Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta hus  (läst 5152 gånger)

Suzniz

  • Inlägg: 175
Flytta hus
« skrivet: 13 apr-08 kl 09:08 »
Någon här som flyttat hus och vet lite om det? Vi hittade en timmerstomme som är hyfsat uppmärkt och ser ut att kunna bli ett fantastiskt hus. Men hur gör man och vad kostar det. Lönar det sig verkligen... /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Flytta hus
« Svar #1 skrivet: 13 apr-08 kl 10:52 »
I "Från stock till stuga" av Sven-Gunnar Håkansson finns det ett kapitel om "Att flytta ett mindre timmerhus". Bland annat om märkning och nedmontering och lagring och om att flytta huset helt med bara skorstenen nedmonterad. Och naturligtvis om att bygga upp ett nedmonterat hus igen. Boken finns nog på ditt bibliotek.

A.


take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Flytta hus
« Svar #2 skrivet: 13 apr-08 kl 12:04 »
Vi har flyttad en kåk i regelvirke, det var lärosamt och slitsamt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Suzniz

  • Inlägg: 175
SV: Flytta hus
« Svar #3 skrivet: 13 apr-08 kl 15:40 »
Vi har flyttad en kåk i regelvirke, det var lärosamt och slitsamt.

Hur stort var huset? Vad kostade flytten. Hur mycket gjorde ni själva och vad gjorde andra som ni eventuellt hyrde in? Hur lång tid tog allt? Många frågor  :) ;). /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Flytta hus
« Svar #4 skrivet: 13 apr-08 kl 15:46 »
92m2 och 4,5meter hög. Huset sågades och stagades upp i 3 delar. Dessa lyftes med kran och förflyttades med lastbil. Jag tror inte man kan såga itu ett hus byggt i liggande timmer, iallafall inte om man sedan vill använda det igen. Transport och lyft gick på 200kkr ungefär. Vi gjorde en himla massa jobb i onödan och en del jobb inte tillräckligt bra, skulle jag göra om det så skulle det väl ta 2 manmånader för att göra huset klart för flytten och 1 manmånad för att få ihop huset. Sedan kommer eländet att allt ska tapetseras på nytt, golv ska skarvas och sånt som tar massor av tid.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Flytta hus
« Svar #5 skrivet: 13 apr-08 kl 19:50 »
Jag har varit med och fört upp en nedplockad timmerstomme (bondstuga) på 7x14 m i två våningar på förtjänst.
Sedan förde jag upp en nedplockad timmerstomme på 6,5 x 8m själv med viss lyfthjälp av beställaren då han råkade ha ledigt några dagar. Vi använde traktor och frontlastare. Det blev ungefär 500 timmar totalt, men där ingår byte av ett dussin stockar, och många halvsulningar och några tiotal extra dymlingar. Stommen var också halvdåligt uppmärkt.

Enligt min åsikt är den bästa metoden att numrera stockarna och plocka ner timran och plocka upp den igen med nytt drev mellan stockarna. Då kan man samtidigt byta ut allt ruttet virke.

Om det lönar sig är en svår fråga. Om man jämför med ett nytt elementhus av billigaste sort så lönar det sig inte i pengar.
Om man därimot jämför med ett nytt välbyggt hus så kan det gå jämt ut, men då får man ett riktigt timmerhus för samma pris som ett nytt resvirkeshus. De här beräkningarna är inte mina egna, det var en bekant som räknade för något år sedan.

Märk ordentligt och lita inte på någon då du märker. En ordentlig märkning kan spara en veckas arbete på en stor timra. Om du vill kan jag försöka ge några tips om hur jag märker. Skaffa också tillräckligt med tillräckligt grovt reservvirke. Det är ett fruktansvärt slöseri med dyrbar tid att lappa med olämpligt virke.

Bara mina åsikter.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Knut

  • Inlägg: 25
SV: Flytta hus
« Svar #6 skrivet: 13 apr-08 kl 22:15 »
Hur stort är huset ?
/ Knut

Suzniz

  • Inlägg: 175
SV: Flytta hus
« Svar #7 skrivet: 14 apr-08 kl 08:15 »
Hur stort är huset ?
/ Knut

Hm... det är jättestort. 150 km2 på bottenplan av vad jag kan utläsa av annons. Det som gör mig mest rädd är allt jobb....
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Flytta hus
« Svar #8 skrivet: 14 apr-08 kl 08:17 »
Oh, inget litet 3dagars projekt med andra ord. 150kvm, tja det blir ju även isärplockad ett par lastbilslass.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Suzniz

  • Inlägg: 175
SV: Flytta hus
« Svar #9 skrivet: 14 apr-08 kl 08:44 »
Oh, inget litet 3dagars projekt med andra ord. 150kvm, tja det blir ju även isärplockad ett par lastbilslass.
Nej precis. Men ser så häftigt snyggt ut även avklätt  ;). Ligger i grannkommunen så inte alltför lång resa. Skulle isåfall klara oss med bottenvåningen som boningshus och övervåning som förvaring... Men som sagt... Väldigt stort och mycket jobb... /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Suzniz

  • Inlägg: 175
SV: Flytta hus
« Svar #10 skrivet: 14 apr-08 kl 12:58 »
Hmm...nu när jag kollar runt verkar det som om huset är för dyrt. Vad tycker ni?

http://www.blocket.se/vi/15725143.htm?ca=16_s

/Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Flytta hus
« Svar #11 skrivet: 14 apr-08 kl 15:03 »
Hmm...nu när jag kollar runt verkar det som om huset är för dyrt. Vad tycker ni?

100.000 kr för "stommen" är ingenting mot vad resten kommer att kosta. Alltså om det kostar 1 kr eller 100.000 kr så spelar det ingen roll.
Sök på husflyttarfirmor. Oändligt mycket värt att slippa riva i skiten!

Fantastiskt hus! Slå till!

ES

Knut

  • Inlägg: 25
SV: Flytta hus
« Svar #12 skrivet: 14 apr-08 kl 15:24 »
Instämmer när det gäller priset på stommen / Knut

Mycket kunnande, tid och intresse är goda förutsättningar för att ro det iland.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Flytta hus
« Svar #13 skrivet: 14 apr-08 kl 15:27 »
I det skicket och i den storleken är det nog inget opris.

Det finns en bok i ämnet, Flyttning av gamla hus:  http://bok.compricer.se/9179881939
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Suzniz

  • Inlägg: 175
SV: Flytta hus
« Svar #14 skrivet: 14 apr-08 kl 15:40 »
Nej det ser ju onekligen ut att ha klarat sig fint. Med det taket håller det sig nog fint. Jaja, vi får väl se vad vi klarar av också. Jag har intresset av att renovera och fixa, men min man blev lite trött. Det klart om man fixar någon som sköter flytten så är det ju jättebra. Verkar inte vara så dyrt som jag trodde heller att anlita firma. Har ju två barn och djur och arbete som ska orkas skötas också... Ska läsa på lite... Tack alla!!! /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Flytta hus
« Svar #15 skrivet: 14 apr-08 kl 16:08 »
Det är stor skillnad att flytta hus i sektioner på maximalt cirka 5 meter bredd än att flytta ett sånt där chabrak i sin helhet. Den där kräver minst 2 stora++ lyftkranar och specialbil som både kan breddas och förlängas. Den där kommer inte heller att rulla i mer än 30km/h och det kostar extra, i form av fler timar.
Räkna även med att du behöver lyfta den inkl murstock för stabilitetens skull och då blir det en ännu större kran och massor med förarbeten att lossa murstocken från grunden. Sedan så ska du ju ha fri höjd och bredd mellan objektet och din tomt.

Prislista sisådär
100 tons kran 4000kr/timme (time?)
vanligt lastbil med släp 900kr/timme
följebil 400kr/timme
tillstånd 1000:- ungefär

Specialtrailer med extra längd och bredd 2500:-/timme
300 tons kran 10000kr /timme
Poliseskort 700kr/timme??
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Knut

  • Inlägg: 25
SV: Flytta hus
« Svar #16 skrivet: 15 apr-08 kl 22:22 »
Stock för stock naturligtvis
/ Knut

Suzniz

  • Inlägg: 175
SV: Flytta hus
« Svar #17 skrivet: 16 apr-08 kl 10:41 »
Det är stor skillnad att flytta hus i sektioner på maximalt cirka 5 meter bredd än att flytta ett sånt där chabrak i sin helhet. Den där kräver minst 2 stora++ lyftkranar och specialbil som både kan breddas och förlängas. Den där kommer inte heller att rulla i mer än 30km/h och det kostar extra, i form av fler timar.
Räkna även med att du behöver lyfta den inkl murstock för stabilitetens skull och då blir det en ännu större kran och massor med förarbeten att lossa murstocken från grunden. Sedan så ska du ju ha fri höjd och bredd mellan objektet och din tomt.

Prislista sisådär
100 tons kran 4000kr/timme (time?)
vanligt lastbil med släp 900kr/timme
följebil 400kr/timme
tillstånd 1000:- ungefär

Specialtrailer med extra längd och bredd 2500:-/timme
300 tons kran 10000kr /timme
Poliseskort 700kr/timme??


Inte kan man väl flytta eller ska inte flytta ett sånt timmerhus i sektioner? Det förstör väl huset? Hmm/Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Flytta hus
« Svar #18 skrivet: 16 apr-08 kl 11:30 »
Det är därför jag skriver att man ska flytta chabraket i sin helhet. Och då blir det dyrt för man vill ha kvar murstocken och då krävs det stora kranar samt förmodligen en och annan lass med grus för att fixa bärlager åt diverse maskiner.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Flytta hus
« Svar #19 skrivet: 16 apr-08 kl 14:25 »
Det är därför jag skriver att man ska flytta chabraket i sin helhet. Och då blir det dyrt för man vill ha kvar murstocken och då krävs det stora kranar samt förmodligen en och annan lass med grus för att fixa bärlager åt diverse maskiner.

Är det verkligen möjligt att behålla murstocken intakt vid flytten?
Det måste ju spricka en hel del, speciellt om det är fastmurade bjälkar och golvplank som i äldre hus.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 4 användare (1 dolda)
Ebbe99, nqt, alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser