Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räkna ut väderstreck på städer?  (läst 11287 gånger)

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
SV: Räkna ut väderstreck på städer?
« Svar #20 skrivet: 18 apr-08 kl 22:01 »
"Skånes rövhål". Det var en liten ordlek...  :-[
Aha!  ;D
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #21 skrivet: 18 apr-08 kl 22:05 »
Alltid hört att Trosa är världens ände?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #22 skrivet: 18 apr-08 kl 22:19 »
Det var den orten jag syftade på.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

TW

• Finland
« Svar #23 skrivet: 19 apr-08 kl 07:28 »
Jag har försökt reda ut det här med riktningen.

Om du skall ha rittningen som en pejlad bäring så skall kompassrosen visa början på den approximerade storcirkelkursen som körven skrev om.

Därimot om du skall ha det som en kursangivelse enligt "traska på över land och vatten och håll kompassen såhär" så är det enklast att nyttja kartan så som jag skrev. Det går bra att räkna ut kursen utgående från latitud och longitud också, men det blir litet matematik.

Hoppas det blev rätt den här gången. Mina insikter i navigation är ganska ytliga.

Du borde få med Tristan da Cunha på kompassrosen. Troligen världens ensligaste by, på en liten holme mitt i sydatlanten mitt mellan Sankt Helena och Sydamerika. Posten kommer dit två gånger i året.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Körven

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 19 apr-08 kl 08:58 »

Det var en exakt possition du uppgav........Då skall du få en exakt bäring (riktning) till Karstad  !7,414 grader styr den kursen om du kan avståndet är 105 Sjömil.

Kiev  124*  avstånd  774.1``
Newyork Citty  253* distans loxodrom 3481,5` GC distans 3269.5 utseglad kurs 291*`
Stockholm  62*  distans 212,2
Dakar 207* Distans 2918,2`

Det är över 20 år sedan jag räknade med sådan här så jag är väll lite ringrostig..........Kollade mina gammla böcker hur i hellvete kunde jag räkna ut detta,fattar inte ett dugg längre.Navigationen är inte så märkvärdig......Men lasthanteringen härre gud båte skulle nog välta vid kajen.GM rätande hävarmar och GZ kurvor L halvor....No way
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Vitis

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 22 apr-08 kl 19:15 »

Är du sugen på fler geografiska ordvitsar så brukar man ju säga att Trosa ligger mellan Handen och Fittja. Kanske inte helt geografiskt korrekt men lite småkul ändå.  ::)

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 22 apr-08 kl 19:23 »
För att göra det som en kul grej bara tycker jag helt klart att förslaget med jordgloben låter bäst. Då får du rätt riktning med kanske ett par graders felmarginal. Bättre behöver det knappast vara.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #27 skrivet: 30 apr-08 kl 07:39 »
För att göra det som en kul grej bara tycker jag helt klart att förslaget med jordgloben låter bäst. Då får du rätt riktning med kanske ett par graders felmarginal. Bättre behöver det knappast vara.

Herregud, det är ju utgångspositionen som är döviktigt. Tänk om ni är på besök hos Palleman och så blir det en blött kväll, och så bestämmer ni er att fan grabbar, imorgon går vi till tjernobyl. Om då redan utgångspositionen är 3 grader fel så kan man ju hamna vart fan som helst. Nej, rätt ska det vara.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #28 skrivet: 30 apr-08 kl 07:44 »
Herregud, det är ju utgångspositionen som är döviktigt. Tänk om ni är på besök hos Palleman och så blir det en blött kväll, och så bestämmer ni er att fan grabbar, imorgon går vi till tjernobyl. Om då redan utgångspositionen är 3 grader fel så kan man ju hamna vart fan som helst. Nej, rätt ska det vara.

Ojdå.. haha.. det var huvet rätt på spiken haha.. Hmm ja, kanske man skulle dra ihop en alternativfest för alla som följt min/mina trådar.. så får vi se vem som traskar rätt.. haha..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Vilse

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 30 apr-08 kl 08:32 »
Jag har  en hög stolpe som mitt duvslag sitter på och har en skylt som pekar mot Stockholm och hur långt det är :)

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #30 skrivet: 30 apr-08 kl 13:47 »
Ojdå.. haha.. det var huvet rätt på spiken haha.. Hmm ja, kanske man skulle dra ihop en alternativfest för alla som följt min/mina trådar.. så får vi se vem som traskar rätt.. haha..  ;D
Då får du sätta upp en skylt mot Bångbro. Jag har en tendens att vilja ta mig hem istället för att sova över efter en riktigt blöt kväll. :D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #31 skrivet: 01 maj-08 kl 14:54 »
Vad kan vara coolare än "Världens ände" ?

Närmaste världens ände jag har varit är Lands End UK....   Förvånansvärt ödsligt att det bor över 60 milljoner i det landet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Filip Skräplund

« Svar #32 skrivet: 01 maj-08 kl 17:42 »
Världens ände är Herräng.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 3 användare
Stengrim, Nina W, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser