövänliga däck som möjligt( hur man nu ska veta vilka det är...)

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #23 skrivet: 29 nov-08 kl 19:30 »
Som sagt så avger det ingenting om det inte kommer i kontakt med rinnande vatten, det är ju t om beprövat.
De andra ställena ni pratar om, det har inte varit som så att det legat däck på hög och bara legat ute då?
Så är inte fallet i ett jordskepp.
Det är ständigt så pass torrt att inget rinnande vatten kommer i kontakt med däcken.

Det tror jag du får svårt att övertyga bygg och planavdelningen alternativt bygglovshandläggaren om. I södra USA där jordskeppen byggs är det dock torrt. Det betyder inte att jag menar att de blir förbjudna att bygga i Sverige men att väggarna alltid ska vara någotsånär torra här när de är byggda direkt på marken tror jag inte på. Om du inte har tänkt lägga till lite normal byggteknik då. Eller råkar ha en passande höjd att bygga på.
« Senast ändrad: 29 nov-08 kl 19:58 av Chaan »

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #24 skrivet: 29 nov-08 kl 19:35 »
man kan bara försöka köpa så miljövänliga däck som möjligt( hur man nu ska veta vilka det är...)

Det finns miljömärkta däck! Innehåller inte HA-oljor.

Det här skrev jag om jordskepp för 3 år sedan.

Vill (som vanligt...) slå ett slag för halmbalshus.
Den här bilden från Växhusets hemsida om deras jordskepp är dock inte dum

HA-oljor ska förresten bannas inom EU från 2010. Här finns nästan allt man behöver veta om HA-oljor i däck http://www.gronkemi.nu/dack.html#historia

Och för den som fortfarande inte har vinterdäck finns det en lista med däck utan dessa högaromatiska cancergifter på http://www.gronkemi.nu/pdf/dack_vinter.pdf
« Senast ändrad: 29 nov-08 kl 19:56 av Chaan »

TW

• Finland
« Svar #25 skrivet: 29 nov-08 kl 19:59 »
Jag läste litet om jordskepp och principen tyck bryta mot alla principer för hur man bygger ett fukttekniskt sunt hus i vårt klimat. Mögel är ingenting att vilja ha.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

RockyMontana

• Småland
« Svar #26 skrivet: 29 nov-08 kl 20:56 »
Jag läste litet om jordskepp och principen tyck bryta mot alla principer för hur man bygger ett fukttekniskt sunt hus i vårt klimat. Mögel är ingenting att vilja ha.

Skumt att det byggts sådana hus över hela världen och det finns inga tecken eller inget prat om mögel. Inte ens i Kanada som har ett väldigt liknande klimat som vi i Sverige.
Och skumt att det inte möglat i några av de hus jag sett heller.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #27 skrivet: 30 nov-08 kl 17:04 »
Organiskt material möglar - inte mineraliskt. Det är för övrigt en av anledningarna att mineraluller har tagit över isoleringsbranschen för villor och småhus så totalt.

Alltså - bygger man av jord så ska inte mullinnehållet vara alltför stort. Mull innehåller nämligen organiskt material. Underförstått att om man bygger med LERA (vilket jag gillar) så lär det inte vara någon mull i alls. Mull är värdelöst att bygga med på alla sätt och vis - ingen vidhäftningsförmåga alls, och dessutom misstänker jag att andra nedbrytningsprocesser av mullen kan fortsätta i väggen vilket leder till små hål i den i värsta fall.

Alltså möglar inte jord/piséhus/väggar direkt, såvida de är byggda av rätt material (mineraliskt). Däremot kan andra material man använder såsom trä/halm/balar mögla om det alltför fuktigt såklart och då står man där med luftvägsproblem i alla fall. Jag skulle dra mig för att bygga hus utan isolerande och kapillärbrytande  grund/plintar i vårt klimat.
« Senast ändrad: 30 nov-08 kl 17:12 av Chaan »

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser