Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanske kan ni ge mig lite råd?  (läst 947 gånger)

torpgumman

Kanske kan ni ge mig lite råd?
« skrivet: 15 apr-08 kl 21:40 »
Hej!

Jag är ny här på forumet, men har länge varit här som gäst och "tjuvläst" överallt =)
Nu är det så här att jag skulle behöva få lite råd av er. Ska nu efter några år hemma med mina barn börja försörja mig på något. Som alla människor behöver. Känner dock en panik över att börja med ett vanligt sju-fyra jobb igen. Skulle så gärna vilja kunna få mig en inkomst här på gården. Och kunna få ha mina barn hemma lite mer.
Har funderat på de flesta djurslag. Men kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska satsa på. Är själv väldigt intresserad av hantverk så det skulle ju vara roligt om man kan kombinera djuruppfödning och hantverk på något Lönsamt sätt.
Kanske har ni erfarenheten av vad som kan löna sig och inte. Kanske ni kan ge mig lite råd och tips. Vill så gärna ha ett kul liv tillsammans med mina barn och massa goa djur.
Problemet är att vi inte har så mycket mark, men möjlighet till mycket betesmark finns. Men allt foder kommer att måsta köpas in.
Alla råd och tips uppskattas verkligen .. så jag kommer igång och kanske får det jag alltid önskat mig.. Bli en liten Bondmora =)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kanske kan ni ge mig lite råd?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-08 kl 23:38 »
Oj, det där tål att tänka på.  Nästan allt inom jordbruk är ganska olönsamt.  Ett allmänt råd från äldre tider är att börja i liten skala, inte hundra får på en gång.  Eftersom Du lagt Din fråga på getforumet, antar jag att Du /inte/ vill veta att getost är gott och MYCKET arbetssamt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 apr-08 kl 00:38 »
jooo, en getgård med liten gårdsmejeri känns som det enda lönsamma. Eller får(ost) då ha du ullen ochså (hantverk) en inkomst på gården känns svårt, det är nog mest kärlek till djuren. Att behöver köpa in vinterfoder är dyrt... Jag kan inte komma på nåt genialt -då skulle jag ju göra det !  ;D
Sök vidare !  :)
men jordbruk är olönsamt...

Men självhushåll då: du sparar matpengar och har nå att göra ! Höns, Kaniner, två getter...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 16 apr-08 kl 01:15 »
Jag tror på försiktighet och ödmjukhet inför det man lär sig på vägen. Och att vara sann mot sig själv och hålla på sin dröm. Men dröm vitt och brett, så känns det inte kört för att en enda sak inte går så bra som man kanske önskar sig. Drömmer du lite bredare, så har du fler möjligheter att prova på. Det finns många värden än enbart de som syns i bokföring och som reda pengar i plånboken. Den maten vi lyckas få fram hemma hade kostat multum i mataffären och den tillgången gör att vi klarar oss på mindre pengajobb.

Min syn på getost är att, det är gott och roligt. Och det gör besväret till något kärt.

Ett råd från mig om hushållsdjuren är att alltid ha någon (eller tillgång till) i reserv eller på tillväxt. Att skaffa ny tupp efter ett rävbesök t.ex. mitt i kläckäggssäsongen kan vara knepigt. Och om en av de två getterna får problem, kanske du står där med för lite mjölk och en ensam ledsen get, fram tills du hittar en annan duktig mjölkget som vän till henne. Om någon vill sälja en vuxen get till dig, är det säkerligen inte deras bästa som får gå först. Den du inte mjölkar kan få gå längre med sina killingar så du får mer kött vid den senare slakten. Om hon t.ex. är förstföderska och behöver mer tid att lära sig moderskapet fullt ut.

Var inte rädd för att prova flera galna idéer i liten skala i början, några i taget. Läs och lyssna på allt och alla du kommer åt. Men känn efter vad som är bäst för dig och håll kvar vid det du tycker funkar. Men även jag skriver under på att "höns, kaniner och getter" är de vi haft mest glädje av. Med getterna på första plats.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser