Vi sätter potatisen i hinkar i växthus, ett tiotal, som komplement till den "riktiga" odlingen. Detta för att få "garanterad" skörd till midsommar. Vi fyller en hink halvvägs med jord, med lite småsten i botten. Botten har dessutom dräneringshål. Sen sätts potatisen på en knapp decimeters djup. Efterhand som blasten kommer upp fyller vi på med mer jord. Nu i maj har vi flyttat ut potatisen om det varit väldigt varmt (i växthuset) och soligt, för mycket värme kan ge mycket blast och lite potatis tydligen. Vill du inte använda hinkar som går att flytta ut, utan plantera direkt i växthuset, så får du nog se till att vädra ordentligt varma dagar tror jag.
Om du har plats utanför växthuset så kanske en så kallad pallkrage kan vara ett alternativ? Lägg någon sorts täckväv, eller plast (med några dräneringshål då, och helst grus under), under en pallkrage, och fyll med sand/grus i botten. Sen på med icke-förorenad jord, sätt potäterna, och när de blir högre slänger du på en pallkrage till så att du enklare kan kupa potatisen utan att jorden rinner ut. Då tror jag att kontakten med den förorenade marken ska kunna undvikas.
Själv undviker jag plast i åkern, plast är ju så förbannat fult...går att ha tidningspapper eller liknande som marktäckning under en pallkrage, mot ogräs etc, och den multnar ju bort sen.